Vilken Trailer ska jag ha.....??

Sv: Vilken Trailer ska jag ha.....??

Ha lite svårt att hänga med... :confused: men...
Om jag har en bil som får dra 1500 på b-kort, och släpet är omtypat från 1500 till 2000kg. får jag fortsätta dra detta efter samma bil, så länge man inte lastar det så det överstiger 1500kg??
Eller kan någon förklara för mig? :o

Vad gör man egentligen när man höjer totalvikten på släpet?

Nix. Du får inte köra släpet.

I tur och ordning.

Med B-kort får du endast köra ett släp med en totalvikt (vilket inte är vikten för tillfället utan den möjliga totalvikten dvs. tjänstevikt+maxlast) som är lika med eller mindre än bilens tjänstevikt (bilens vikt +full tank +föraren 80 kg?). För att göra det hela ännu mer komplicerat får sedan totalvikten på hela ekipaget inte överstiga 3,5 ton (totalvikten återigen bilens och släpets tjänstevikt + maxlast, inte vad de båda väger för tillfället.)

Det du beskriver är tillåtet om bilen endast får dra 1500kg och du har BE-kort.

Eller ett annat scenario, bilen får dra 1500 kg på B-kort men bilens högsta släpvikt är 1300 kg (ja det kan stå så i pappren ibland), då får du dra en släpvagn med totalvikten 1500 kg men du får bara lasta så att släpet väger 1300 kg.

Omtypar gör man oftast åt motsatta håll (dvs. från 2000 kg till 1500kg) om man har B-kort eller åt det hållet du beskriver (från 1500kg till 2000kg om man har BE-kort.

Nix. Du får inte köra släpet.

I tur och ordning.

Med B-kort får du endast köra ett släp med en totalvikt (vilket inte är vikten för tillfället utan den möjliga totalvikten dvs. tjänstevikt+maxlast) som är lika med eller mindre än bilens tjänstevikt (bilens vikt +full tank +föraren 80 kg?). För att göra det hela ännu mer komplicerat får sedan totalvikten på hela ekipaget inte överstiga 3,5 ton (totalvikten återigen bilens och släpets tjänstevikt + maxlast, inte vad de båda väger för tillfället.)

Det du beskriver är tillåtet om bilen endast får dra 1500kg och du har BE-kort.

Eller ett annat scenario, bilen får dra 1500 kg på B-kort men bilens högsta släpvikt är 1300 kg (ja det kan stå så i pappren ibland), då får du dra en släpvagn med totalvikten 1500 kg men du får bara lasta så att släpet väger 1300 kg.

Omtypar gör man oftast åt motsatta håll (dvs. från 2000 kg till 1500kg) om man har B-kort eller åt det hållet du beskriver (från 1500kg till 2000kg om man har BE-kort.

Okej! Tack!! NU hänger jag med. :bow:

Men det där med att typa om släpet. Om man typar om från 1600 till 1400. Vad gör man med släpet. Eller är det bara maxlasten man sänker? Eller vad händer? :confused:

OM du har BE-behörighet så kan du hänga på vilket släp som helst, så länge bruttovikten inte överstiger vad bilen får dra.

Har du däremot "bara" B måste totalvikten hålla sig till det bilen enligt registreringsbeviset får framföras med B-kort.

"Nedtypningen" innebär att man gör en tekniskt förändring (för att försvaga släpet så man inte lastar mer än man får) och de sänker maxlasten.

Cheval Liberté släpen finns bara som boggiesläp.
Mitt släp köptes helt nytt så det vägdes tomt (utan last men med mellanvägg och bommar) på bilprovningen vid regestreringsbesiktningen och den vikten var exakt 810kg. Vad hästar väger är som sagt olika, men min väger 585kg (vägd på klinik)och det är helt ok att lasta i, trots att totalvikten på mitt släp bara är 1400kg, jag kan t.o.m hänga in ett hönät, hi hi...

I mitt fall så fixar trailerverkstaden upptypningen, som är enkel därför att den är sänkt när den köptes. Har godkänd axelbelastning på 2000kg, chassit klarar 2000kg, bromsarna klarar 2000kg och däcken klarar 2000kg. Däremot så är handsken bara godkänd för 1600kg (det här är lite roligt för det är många år sedan släpet är uttaget).

Så det trailerfirman ska göra är att fixa intyg från tillverkaren om att släpet tål 2000kg (axlarnas maxbelastning står redan i regbeviset), sen byter de kulhandske till en som klarar minst 2000kg och sedan åker de till bilprovningen och gör en registreringsbesiktning (tror jag det heter, typbesiktning?).

Jag gör det här för att kunna nyttja släpets fulla "potential" iom att jag har fler än en häst, samt har BE så det spelar ingen roll att bilen bara får dra 1600kg som mest (med BE, 1450 med B, så det är ett BE-kortsekipage redan idag).

:)

Mitt släp köptes helt nytt så det vägdes tomt (utan last men med mellanvägg och bommar) på bilprovningen vid regestreringsbesiktningen och den vikten var exakt 810kg. Vad hästar väger är som sagt olika, men min väger 585kg (vägd på klinik)och det är helt ok att lasta i, trots att totalvikten på mitt släp bara är 1400kg, jag kan t.o.m hänga in ett hönät, hi hi...

Rätta mig om jag missuppfattat något, men det låter som om du kör med överlast? Eller kör du häst utan mellanvägg och bommar?
Mellanvägg och bommar väger väl minst 50 kg (på mitt släp betydligt mer eftersom jag har hård mellanvägg) och 585 + 50 + 810 = 1445 kg, utan hönät...

Fast hon vägde in det med bommar och mellanvägg.

Är du säker på att mellanvägg och bommar satt i?
Jag har också haft ett sådant släp 2004 XL. Enligt försäljaren vägde det 990 kg MEN på pappret vägde det 1040. Dessa vagnar vägs in totalt tomma. Vi köpte av Margaretetorps och det var mycket tjafs och fel på denna vagn. Därför har jag bytt till svenskt.

Tack du som rättade mig vad det gäller vikterna men det var så jag menade. Det är ju ändå tydligen luddigt vad som gäller.

Jo jag var själv med på bilprovningen så jag såg med egna ögon att mellanvägg och bommar satt i och att vågen stannade på 810kg (avrundat uppåt).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 031
Senast: Squie
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 153
Senast: Whoever
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 188
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar