Vilket är värst??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilket är värst??

i min värld är över tygeln inte en fråga i huvudsak om var huvudet befinner sig. över tygeln = ej på tyglen/hjälperna (eller vad man nu vill kalla det) + öppen form
om hästen är framme för hjälperna men har huvudet mer el mindre framför/över lod kallar jag det inte över tyglen, utan snarare att man rider hästen i öppen form.

över tygeln och bakom hand + bakom lod är i min värld lika illa

klart bättre bakom lod men på hjälperna, än över tyglen (ej på hjälperna)

En häst som går bakom lodplan kan mycket väl arbeta rätt vara helt styrbar. En häst som går över tygeln blir som en giraff tappar påskjutet från bakbenen säger sig självt att =0koll. Det gäller även hästar som tappar förbindelsen mellan framm och bakdel knäpper av i nacken och trampar inte inunder sig. Krullar ihopp sig sätter nosen i bringan och springer. = 0 koll prova och rid ut på en sådan häst och det händer något? Livsfarligt ingen bra livförsäkring Fasst det kan vara bekvämare att rida förståss.Det är mycket så att det beror på skickligheten på ryttaren om hästen får med sig bjudningen frammåt. Drivningen bakifrån och in i handen,halvhalter du bestämmer själv var hästen skall ha sin hals i varje moment. Hoppas du förstår vad jag menar. Det är inte hästen det är fel på det är ryttaren.

Jag tycker att det är allvarligt med ridning både över tygeln och bakom lod och/eller hand. Precis som de flesta andra oxå tycker.

Allvarligast för hästens kropp, är om hästen går både över tygeln och mot handen, men det är mer eller mindre lättare att åtgärda korrigeringsmässigt än om hästen går både bakom hand och/eller lod. Går hästen bara över tygeln (inte på tygeln, typ unghäst) utan att gå emot systematiskt (tidigare felaktigt riden?/smärta?), är det det lättaste tillståndet att få hästen att söka sig fram ur, mot bettet och länga överlinjen.

men över tygeln och en öppen form a´la unghäst är ju verkligen inte samma sak.
en häst som är över tygeln arbetar ungefär lika bra som en häst som är bakom hand.

hmm svarade egentligen till fel person men skitsamma

Det har du alldeles rätt i. Jag tänkte inte innan jag svarade kan jag erkänna. :o
Jag tänkte öppen form men svarade på över tygeln:crazy:

En hopphäst går i öppen form men är absolut inte över tygeln, en häst som är över tygeln brister helt i eftergiften och vill lika lite ha en ärlig kontakt till bettet som en häst som är bakom hand och jag skulle säga att det du kallar stjärnkikare som är över tygeln och som är rent skadligt.

Så vitt jag vet finns inte begreppet stjärnkikare i någon slags ridhandbok utan det refereras ju som över tygeln. Det är ju ett grundfel och alla hopphästar går väl inte i helt fel grundform så fort dom börjar hoppa över hindren, eller ?

Stjärnkikare är väl inte benämt i böcker, men nog så använt i dagligt tal.
Jag kan inte försåt hur du kan tolka in att alla hoppryttare skulle rida i fel form enligt mig, jag tycker just tvärtom, att de visar att oavsett var en häst har huvudet, så kan den trampa under sig och bruka sin kropp rätt.

men över tygeln och en öppen form a´la unghäst är ju verkligen inte samma sak.
en häst som är över tygeln arbetar ungefär lika bra som en häst som är bakom hand.

hmm svarade egentligen till fel person men skitsamma

Jag förlåter dig för att glömma KL och svarar att - nej det är det inte. Men det var just det jag ville åt i mitt inlägg - det är ju samma som uppfattningen om att den går i "form". De flesta kan inte skilja på det. och då blir ett ytligt påstående att vad som helst är bättre än över tygeln, väldigt missvisande för många.

i min värld är över tygeln inte en fråga i huvudsak om var huvudet befinner sig. över tygeln = ej på tyglen/hjälperna (eller vad man nu vill kalla det) + öppen form
om hästen är framme för hjälperna men har huvudet mer el mindre framför/över lod kallar jag det inte över tyglen, utan snarare att man rider hästen i öppen form.

över tygeln och bakom hand + bakom lod är i min värld lika illa

klart bättre bakom lod men på hjälperna, än över tyglen (ej på hjälperna)

Fast om du tror jag ifrågastätter det så har du missläst hela mitt inlägg. Jag tror knappast att du hör till kategorin som ej skiljer på begreppen, precis som du illusterar ovanför.
det jag ville med mitt inlägg är att påpeka att för många som EJ har den kunskapen, blir det ett likhetstecken mellan huvudet ned= i form, och huvudet högre= ej i form.

nejnej jag ifrågasätter inte alls. eg var svaret inte riktat direkt till dig - jag tror att vi är ganska överens om begreppen :)

det var väl eg ett "svar" till utgångsfrågan - en definition på över tygeln resp öppen form

jag håller med Mimus, och i utbildnings syfte för många kanske mindre rutinerade som läser i såna här trådar, så blir jag lite orolig över alla de starka uttalanden om att "till varje pris hästen EJ över tygeln osv". jag tror är det är såna uttalanden som späder på problemet vi har i landet med ryttare som ej förstår innebörden av vad en korrekt sk. arbetsform är, utan tror att huvudets position är det som indikerar detta, och att därmed så länge hästen går neddragen med huvudet så är det rätt.

stjärnkikare och en öppen form är trots allt två skilda saker, och SÄRSKILT för en orutinerad ryttare så hävdar jag att det är bättre att i utgångsläget tolerera en ngt öppnare form, än att hala in hästen med hjälp av handen och div. tyglar, med resultat falsk form.
jag tycker inte jag överdriver problemet efter att ha sett alla de bildtrådar som skapas här dagligen med hästar där ryttaren är fullständigt övertygad om att den jobbar i en ändamålsenlig form "på tygeln", när verkligheten är en helt annan.:crazy: Dessvärre finns det också många tränare som ej premierar ett långsammare utvecklings flöde hos ryttaren där denne får utgå från en öppnare form för att få koll på knappar och hitta sättet, utan även de instruerar huvudet ska ned, som prioritet ett. Så för dessa elever är det knappast lätt att de ska ha en annan föreställning än att deras häst "jobbar", när tränaren ej påpekat ngt annat.

Vad bra formulerat!!

Det beror helt och hållet på.
Är hästen i en bra form, och inte självmant söker sig bakom lod (utan att man som ryttare ber den göra det) så ser jag inget fel i det, om ryttaren då är mycket medveten av vad den gör.

Däremot tycker jag aldrig att en svag häst ska gå bakom lod eftersom den då inte går i en bra form.
Går den över så går det alltid att träna den "från början" genom att rida så att rygg och bakbensmuskler kommer igång först.

Jag vill aldrig att mina hästar ska gå bakom lod, (bakom hand då) eftersom det tyder på att något är fel.
Om hon jobbar går hon i "korrekt" form. Skulle hon börja gå bakom lod är något helt klart fel i min ridning.

Stjärnkikare är väl inte benämt i böcker, men nog så använt i dagligt tal.
Jag kan inte försåt hur du kan tolka in att alla hoppryttare skulle rida i fel form enligt mig, jag tycker just tvärtom, att de visar att oavsett var en häst har huvudet, så kan den trampa under sig och bruka sin kropp rätt.

En häst som är ÖVER TYGELN trampar definitivt inte under sig och brukar sin kropp rätt men den kan göra det om den är öppen i formen. Hopphästarna är inte över tygeln , dom är öppna i formen. '

Det är lite svårt att diskutera om inte begreppen är dom rätta och det var därför jag inte fattade huvudfrågan överhuvudtaget egentligen, dom som vill ha att över tygeln är samma sak som öppna i formen påstår egentligen att bakom hand och bakom lod oxå är samma sak.
Skillnaden är precis lika stor mellan det som när hästen är över tygeln och öppen i formen.

Jag förlåter dig för att glömma KL och svarar att - nej det är det inte. Men det var just det jag ville åt i mitt inlägg - det är ju samma som uppfattningen om att den går i "form". De flesta kan inte skilja på det. och då blir ett ytligt påstående att vad som helst är bättre än över tygeln, väldigt missvisande för många.

Tja vadsomhelst är väl nästan bättre än en häst som går över tygeln egentligen = stjärnkikare. Annars hade väl inte så många dragit på en graman i det läget.

Jag kanske är trög men vad menar du med att dom flesta inte kan skilja på det? på vad? öppen i formen och över tygeln? Nä där håller jag med dig inte minst i denna tråden. :confused:

En häst som är ÖVER TYGELN trampar definitivt inte under sig och brukar sin kropp rätt men den kan göra det om den är öppen i formen. Hopphästarna är inte över tygeln , dom är öppna i formen. '

Det är lite svårt att diskutera om inte begreppen är dom rätta och det var därför jag inte fattade huvudfrågan överhuvudtaget egentligen, dom som vill ha att över tygeln är samma sak som öppna i formen påstår egentligen att bakom hand och bakom lod oxå är samma sak.
Skillnaden är precis lika stor mellan det som när hästen är över tygeln och öppen i formen.

Okej, en begreppsformuleringsmiss.

Över tygeln, vad är då motsatsen?
Under tygeln?

Jag måste säga att över tygeln är ett begrepp som i alla fall jag sällan hör.

Okej, en begreppsformuleringsmiss.

Över tygeln, vad är då motsatsen?
Under tygeln?

Jag måste säga att över tygeln är ett begrepp som i alla fall jag sällan hör.

Motsatsen är bakom hand givetvis. Sätt dig hos en dressyrdomare och skriv på tävling så får du skriva ö.t när hästen kastar upp huvudet i galoppfattningen tex.

Om du läst lite ridlitteratur på engelska har du säkert kommit i kontakt med orden, over the bit, on the bit och behind the bit. over the bit är då inte öppen i formen.

Senast ändrad:

+ fio.

Jag får väl försöka ta mig tid och anmäla mig som frivillig vid tillfälle.

:D

Tja vadsomhelst är väl nästan bättre än en häst som går över tygeln egentligen = stjärnkikare. Annars hade väl inte så många dragit på en graman i det läget.

Jo fast det jag vill åt är när problemet blir att skräcken för över tygeln är så stor att man resolut drar ner huvudet utan att kunna för den skull skilja på en bra och en dålig form. annat än att huvudet kommit ner då :D

Jag kanske är trög men vad menar du med att dom flesta inte kan skilja på det? på vad? öppen i formen och över tygeln? Nä där håller jag med dig inte minst i denna tråden. :confused:

Jag menar att MÅNGA (säger inte de flesta), inte kan skilja på vare sig över tygeln/öppen i formen, eller bakom lod/bakom hand eller ens dålig form/bra form punkt.

Du är självklart inte trög, men om du inte förstår nu vad jag menar så måste jag nog analysera min förmåga att uttrycka mig, för jag trodde jag var jättetydlig när jag skrev. :eek:

KL

NY FRÅGA!!! (I samma tema)

Vad är värst av detta

Om man inte kan påverka, utan måste rida hästen i ngt utav "formerna"

underhals och sänkt rygg a la stjärnkikare

eller avknäppt men i låg form?

OBS säg inget utefter att "det är bättre att rida till"

Vad är värst för hästen? (i slitage - felaktig muskeluppbyggnad osv)

Vilket är allvarligast, en häst som går ÖVER tygeln eller en som går bakom lodplan?

Motivera gärna ditt svar!

Jag vet inte riktigt om jag förstått skillnaden på bakom lodplan och bakom hand... :confused: Önskar mig en förklaring :angel:

Tycker det beror helt på hur det görs om man säger så... Om man sågar ner hästen "på tygeln" så den går med näsan vid bringan nånstans o är helt fastlåst av hårda händer som håller i tyglarna, så föredrar jag över tygeln...
Men om hästen någon gång går lite för lågt el. dyl och gör det frivilligt utan en massa slitande i tyglarna så är det helt okej...
Helt emot roll-kur varianten...
(Hur gör man ett sånt u/y... jaja ni fattar säkert va jag menar :o )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 578
Senast: Cs218
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 622
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare

Hund, Katt, Andra Djur