Vilken hundras ???

Sv: Vilken hundras ???

Jag har ju dvärgschnauzer och de allra flesta dvärgschnauzrarna jagar inte. Det är ingen jaktras alls utan förr hade man de som gårdshund och där sysslade de framförallt med att jaga råttor på den egna gården.
Det finns alltid individer som är mer benägna att dra efter vilt än andra, men det händer sällan att en dvärgschnauzer fortsätter jakten när djuret inte längre är inom synhåll, jämfört med en jakthund som kan vara borta i timmar och följa spåren.
Rasen faller under kategorien "lite jakt".
Schnauzer har nog överlag lite mera, men det kan Grana berätta mer om.
Anledningen till att jag tipsade om mellanstorleken var just storleken. Jag tänker mig att det kan underlätta för hästarna, men tvivlar inte på att en dvärgschnauzer skulle lämpa sig till ditt ändamål heller.

Riesenschnauzer kan jag inte rekommendera för att det är en bruksras och kräver sin förare och aktivering.

Såg nu att Grana svarade samtidigt som mig :D

Ser när jag läser vad jag skrev att jag säger att dvärgen har mer jakt än schnauzern. Så menar jag inte :D
Utan att jag mer ser att de ser jakten på olika sätt. Dvärgen känner av mer näsan, men sen är hon en hund som borde spåra, för hon har en otrolig spårnäsa :D
Medans de andra mer spanar på syn.. Men är nog mest för de spanar ut på åkrarna här och då är det lätt att se om något rör sig. Men inte vid råttjakt dock :D Där är det nos och hörsel som används..

Men som sagt, jag tycker inte det är ett problem. Rasen går ju också lära, precis som andra raser hehe :D

Senast ändrad:

kl
Ang aussie och övriga bruksraser som förelagits så ja, dels är det att stödja oseriös avel att skaffa en "icke bruksavlad", dels så frågar jag mig alltid varför, varför, varför man ska skaffa en ras och hoppas på att den blir icke rastypisk i mentaliteten? Likaså för jaktraser.
Nä, bruksras tycker jag inte låter som nån bra idé för TS. Schnauzer och dvärgschnauzer har ju en del pälsvård. Lapphundarna och eurasier skulle jag kunna tänka mig passa utifrån vad jag läst om dem, men de har ju en hel del päls att samla på sig skit i.
(Hyfsat) korthårig, mellanstor hund utan jakt som inte fryser vore ju det bästa som jag ser det.

kl
Ang aussie och övriga bruksraser som förelagits så ja, dels är det att stödja oseriös avel att skaffa en "icke bruksavlad", dels så frågar jag mig alltid varför, varför, varför man ska skaffa en ras och hoppas på att den blir icke rastypisk i mentaliteten? Likaså för jaktraser.
Nä, bruksras tycker jag inte låter som nån bra idé för TS. Schnauzer och dvärgschnauzer har ju en del pälsvård. Lapphundarna och eurasier skulle jag kunna tänka mig passa utifrån vad jag läst om dem, men de har ju en hel del päls att samla på sig skit i.
(Hyfsat) korthårig, mellanstor hund utan jakt som inte fryser vore ju det bästa som jag ser det.

Man lämnar schnauzern/dvärg hos en trimmare 3-4 ggr om året. Plättlätt :D ;)

Man lämnar schnauzern/dvärg hos en trimmare 3-4 ggr om året. Plättlätt :D ;)

Eller så gör man som jag, får mannen att gå trimkurs så sköter han dvärgarnas vardagstrimning (underullskamning varje vecka och sen trimning ca var tredje-fjärde vecka) och så sköter syrran utställningstrimning och finputs :D! Bra upplägg tycker jag ;)!

Eller så gör man som jag, får mannen att gå trimkurs så sköter han dvärgarnas vardagstrimning (underullskamning varje vecka och sen trimning ca var tredje-fjärde vecka) och så sköter syrran utställningstrimning och finputs :D! Bra upplägg tycker jag ;)!

Smart :D :D

Du får lägga lite viltspår åt cookie (och de stora med för den delen). Och Maya-mops! Dahlia älskar när det blir dags för spår.

Sorry, blev lite OT :D

TS, både dvärg och schnauzern lämnas enkelt in för trimning om man inte har tid eller kunskap att göra själv. Ska du inte ställa ut så behövs det inte lika ofta heller. Strävhår är verkligen den perfekta pälsen för gårdsliv.

Att man tar hand om de individer som redan finns och ger dem de bästa omständigheterna är ju en(borde vara en) självklarhet! Sen kan man alltid omvärdera träningsmetoder som används för att utesluta individer ut gruppen "användbar", och precis som du säger, absolut inte avla vidare på de som inte håller måttet.

Att köpa en hund från en uppfödare som stoltserar med att ha "mildare" linjer av arbetshundar är i mina ögon nästan lika illa som att köpa en hund från garanterat sjuka linjer. Det är inte avel som bör stödjas!

Edit: Det ligger en annons på blocket nu som nästan triggar både hjärtfel och hjärnblödning hos mig. En "kennel" som föder upp show-BCs reggade i internationella KC, och kringgår SKKs registreringskrav med VP, genom att ställa ut alla sina valpar i tyskland och regga dem där.

De har mage att stolt berätta detta i annonsen, och dessutom begära 1000:- över SVaKs rekommenderade valppris för renrasig valp med meriterade föräldrar. Hundarna är de typiska lågbenta pälsmonstren med död blick och noll arbetskapacitet inom nån gren alls. Ett typexempel på oseriös avel och vad som händer med arbetsraser när folk tycker att de ska vara tillgängliga för alla.

Jag håller med dig angående avel. Tyckte jag skrev det i förra inlägget. ; )

Detta med träningsmetoder och urval är intressant! Ämne för en annan tråd iofs... Men visst påverkar träningsmetod resultaten. Dock ska ju tjänstehundarna tåla en hel del - beroende på vad de gör.

kl

Eurasier har ju en väldigt "smutsavvisade" pälskvalité, de drar inte alls på sig smuts och dylikt som andra långhårshundar med mjukare pälskvalité. Vi har aldrig någonsin badat/tvättat vår Eurasier för att hon samlat på sig skit i pälsen... På sin höjd behöver vi torka av tassarna efter en lerig promenad men inte mer än så. Vet inte om lapphundarna har samma pälskvalité?

Däremot tycker jag att Eurasiern många gånger har en dos av Chow-chow:ens envishet och kan därför vara lite svåra att motivera till ordentlig 100% lydnad (vilket känns viktigt om den ska med på ridturer). De är ju väldigt knutna till sina ägare och vårt ex skulle aldrig någonsin lämna vår närhet men är som sagt lite "nyckfull"/lomhörd ibland ;) Lapphundarna kanske är bättre på den fronten i så fall?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 305
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 177
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 446

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka