Vilken Trailer ska jag ha.....??

Sv: Vilken Trailer ska jag ha.....??

Jag har en Cheval Liberté 2003 som både jag och min häst är väldigt nöjda med. Den har allt du söker + att det även är kombiramp både fram och bak, sadelskåp är iofs tillval, det hängs på insidan av skötardörren.
Min häst som förut var väldigt svårlastad kliver rakt på detta släp.
Tjänstevikten ligger på 800kg så då får du lasta 700kg om du typar den på 1500kg.

800 hundra kilo låter ganska lite men de lär väl inte vara en boggi vagn då iallafall. 800 i tjänste vikt va väger sen hästen då ? kan inte vikt på hästar ,,

Vad en häst väger varierar ganska kraftigt. Beror helt på om vi pratar shetlandsponny eller en shirehäst, sen varierar det även ganska mycket inom raserna. Vikten på en häst är bland annat beroende av mankhöjden, hur mycket muskler de har och hur välfödda de är.
Variationen är inte i ett tiotal kilo, utan kan variera över flera hundra kilo.

Jag kan ju säga att min "lilla" dam på 155 cm i tävlingskondis väger kring 500 kg (i underkant).

Jag kan ju för övrigt meddela att tjänstevikten på min enkelaxlade transport ligger på 640 kg, vilket medför att jag får lasta 660 kg.

Senast ändrad av en moderator:

800 hundra kilo låter ganska lite men de lär väl inte vara en boggi vagn då iallafall. 800 i tjänste vikt va väger sen hästen då ? kan inte vikt på hästar ,,

800 kg i tjänstevikt kan VISST vara en boggi, sen är det säkert ingen boggi. Allt beror på konstruktion och material. OM du inte vet vad en hästväger hur vet du då vad en trailer väger :cool:

jag e inte insatt på just djuret häst , kan fordon rätt bra då jag vuxit upp med det o sitter o flänger runt i en rutten lastbil me släp hela dagarna !! sa inte att de ja sa va rätt de var en fråga om de inte va lite me 800 kg men de stämmer säkert .. vet att enkel axlade e lättare säger sig självt lite ,, men de e ju bra att de finns lättare så ni kan lasta mera ,, själv skulle jag köpt en lastbil transport så man slipper släp :P hehe

men i en släpvagn så där va ingår i tjänstevikten då ? är de allt som sitter när den e tom ? eller är det som en bil ´ddär man räknar in chauffören o full tank ?

Konstigt... Min pappa är nämligen VÄLDIGT insatt i släp och lastbilar och han tycker att hästtransporter och hästlastbilar väger onödigt MYCKET... eftersom dom har en förmåga att använda sig av onödigt tunga material...

Är nu inte 100% säker på tjänstevikten, men har för mig att den inkluderar avsedda däck, bommar, mellanvägg, eventuellt reservdäck? Dvs, fullt utrustad men absolut inget mer, därför åker många med överlast... de tänker inte på sadelskåpet, höbalarna, kraftfodret etc. etc.

Det är rätt många märken som klarar 800 kg som tjänstevikt med boggie:
Boj Bravo har tjänstevikter från 660, Classicen från 720 kilo. Ume tror jag börjar med A35 på 670 kilo. Dessa märken brukar dessutom ligga nära sanningen med tjänstevikten.

Byggs vagnen i aluminium i stället för galv etc så kommer det att påverka slutvikten. Alla saker som blir lättare är dock inte av godo, vissa påverkar också kvalité och hållfasthet.

Fast det är inte bara att köpa en lastbil istället för en transport.

Bla.
1. Man måste ha C-kort för att få köra lastbil om man nu inte köper en B-kortslasbil.
2. kostnaden för en lastbil blir oftast högre i inköp
3. Man måste ändå ha en vanlig bil plus en lastbil vilket betyder dubbla skatter, dubbla försäkringar mm. En transport är mycket billigare i dessa avseenden
4. Förvaringsutrymme

Det finns självklart fler aspekter, som både talar för och emot transport. Sen har många av dem som kör med lastbil även en transport också som de åker med "till vardags".

Fast det är inte bara att köpa en lastbil istället för en transport.

Bla.
1. Man måste ha C-kort för att få köra lastbil om man nu inte köper en B-kortslasbil.
2. kostnaden för en lastbil blir oftast högre i inköp
3. Man måste ändå ha en vanlig bil plus en lastbil vilket betyder dubbla skatter, dubbla försäkringar mm. En transport är mycket billigare i dessa avseenden
4. Förvaringsutrymme

Det finns självklart fler aspekter, som både talar för och emot transport. Sen har många av dem som kör med lastbil även en transport också som de åker med "till vardags".

Väl talat. Dessutom är dessa B-kortslastbilar oftast överlastade pga att de är dimensionerade för två hästar och en massa last, fast lastvikten inte är det...

Håller helt med på det. Det är synd att det är så egentligen för de är ju himla smidiga! Men ack så dyra...

men i en släpvagn så där va ingår i tjänstevikten då ? är de allt som sitter när den e tom ? eller är det som en bil ´ddär man räknar in chauffören o full tank ?

Oftast ingår ingenting i tjänstevikten. Släpen vägs in tomma utan matta, bommar, mellanvägg o reservhjul.
Mitt släp som har en tjänstevikt på 840kg väger 940kg med utrustning för att köra häst i. Jag tappar 100kg i lastvikt på att ha inredningen i.
// Linda

Varför tror alla att det är jag som ska ha släp i denna tråden för :confused:
Jag är väldigt nöjd med min kylinge med panikbommar dessutom.

Jag vet precis hur man får och inte får koppla.
Och att jag inte får koppla på en trailer typad till 2000 kg bara för att draget säger ifrån vid 1850 kg stämmer INTE!
Däremot får jag inte lasta släpet så att släpets vikt + lasten överstiger 1850 kg.

:bow::bow::bow:

Och för den som inte läser Ridsport så borde man innan man köper ett Ume-släp faktiskt göra det... tänka på VILKET Ume man köper och kanske till och med bojkotta dem om man känner för det. Minns inte vilket nummer, men det var någon gång nu i höst... Det är inte bara 1 ramp som har gått av pga röta och Ume har INTE kallat tillbaka dem eller ersatt ägarna utan de har själva fått betala ny ramp... Dålig stil...

Vad skulle det gå röta i:confused: Aluminiumen eller? Det måste vara i äldre släp som har plyfa i sig.
Ska se om jag hittar artikeln.

Det är inte bara 1 ramp som har gått av pga röta och Ume har INTE kallat tillbaka dem eller ersatt ägarna utan de har själva fått betala ny ramp... Dålig stil...

Det är de gamla plyfaramperna som gått sönder. Och visst skall man välja annat om man inte gillar företaget eller dess produkter.

Mycket kan man säga om umesläp; men artikeln kändes dessvärre inte så seriös. Ett företag utpekas och får inte utrymme att kommentera. Ur läsarens perspektiv hade jag hellre sett "generella" problem med vagnar, som jag som konsument bör hålla koll på. Nu vet vi dock att de verkar ha en risig policy på äldre vagnar - så hur långtgående garantier/ åtaganden som finns kanske är en intressant frågeställning?

Dock tycker jag att om släpen har en tio år på nacken, så bör man som ägare/ köpare vara rätt mån om att KOLLA golv och ramp. Det var btw INTE ett ume där golvet gick sönder under färd i våras. Den hästen slaktades och släpet var väl en 00:a om jag inte såg fel i artikeln som var då.

Det är nyare Ume det rör sig om, och jag är faktiskt väldigt förvånad att Ume har valt att hantera situationen så taffligt som de gjort.

De har inte nekat att det är ett problem, att det är deras problem. Men av vad som kan utläsas skyller de på att de i sin tur inte får reklamera det konstaterat bristfälliga virket till sin leverantör och kan därför inte acceptera kundernas reklamationer.

Det kan jag hålla med om att det är en tafflig hantering, utan tvekan. Sen är det ju ett grymt bra sätt att själv sänka andrahandsvärdet på sin produkt + värdet i varumärket generellt ...

Vet inte när de bytte bakluckan, men plyfa kanske fanns för några år sedan?

Mycket kan man säga om umesläp; men artikeln kändes dessvärre inte så seriös. Ett företag utpekas och får inte utrymme att kommentera. Ur läsarens perspektiv hade jag hellre sett "generella" problem med vagnar, som jag som konsument bör hålla koll på. Nu vet vi dock att de verkar ha en risig policy på äldre vagnar - så hur långtgående garantier/ åtaganden som finns kanske är en intressant frågeställning?

Dock tycker jag att om släpen har en tio år på nacken, så bör man som ägare/ köpare vara rätt mån om att KOLLA golv och ramp. Det var btw INTE ett ume där golvet gick sönder under färd i våras. Den hästen slaktades och släpet var väl en 00:a om jag inte såg fel i artikeln som var då.

Problemet är att jag har jämfört ramperna på de Umesläp det har varit problem med (allmännt kännt hos återförsäljare) med ramper hos andra släp och visst att ramper kan ruttna när dom blir äldre när de är gjorda av plyfa... Men... om du tänker dig de "stöd" som rampen vilar på när den står på backen så går det på nästan samtliga transporter hela vägen längs luckan och fästes i ramen på rampen, i den aktuella transportens fall slutar dessa stöd precis vid rampen. Det krävs inte någon stor analys för att räkna ut att dessa ramper kommer att braka ihop totalt när rampen ruttnar eftersom plyfan inte har något som tar emot i skarven mellan ramp och stöd. EN ramp som får stöd i denna region klarar sig betydligt längre, det är jag övertygad om.

Oftast ingår ingenting i tjänstevikten. Släpen vägs in tomma utan matta, bommar, mellanvägg o reservhjul.
Mitt släp som har en tjänstevikt på 840kg väger 940kg med utrustning för att köra häst i. Jag tappar 100kg i lastvikt på att ha inredningen i.
// Linda

Nja, det är nog på de äldre släpen. På de nyare vägs även inredningen in i tjänstevikten (standardinredning alltså).
Boj vägs inredda i alla fall, vet att fler gör det.

Har ett Kylinge Apollo med fronturlastning och boggie som idag väger 1500kg och då får jag lasta för 860 av dem (enl papprena sen vet jag väl inte om det stämmer på riktigt).

Det är just nu på service för att få nya höga bromsljus, öppningsbart fönster, nya vinterdäck, kort + lång bom bak samt höjning av totalvikten till 2000kg (har E och har tillgång till bil som tar ca 2700, det kan behövas när man ska åka runt med två connemaror...). (Och jag får haka på det på Volvon bara jag ser till att inte lasta mer än 960kg, då Volvon max får dra 1600kg).

Kylinges panikutlösning tycker jag är superenkel, den är likadan fram och bak.

(Nu har jag ett gammalt släp så ingen panikutlösning.)

Det är just nu på service för att få nya höga bromsljus, öppningsbart fönster, nya vinterdäck, kort + lång bom bak samt höjning av totalvikten till 2000kg (har E och har tillgång till bil som tar ca 2700, det kan behövas när man ska åka runt med två connemaror...). (Och jag får haka på det på Volvon bara jag ser till att inte lasta mer än 960kg, då Volvon max får dra 1600kg).

Ha lite svårt att hänga med... :confused: men...
Om jag har en bil som får dra 1500 på b-kort, och släpet är omtypat från 1500 till 2000kg. får jag fortsätta dra detta efter samma bil, så länge man inte lastar det så det överstiger 1500kg??
Eller kan någon förklara för mig? :o

Vad gör man egentligen när man höjer totalvikten på släpet?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 031
Senast: Squie
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 153
Senast: Whoever
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 188
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar