Vilken ras??

Sv: Vilken ras??

fast collie kräver väl nästan att man aktiverar dom på nått mer sätt en bara promenader - eller ? kanske har fel ...

Jag hittade en hund i en bok som jag tyckte verkade bra. det var en amerikansk vattenspaniel, men den rasen var ju inte registrerad i sverige!! typiskt...
Men har hittat en som jag tror åxå är ganska bra, kommer inte ihåg vad den heter men det är en retriver, den som är brun och har brun nos :smirk:
Hoppas ni vet vet vilken jag menar!
Jag hittar bara hundar som inte finns registrerade i Sverige :cry:

Nu vet jag vad de heter!!

Nova scotia duck tolling retriever :love:

OCH

Kooikerhondje

Vad tror ni om dessa!!
Har haft en hund innan så jag har lite erfarenhet!

Det jag vet om tollaren är att den kräver mer än långa promenader, dvs lite hjärngympa också. Det är en mkt livlig och glad hund.

Tollaren är ingen ren sällskapshund. De är generellt för aktiva och krävande för att nöja sig med ett vanligt sällskapshundliv. De är söta på ytan, men har en turbomotor under pälsen. Som namnet antyder är det dessutom en retriever som bör få apportera, gärna fågel eller i alla fall dummies.

Tiller skrev:
Funderar på en liten jack russell, men jag skulle gärna vilja ha haft en liten större och med lite päls att krama om, dvärgspets men lite större. såg att det fanns en som hette mellanspets. någon som har en sån??
Men de är väl gansla vaktiga av sig va?dvs skälliga? :confused:

Jack russell terrier är en aktiv jakthund.
Kanske en shiba eller basenji vore något?

jag har inte enbart tänkt att ha den som sällskap, den ska få vara med till stallet varje dag och leka, kuta av sig.
Sen tänkte jag börja på någon kurs på brukshundsklubben, någon som passar.
eller måste den få apportera fåglar mm om man aktiverar den med annat??

Om det inte nu går med en tolle, finns det någon som är ungefär likvärdig men lite mer lugn då?
Vill ha ungefär den storleken och pälsen, sen vill jag inte ha en alltför mesig hund! :p

Kooikerhondje är en hundras som är krävande, men inte fullt så krävande som tollare. Den är rätt skarp i temperamentet och inte så mjuk som den ser ut att vara. Pm:a mig så kan du få en mailadress till en uppfödare som kan svara på dina frågor om rasen. Jag blev dock avskräckt för den rasen :p Men jag kanske är lite mesig.

Mittelspitz frågade du om.. en inte så krävande ras. Ska ha en mankhöjd på 34 cm +/- 4 cm. Passar till allt, agility, lydnad, bruks mfl. Har olika färger vilket är lite roligt än tex japanska spetsar som alltid är vita. Mitteln är väldigt lik en jappe i temperamentet.

Portugisisk vattenhundar tycker jag är lite småsöta :D Vet inget om dem... kanske något att kolla upp..

för ett tag sen skrevs det en del om rasen eurasier som är en spets avlad för sällskap. dalmatinern är en trevlig ras som visserligen har lite problem med hörseln, men långt ifrån alla hundar är döva och de flesta klarar sig utmärkt så länge de hör på ett öra. vill man vara på den säkra sidan vänder man sig till en kennel som hörseltestar sina valpar.

Okay vet inte om jag är sent ute nu eller inte...men jag föreslår: Golden Retriever eller Cavalier King Charles Spaniel.

Golden är fågelhund och van att springa ute i naturen och är lagom stor. Ska inte egentligen vara något problem att ha en sån, speciellt en tik, i en lägenhet. Det enda som kan vara kruxet är att Goldens får ofta problem med höfterna på senare år. Men inte alla, för min Golden Retriever har inga problem med sina och han fyller snart 11 år.

Cavaliern är alltid aktiv och väldigt lojal, pålitlig och ungefär som en mini-Golden. Är lagom liten och passar ju ännu bättre i en lägenhet. Borde egentligen inte vara något större problem när det gäller att hinna ikapp en häst...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 963
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 822
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 564
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 610
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar