Vilken ras bör passa dem?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare attsy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 746
A

attsy

Min mosters familj ska troligtvis skaffa hund till nästa sommar och har som smått börjat tittat runt. Nu har de snöat in på den första rasen de tittat på, Flatcoated Retriever. Säkert en jättretrevlig ras, men jag tänkte hjälpa dem lite med att komma fram med mer alternativ. :)

De vill ha:
*Aktiv, men ska samtidigt kunna slappna av.
*Trevlig mot alla, inte bara familj och vänner.
*Gå att ha lös, dvs. inte så mycket jakt.
*Ska kunna hanteras av en 9 åring (så klart ej själv).
*Trevlig mot andra hundar.

De har inte haft egen hund innan, men de har haft hand om hundar mycket och är hundvana. De vill väldigt gärna gå kurser och kanske tävla lite, vad beror väl vad hunden passar för. :)

Så - vilken/vilka raser tror ni skulle passa dem?

Sv: Vilken ras bör passa dem?

Cocker spaniel, cavalier king charles spaniel, pudel av passande storlek, pumi eller kanske dvärg eller mellanschauzer.

Det finns väldigt många lagom stora trevliga hundar. Flatcoated retriever är väldigt, väldigt trevliga och roliga hundar men kan ju lätt bli lite "för mycket", älskar alla lite för mycket och vill lite för mycket om man har "otur".

Labrador är ju också väldigt trevliga men även de kan vara en stoooor handfull om det vill sig illa, eller hur jag ska uttrycka mig.

Sv: Vilken ras bör passa dem?

Min upplevelse av flattar (inga egna men flera klubbkompisar) är att det dröjer ofta 3-4 år innan de lärt sig slappna av ordentligt :) Så kriterie nr 1 stämmer måttligt med deras rasval tycker jag kanske..
Likaså kriterie nr 4. De unga flattar (upp till 3-4 år) jag ser omkring mig skulle jag aldrig i livet sätta i händerna på en 9-åring. De är på tok för flamsiga och sprattiga.

Min spontana tanke var faktiskt berner sennen, men som föregående skrev finns det massor av raser som skulle kunna stämma in på de kriterierna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 818
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 010
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 258
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 873
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Klippmaskin
  • Guldfasanerna