Vilket är värst??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilket är värst??

Över tygeln kan mkt gröna hästar få gå när dom bara lär sig balansera ryttaren tex. Jag har sett att distansryttare rider sina så när dom tränar, också. Bara en iakttagelse har inte frågat om det, men ska göra det:idea:

Annars inte ö t . Bakom lod kan vara ok, men det är inte idealiskt utan i lod. Men det varierar ju under ett ridpass, i princip anser jag att man ska kunna lägga hästen där man vill ha den coh man ska variera under ett ridpass, när det är lägre i formen kommer den lättare en aning bakom, men det handlar om lite bakom.

Nä, jag tycker absolut inte att det är fel med hästar som går bakomlod - det finns massor av anledningar till att låta den göra det! Men det är inte acceptabelt om den vill lägga sig där av sig själv och lir låst där. Annars som jag sa förut så rider jag nästan alltd mina hästar mer eller mindre bakom lod! Min svårklass häst har min tränare sagt alltid ska gå i en lägre djupare form därför att det inte ska slita på hästen att alltid ridas med nacken som högsta punkt och näsan i lodplan.

Nu blir jag nyfiken !!

Vad finns det för olika anledningar till att man vill ha hästen bakom lod ? du skriver tom "massor av anledningar" ?
Jag kan hålla med din tränare om nackpossitionen och variera formen men varför oxå bakom lod ?
Exakt vad är det som kan slita om hästen går rund-djup MED nosen i el framför lodplan ?

Senast ändrad:

Över tygeln är defentivt värst! Ser inget problem i att hästen går bakom lod sålänge man själv placerat den där.:idea:

Precis min tanke när jag läste det inlägget. :bow:

Väntar med spänning på svar.

Själv ser jag inget positivt i att rida bakom lod. Visst att nosen kan dimpa in då och då eller vara där en längre period när hästen inte orkar men aldrig att jag skulle rida så med flit som jag uppfattat att vissa gör när de bygger upp hästen.
Jag tänker mer så att hästen kanske inte orkar göra så mkt jag ber den om och så blir det att den går bakom lod ist. Men inte så att jag rider bakom lod under tiden som jag bygger upp hästens styrka.

*sorry för att det sista blev "lite" flummigt*

*KL*
Jag är inte så skicklig att jag kan lägga hästen exakt där jag vill.
Därför vill jag inte ha den bakom lod, men för mkt över tygeln ger en dålig kommunikation o samverkan mellan hjälperna.

Jag kan svara då zanzan inte svarat, vi brukar tycka rätt lika :angel:
Anledningen till att jag har miná lite bakom lod är inte att jag går ut och tänker att iadg ska jag rida bakom lod.. Utan det är för att det kanske krävs, om hästen tex är okoncentrerad så kan du lättare få kontakt med den om den inte ser allt:angel: ( missförstå mig inte att tro att jag menar nosen i bringan, för bara lite lite kan få hästen att bli mer koncentrerad.)
Eller om du lär in nya saker så orkar de inte bära sig och på träning hemma så vill jag inte slita ut dem. Hade de gått i tävlingsform och med tävlingsjobb så hade de varit förstörde inom de närmsta åren, också haft spänningar och låsningar. För att rida uppvisning inne på banan anser jag att gör när man är i harmoni med hästen och både häst och ryttare ger allt. Hade man alltid försökt med det hemma så hade inte hästarna tyckt att det var kul längre.

Hästen går djup och rund framför lodplan också, vid framridning och avridning för att få så mycket avslappning och stretsching som är möjligt.

Känner man att något låser sig under passet så använder jag mig också att djup o rund och framför lodplan för att sträcka ut kroppen och sen ta atag i det som inte fungerade innan. Flera gånger i veckan rider jag hela pass med mina hästar djupa och runda, mycket viktigt!

*kl*

För mig beror det på hur mycket bakom du pratar om, men över tyglen är alltid fel för mig, tycker att det är när hästen okoncentrerat springer runt med huvudet i luften, däremot kan det i en del fall vara positivt att ha hästen något framför lodplan.

Det handlar om var i utbildningen du är och vilken typ av häst du sitter på, det som är helt rätt för en häst kan vara helt fel för en annan.

/Camilla

Jag menar bakom lodplan.

Är fullt medveten om att bakom hand är en annan sak.

/ -framför \ -bakom

Jag förstår heller inte egentligen denna frågeställning ?? Såklart över tygeln är värre än bakom lodplan :confused: Det är ju som att fråga vad är värst att hästen inte jobbar alls eller att den jobbar ?

Nu blir jag nyfiken !!

Vad finns det för olika anledningar till att man vill ha hästen bakom lod ? du skriver tom "massor av anledningar" ?
Jag kan hålla med din tränare om nackpossitionen och variera formen men varför oxå bakom lod ?
Exakt vad är det som kan slita om hästen går rund-djup MED nosen i el framför lodplan ?

Ett exempel är att det är i den formen man får total avslappning och lösgjordhet, jag tror inte att det finns många (om ens ngn) som lösgör sina hästar med näsan framför lod? Om inte i nått spec. syfte då! Anledningen till att rida med nacken lägre OCH näsan bakom lod är att om dom går med låg nacke och näsan framför lod blir dom i allmänhet långa tappar viss schwung i ryggen och sina bakben. Man får inte heller den spännings (anspänning) effekten som tävlingsformen får och den formen är ju som nått "extra" man vill plocka fram just på - tävling! Men jag vill än en gång poängtera att vi pratar om cm bakom lod här inte "bita sig i bringan"

Hästar som av sig själva vill krypa med näasn bkom lod rider jag naturligtvis inte så - men då tycker jag vi har kommit in på "bakom hand".

Jag känner mig så pass säker i min ridning attjag kan lägga hästarna där jag själv vill och i den form som är ända målsenlig för dagen! Men som Lancet sa i början och i slutet (ibland mitt i) passet rider jag lång och låg med näsan framför lod för att stretcha ut ordentligt! Men då är jag ute efter nått annat!

Lancet::bow:

/Z - som skrev ett jättebra inlägg som försvann:eek:

Men nog förstod du frågan!!
Du svarade ju! ;) ;)

Jo det är klart att jag förstår frågan men jag förstår inte varför du ställer en sådan fråga ;)
Det känns lite avigt bara. Svaret borde kännas rätt givet för vad är någonsin bra med en häst som går över tygeln, fick man välja (vilket man inte alltid kan) hade man ju aldrig valt den formen i dressyr.

Ett exempel är att det är i den formen man får total avslappning och lösgjordhet, jag tror inte att det finns många (om ens ngn) som lösgör sina hästar med näsan framför lod?

/Z - som skrev ett jättebra inlägg som försvann:eek:

Jo men det är bara det att det är fan så mkt svårare och ställer enormt höga krav på ryttarens känsla och kunskap plus att hästen måste vara totalt lösgjord i atlas. (vilket inte många är) Då funkar det bättre än att lösgöra bakom lod, men det var ju inte framför lod vi pratade om utan över tygeln och begreppet över tygeln innebär ju en totalt oeftergiven häst.

Jo, jag vet att vi pratade om övertygeln men inte i just den här "diskussionen i diskussionen". Jag fick ju påbackning om varför jag red min häst ngt bakom lod och eftersom att jag inte rider hästen över tygeln någonsinn så måste jag ju jämföra min ridning ngt bakom lod med framför lod!

Är du med på vad jag menar?

Vilket är allvarligast, en häst som går ÖVER tygeln eller en som går bakom lodplan?

Motivera gärna ditt svar!

Jag tycker inget är allvarligast, så länge hästen är kommunikativ och arbetar genom sin kropp.

En ung häst, eller för all del, en äldre häst som av olika anledningar gymnastiserar igång sig, för gärna gå lite i den formen som du kallar över tygeln, för att hitta sin egen balans, så länge den är aktiv bak.

Som jag uppfattar ex Dadde, så är det en bra arbetsform, och även hopphästar kan gå "över tygeln" men ändå arbeta bakifrån.

Däremot att rida hästen "stjärnkikare" är rent av skadligt, då den förmodligen inte brukar son kropp alls, utan sänker ryggen och paddlar på.

Själv rider jag nog min valack ofta något bakom lod, som Lancet och zanzan beskriver.

Jag tycker inget är allvarligast, så länge hästen är kommunikativ och arbetar genom sin kropp.

En ung häst, eller för all del, en äldre häst som av olika anledningar gymnastiserar igång sig, för gärna gå lite i den formen som du kallar över tygeln, för att hitta sin egen balans, så länge den är aktiv bak.

Som jag uppfattar ex Dadde, så är det en bra arbetsform, och även hopphästar kan gå "över tygeln" men ändå arbeta bakifrån.

Däremot att rida hästen "stjärnkikare" är rent av skadligt, då den förmodligen inte brukar son kropp alls, utan sänker ryggen och paddlar på.

Själv rider jag nog min valack ofta något bakom lod, som Lancet och zanzan beskriver.

jag håller med Mimus, och i utbildnings syfte för många kanske mindre rutinerade som läser i såna här trådar, så blir jag lite orolig över alla de starka uttalanden om att "till varje pris hästen EJ över tygeln osv". jag tror är det är såna uttalanden som späder på problemet vi har i landet med ryttare som ej förstår innebörden av vad en korrekt sk. arbetsform är, utan tror att huvudets position är det som indikerar detta, och att därmed så länge hästen går neddragen med huvudet så är det rätt.

stjärnkikare och en öppen form är trots allt två skilda saker, och SÄRSKILT för en orutinerad ryttare så hävdar jag att det är bättre att i utgångsläget tolerera en ngt öppnare form, än att hala in hästen med hjälp av handen och div. tyglar, med resultat falsk form.
jag tycker inte jag överdriver problemet efter att ha sett alla de bildtrådar som skapas här dagligen med hästar där ryttaren är fullständigt övertygad om att den jobbar i en ändamålsenlig form "på tygeln", när verkligheten är en helt annan.:crazy: Dessvärre finns det också många tränare som ej premierar ett långsammare utvecklings flöde hos ryttaren där denne får utgå från en öppnare form för att få koll på knappar och hitta sättet, utan även de instruerar huvudet ska ned, som prioritet ett. Så för dessa elever är det knappast lätt att de ska ha en annan föreställning än att deras häst "jobbar", när tränaren ej påpekat ngt annat.

Senast ändrad:

Äntligen någon som fattar galoppen och tänker lite längre!!

Skrev högre upp om oerfarna hästars form och tänkte tanken om oerfrana ryttare, men skrev aldrig ned det.

men över tygeln och en öppen form a´la unghäst är ju verkligen inte samma sak.
en häst som är över tygeln arbetar ungefär lika bra som en häst som är bakom hand.

hmm svarade egentligen till fel person men skitsamma

Senast ändrad:

En hopphäst går i öppen form men är absolut inte över tygeln, en häst som är över tygeln brister helt i eftergiften och vill lika lite ha en ärlig kontakt till bettet som en häst som är bakom hand och jag skulle säga att det du kallar stjärnkikare som är över tygeln och som är rent skadligt.

Så vitt jag vet finns inte begreppet stjärnkikare i någon slags ridhandbok utan det refereras ju som över tygeln. Det är ju ett grundfel och alla hopphästar går väl inte i helt fel grundform så fort dom börjar hoppa över hindren, eller ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 578
Senast: Cs218
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 622
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur