Vilket Àr ert favoritgodis?

AlltsĂ„ det finns ju sĂ„ himla mycket gott!! Ibland Ă€ter jag "kemikaliegodis/ barngodis" (vissa som jag föredrar framför andra tex ferraribilar, vattenmelon osv.) som sambon kallar det 😆 och werthers original Ă€r ju sĂ„Ă„Ă„ gott! Men framförallt Ă€lskar jag choklad och lakrits (Ă€ven om jag hĂ„ller igen eftersom det ju kan vara farligt i större mĂ€ngder- nĂ„vĂ€l godis ska ju Ă€ndĂ„ Ă€tas i mĂ„ttliga mĂ€ngder höm höm) !! Och dĂ„ framförallt Geisha och marabou popcorn och Haupts ultraviolett och bubs hallon/lakritsskallar. Draumur! Nordiskt lakritskök med syrlig blĂ„bĂ€r! men som sagt- finns sĂ„Ă„Ă„Ă„ mĂ„nga goda! Och jag plockar ocksĂ„ gĂ€rna lösgodis och blandar 😋
Jag mĂ„ste berĂ€tta en grej apropĂ„ det med att lakrits Ă€r farligt i för stora mĂ€ngder. Jag vet att jag inte borde skratta, men detta Ă€r sĂ„ sjukt. 🙈 Ett par (en kille och en tjej) som jag kĂ€nde för lĂ€nge sedan rĂ„kade ut för just detta. De hade blivit tillfĂ€lligt besatta av lakritspipor. SĂ„ de Ă„t en jĂ€kla massa lakritspipor pĂ„ kort tid. Och till slut blev de sĂ„ sjuka att de blev rĂ€dda att det var nĂ„got allvarligt. De kontaktade akuten. Men det visade sig att de "bara" drabbats av lakritsförgiftning. SÅ mycket lakrits har inte ens jag Ă€tit pĂ„ en och samma gĂ„ng. 😹😹😹😄😄😄

Jag mĂ„ste berĂ€tta en grej apropĂ„ det med att lakrits Ă€r farligt i för stora mĂ€ngder. Jag vet att jag inte borde skratta, men detta Ă€r sĂ„ sjukt. 🙈 Ett par (en kille och en tjej) som jag kĂ€nde för lĂ€nge sedan rĂ„kade ut för just detta. De hade blivit tillfĂ€lligt besatta av lakritspipor. SĂ„ de Ă„t en jĂ€kla massa lakritspipor pĂ„ kort tid. Och till slut blev de sĂ„ sjuka att de blev rĂ€dda att det var nĂ„got allvarligt. De kontaktade akuten. Men det visade sig att de "bara" drabbats av lakritsförgiftning. SÅ mycket lakrits har inte ens jag Ă€tit pĂ„ en och samma gĂ„ng. 😹😹😹😄😄😄

Japp kan pĂ„verka hjĂ€rtrytmen av för hög saltmĂ€ngd i blodet och sjĂ€lva Ă€mnet Ă€r ju giftigt. HĂ€nde att jag Ă„t vĂ€l mycket nĂ€r jag var yngre men Ă€r förstĂ„ndigare nu 😁.

I höstas besökte jag Linköping. DÄ passade jag pÄ att ta en stÀrkande promenad lÀngs Göta kanal frÄn Bergs slussar till Ljungsbro, dÀr Cloetta har sin fabrik. Center Àr en favorit, sÄ jag rÄkade köpa med mig en burk pÄ 2,2 kg.

Kassörskan tipsade alla om nyheten Gott & blandat med Àkta frukt, och den var mycket god. Jag Àr mÄttligt förtjust i allehanda socker- och kemikalieblandningar, men detta var nÄgot helt annat, som jag nu köper ibland.

Visa bifogad fil 160333
En av min pappas favoriter Ă€r Plopp. Nu kanske jag stĂ€ller en svĂ„r frĂ„ga! Men jag har alltid undrat vad som Ă€r skillnaden mellan Center och Plopp. Jag tĂ€nkte att du som Center-Ă€lskare kanske vet svaret? â˜ș

Lösgodis utvalt av mig.
IMG_2382.webp

Har alltid mörk choklad hemma, gÀrna med lakrits eller salt/pecan t ex.
Köper jag lösgodis Àr det söt lakrits, choklad i olika varianter, gelé typ vingummi, hallon/lakritsskallar, gelehjÀrtan, kolabitar (inte Coca-Cola!) lite saltgodis.

Salta ferraribilar Ă€r pĂ„ min topp 10-lista utan tvekan! 😍

Vad ar ferraribilar? Jag vet bara om vanliga Ahlgren's bilar.

Jag gillar frÀmst segt och/eller surt godis. PÄ tema segt Àlskar jag Brio, Polly Bilar och Knatter. NÀr det gÀller surt Àr sura hallonshots fantastiska men jag gillar Àven sura jordgubbsbitar, Fizzy Pop och sura skallar.

Är ocksĂ„ svag för mintkola, typ Minto, men det Ă€r sĂ€llan jag hittar det.

Ohhh ... nu kommer jag ihag Polo som vi kopte i storpack i UK medan vi bodde i Asien. Jag minns att det ocksa fanns i Indien och Sri Lanka, vi bestallde fran alla som akte till nagon stans dar vi visste att det saldes.

Förr fanns en hÄrd lakritskola som jag inte minns vad den hette. Svart och vit i spiralmönster. Genomskinlig plast pÄ som ibland var svÄr att fÄ av. Dessa var jÀttegoda.

Viollakritskarameller fanns ocksÄ som var jÀttegoda.
Jag tror att jag vet vilka du menar (lakritskolorna)! Men jag vet inte heller vad de heter. Men min mamma har berĂ€ttat om dem. De var ett mĂ„ste att ha med sig varje sommar som hon Ă„kte pĂ„ ridlĂ€ger. đŸ„°

En av min pappas favoriter Ă€r Plopp. Nu kanske jag stĂ€ller en svĂ„r frĂ„ga! Men jag har alltid undrat vad som Ă€r skillnaden mellan Center och Plopp. Jag tĂ€nkte att du som Center-Ă€lskare kanske vet svaret? â˜ș

Att Cloetta har bĂ„da beror nog pĂ„, att Center mig veterligt Ă€r deras egen produkt medan Plopp följde med vid köpet av Thule. PĂ„ baksidan av Plopp stod det: ”NĂ€r man börjat Ă€ta plopp, Ă€r det svĂ„rt att sĂ€tta stopp.”

Skillnaden mellan Center och Plopp Àr beskriven pÄ Wikipedia:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Plopp

Liknande trÄdar

R
Tjatter Hej! đŸŒș Jag Ă€r ny hĂ€r pĂ„ bukefalos, sĂ„ ville bara presentera mig. â˜ș Av privata skĂ€l sĂ„ kan jag inte skriva nĂ„t som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 023
Senast: Raderad medlem 149639
·
R
  • LĂ„st
Kropp & SjÀl Jag Àr ny hÀr pÄ bukefalos, och Àr vÀldigt orolig att göra fel eller bryta mot nÄgra regler. SÄ jag tÀnkte att det Àr lika bra att frÄga...
Svar
12
· Visningar
3 234
Senast: Gunnar
·
Kropp & SjÀl Jag har en nu 18-Ärig dotter. Hon Àr min mans och mitt andra barn, men vÄr första flicka hann aldrig börja leva, sÄ dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 063
Senast: sardellen
·
R
Kropp & SjÀl Först sÄ vill jag pÄ peka att dethÀr Àr kÀnsliga Àmnen sÄ ni kan ju tÀnka pÄ det bÄde om ni ska lÀsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 647
Senast: Amha
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• UppdateringstrĂ„d 30
  • Valp 2024