Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag bor på en gård med 20-talet hästar och jobbar med dem varje dag som yrke. Jag funderar på att skaffa en kompis som kan vara med i stallet och hålla sällskap eller följa med ut på ridturer. Jag har kollat runt lite men tycker det är jätte svårt att hitta en hundras som passar bra då det finns så många och man vet inte var men ska börja!
Jag bor på landet och är ute varje dag. Jag har själv inga barn. Jag undrar om det är någon som vet eller har en hundras de tror kan passa (kan vara både stora och små hundar)
Ser finska lapphundar ut så där? Jag trodde att dom var mest svarta Jösses vad man lär sig varje dag.
* Jenny * Med skämsluvan på..
Pg att bli erkända av AKC, hur det nu har gått till. starcastle kan förklara det bättre än mig.
Aussies kräver mer än motion, det råkar vara en bruksras men pga att rasen är för vacker för sitt eget bästa så avlas det på hundar som det inte borde avlats på o mentaliteten är minst sagt svajig.
Aussies kräver mer än motion, det råkar vara en bruksras men pga att rasen är för vacker för sitt eget bästa så avlas det på hundar som det inte borde avlats på o mentaliteten är minst sagt svajig.
Som sagt det har varit uppe i en tidigare tråd. Jag personligen tycker som hundälskare att man inte behöver valla en hund som är vallhund i sitt ursprung. Dock behöver man arbeta med denne.
Känner ett par stycken som har aussie i närområdet och ingen av dom behöver stimulera dessa hundar överdrivet. Den ena kör lite agility ibland och går tre hyfsade rundor om dagen exempelvis. Om denna tjej nu bor på landet kan hunden springa lös mycket och den kommer även följa med på många ridturer.
Aussies är kända för att ha jaktinstinkt o jaga, har du inga problem med det när du rekommenderar raser?Som sagt det har varit uppe i en tidigare tråd. Jag personligen tycker som hundälskare att man inte behöver valla en hund som är vallhund i sitt ursprung. Dock behöver man arbeta med denne.
Känner ett par stycken som har aussie i närområdet och ingen av dom behöver stimulera dessa hundar överdrivet. Den ena kör lite agility ibland och går tre hyfsade rundor om dagen exempelvis. Om denna tjej nu bor på landet kan hunden springa lös mycket och den kommer även följa med på många ridturer.
Har ögnat igenom tråden, och alla verkar mest rekommendera den ras de själva har.... så då gör väl jag också det då...
Det är ju typ noll jakt i RR nu för tiden.
Aussies är kända för att ha jaktinstinkt o jaga, har du inga problem med det när du rekommenderar raser?
Vad gäller vallhundar o förmodligen andra arbetande raser så kanske du skulle läsa på lite?
Aussies indelas grovt i två varianter, arbetande o utställning. Den arbetande varianten har en undergrupp som avlas på vallning, dvs ganska få individer, typ som BC/WK, att påstå att dessa skulle nöja sig med annan aktivering är typ ignorant, för att använda ett vänligt adjektiv.
Stämmer inte.
De allra flesta RR har gott om jaktlust så tillvida att de gärna rymmer iväg efter vilda djur, däremot är det bara ett fåtal som faktiskt duger till jakt.
Men jag håller med om att det inte är en lämplig stallhund, dock tänker jag då mer på att de flesta är fryslortar.
Svensk lapphund som är helt svarta
Finsk lapphund finns dock i många färger även svart.
Aussies är kända för att ha jaktinstinkt o jaga, har du inga problem med det när du rekommenderar raser?
Vad gäller vallhundar o förmodligen andra arbetande raser så kanske du skulle läsa på lite?
Aussies indelas grovt i två varianter, arbetande o utställning. Den arbetande varianten har en undergrupp som avlas på vallning, dvs ganska få individer, typ som BC/WK, att påstå att dessa skulle nöja sig med annan aktivering är typ ignorant, för att använda ett vänligt adjektiv.
Jo en svensk lapphund har jag haft, från det jag var 8 till jag var 20. En fin hund, men tjurig...
Finsk lapphund har jag inte intresserat mej för, men nu blev jag nyfiken
* Jenny *