Sv: Vilken hundras ???
Ser när jag läser vad jag skrev att jag säger att dvärgen har mer jakt än schnauzern. Så menar jag inte
Utan att jag mer ser att de ser jakten på olika sätt. Dvärgen känner av mer näsan, men sen är hon en hund som borde spåra, för hon har en otrolig spårnäsa
Medans de andra mer spanar på syn.. Men är nog mest för de spanar ut på åkrarna här och då är det lätt att se om något rör sig. Men inte vid råttjakt dock Där är det nos och hörsel som används..
Men som sagt, jag tycker inte det är ett problem. Rasen går ju också lära, precis som andra raser hehe
Jag har ju dvärgschnauzer och de allra flesta dvärgschnauzrarna jagar inte. Det är ingen jaktras alls utan förr hade man de som gårdshund och där sysslade de framförallt med att jaga råttor på den egna gården.
Det finns alltid individer som är mer benägna att dra efter vilt än andra, men det händer sällan att en dvärgschnauzer fortsätter jakten när djuret inte längre är inom synhåll, jämfört med en jakthund som kan vara borta i timmar och följa spåren.
Rasen faller under kategorien "lite jakt".
Schnauzer har nog överlag lite mera, men det kan Grana berätta mer om.
Anledningen till att jag tipsade om mellanstorleken var just storleken. Jag tänker mig att det kan underlätta för hästarna, men tvivlar inte på att en dvärgschnauzer skulle lämpa sig till ditt ändamål heller.
Riesenschnauzer kan jag inte rekommendera för att det är en bruksras och kräver sin förare och aktivering.
Såg nu att Grana svarade samtidigt som mig
Ser när jag läser vad jag skrev att jag säger att dvärgen har mer jakt än schnauzern. Så menar jag inte
Utan att jag mer ser att de ser jakten på olika sätt. Dvärgen känner av mer näsan, men sen är hon en hund som borde spåra, för hon har en otrolig spårnäsa
Medans de andra mer spanar på syn.. Men är nog mest för de spanar ut på åkrarna här och då är det lätt att se om något rör sig. Men inte vid råttjakt dock Där är det nos och hörsel som används..
Men som sagt, jag tycker inte det är ett problem. Rasen går ju också lära, precis som andra raser hehe
Senast ändrad: