Vilken hundras ???

Sv: Vilken hundras ???

Men gud vilken sötis:love: Tror det var den kullen jag med tittade på . Helt ny ras i Sverige , är tydligen inte godkända som ras än..el har jag fel?

Ursäkta för trådkap

Pg att bli erkända av AKC, hur det nu har gått till. starcastle kan förklara det bättre än mig.

Jag bor på en gård med 20-talet hästar och jobbar med dem varje dag som yrke. Jag funderar på att skaffa en kompis som kan vara med i stallet och hålla sällskap eller följa med ut på ridturer. Jag har kollat runt lite men tycker det är jätte svårt att hitta en hundras som passar bra då det finns så många och man vet inte var men ska börja!
Jag bor på landet och är ute varje dag. Jag har själv inga barn. Jag undrar om det är någon som vet eller har en hundras de tror kan passa :) (kan vara både stora och små hundar)

För mig känns det som att du ska ha en medelstor hund som är relativt lättanpassad. Du kan även erbjuda en bra motion till din hund som gör att du har ett större urval av hundraser.

Tips
Finsk lapphund(har egna och bara älskar rasen. Dock har dom ryckte om sig att skälla en del , själv har jag inte direkt känt av detta.)
Svensk Lapphund
Lapsk vallhund
Bearded Collie
Australian shepherd(aussie)

Jag upplever Lapphunden som en frisk ras , och som ej är sönderavlad av människan. Medelstor hund , som kräver pälsvård och god motion.
Bearded collie har vi haft i våra ägo och tycker dom är så mysiga , dock även dessa mycket pälsvård(kan ju även klippa ner denna helt).En mycket trevlig hundras. Aussie ser jag som en trevlig hundras dock mycket motion, men tror det du har att erbjuda räcker gott och väl. (finns ju även i mindre format som någon nämnde ovan)

Aussies kräver mer än motion, det råkar vara en bruksras men pga att rasen är för vacker för sitt eget bästa så avlas det på hundar som det inte borde avlats på o mentaliteten är minst sagt svajig.

Aussies kräver mer än motion, det råkar vara en bruksras men pga att rasen är för vacker för sitt eget bästa så avlas det på hundar som det inte borde avlats på o mentaliteten är minst sagt svajig.

Håller med 99% av allt du skriver (kan inte förstå att man skulle rekommendera en aussie till en som inte verkar ha intresse av att arbeta med hunden, då ha man ju verkligen inte kunskap om rasen :eek:).

Det jag fetstilat håller jag med om, men ändå inte. Å ena sidan finns det problem inom rasen pga att aveln hamnat så snett och många "uppfödare" struntar i både arbetsegenskaper och mentalitet.

Å andra sidan så har jag personligen knappt aldrig träffat på en av dessa "mentalt instabila" aussies som ryktet säger är så många. Mycket beror nog troligtvis på att de hundar jag träffar till största del är sprungna ur sund avel med eftertanke både på arbete, mentalitet och hälsa, och de aussiemänniskor jag umgås med använder hunden till vad den är, en arbetande bruks/vallhund, och därigenom får stabila, nöjda hundar.

Folk som köper en aussie och tror att det ska vara en snäll, fläckig (för ja, de flesta som inte borde ha aussie vill ha en merle,,,) och lugn hund som det räcker med lite motion och trix, det får mig att rysa... Än värre är de uppfödare som försöker förstöra rasen genom att ta fram "sällskapsaussies"...

/Mia; aussieälskare, aussieägare och framtida aussieuppfödare

(gällande MAS:en, eller Miniature American Shepherd, så ska de vara godkända i USA mig veterligen, men här i Sverige räknas det fortfarande som en blandras, och SKK har inga planer på att godkänna några nya raser i den närmsta framtiden).

Som sagt det har varit uppe i en tidigare tråd. Jag personligen tycker som hundälskare att man inte behöver valla en hund som är vallhund i sitt ursprung. Dock behöver man arbeta med denne.
Känner ett par stycken som har aussie i närområdet och ingen av dom behöver stimulera dessa hundar överdrivet. Den ena kör lite agility ibland och går tre hyfsade rundor om dagen exempelvis. Om denna tjej nu bor på landet kan hunden springa lös mycket och den kommer även följa med på många ridturer.

Som sagt det har varit uppe i en tidigare tråd. Jag personligen tycker som hundälskare att man inte behöver valla en hund som är vallhund i sitt ursprung. Dock behöver man arbeta med denne.
Känner ett par stycken som har aussie i närområdet och ingen av dom behöver stimulera dessa hundar överdrivet. Den ena kör lite agility ibland och går tre hyfsade rundor om dagen exempelvis. Om denna tjej nu bor på landet kan hunden springa lös mycket och den kommer även följa med på många ridturer.

Men arbeta med sin hund mår hunden bäst av oavsätt ras..

Aussies är kända för att ha jaktinstinkt o jaga, har du inga problem med det när du rekommenderar raser?
Vad gäller vallhundar o förmodligen andra arbetande raser så kanske du skulle läsa på lite?

Aussies indelas grovt i två varianter, arbetande o utställning. Den arbetande varianten har en undergrupp som avlas på vallning, dvs ganska få individer, typ som BC/WK, att påstå att dessa skulle nöja sig med annan aktivering är typ ignorant, för att använda ett vänligt adjektiv.

Det är ju typ noll jakt i RR nu för tiden.

Stämmer inte.
De allra flesta RR har gott om jaktlust så tillvida att de gärna rymmer iväg efter vilda djur, däremot är det bara ett fåtal som faktiskt duger till jakt.

Men jag håller med om att det inte är en lämplig stallhund, dock tänker jag då mer på att de flesta är fryslortar.

Aussies är kända för att ha jaktinstinkt o jaga, har du inga problem med det när du rekommenderar raser?
Vad gäller vallhundar o förmodligen andra arbetande raser så kanske du skulle läsa på lite?

Aussies indelas grovt i två varianter, arbetande o utställning. Den arbetande varianten har en undergrupp som avlas på vallning, dvs ganska få individer, typ som BC/WK, att påstå att dessa skulle nöja sig med annan aktivering är typ ignorant, för att använda ett vänligt adjektiv.

:bow::bow::bow::bow:

Om jag bara utgår från utgångsinlägget så tänker jag:
- inte för liten och känslig, behöver vara lite tålig.
- inte korthårig och frusen
- funktionell päls som håller hunden varm men som torkar ganska snabbt
- inte för mkt jaktlust
- Följsam och förig
- pigg och glad som gärna hänger med på några turer per dag
- Bör funka med rejäl fysisk motion + lite hjärngympa för att vara nöjd.
- inte för stor och tung

Kan det passa in på vad du vill ha?

Raser jag kommer att tänka på är typ cocker spaniel, kanske eurasier, någon av lapphunds- eller spetsraserna, kanske västgötaspets, jack russel..

Stämmer inte.
De allra flesta RR har gott om jaktlust så tillvida att de gärna rymmer iväg efter vilda djur, däremot är det bara ett fåtal som faktiskt duger till jakt.

Men jag håller med om att det inte är en lämplig stallhund, dock tänker jag då mer på att de flesta är fryslortar.

Fast det har ju de flesta hundar :)

Svensk lapphund som är helt svarta :)

Finsk lapphund finns dock i många färger även svart.

Jo en svensk lapphund har jag haft, från det jag var 8 till jag var 20. En fin hund, men tjurig...
Finsk lapphund har jag inte intresserat mej för, men nu blev jag nyfiken;)

* Jenny *

Jag har hållt på med lapphundar i tio år och ALDRIG stött på några problem med dessa hundar fastän jag mestadels ställer ut, går långa rundor och inte kör några större fysövningar/psykiska övningar. (lite agility imellanåt och spår)Kanske det är fler som behöver läsa på i denna tråden då eftersom du anser att lapphunden och inte heller aussien går hem.
Jag var också medveten om att det var vallhundar mestadels jag tipsade till ts, men i dagsläget avlas exempelvis många kennlar på lappis som mer och mer utsällning och sällskapshund och har gjort det ett bra tag.

Nej skrev ovan(när jag gav mitt tips) att jag inte vet alltför mycket om rasen men hört goda ord om denna rasen från många håll. Då kanske det gäller den andra kat (som man ställer ut isåntfall)

För övrigt gäller det att hitta rätt kennel som avlar på det man vill ha gällande rasen.
TS: Om du är intresserad av lappis kan jag komma med pm på bra kennlar.

Vill man inte ha en arbetande hund ska man låta bli att köpa en brukshund!!

Att göra urvattnade utställningslinjer av arbetande raser borde verkligen vara straffbart. Vill man bara borsta och visa upp kan man ha plastdjur.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 305
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 177
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 446

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka