Vilken hundras ???

Sv: Vilken hundras ???

Jag tycker inte hunden blir mer skiten i stallet än vad den blir på en normal skogspromenad (min hund älskar att bada i lerpölar så han blir faktiskt mer skiten i skogen) eller för den delen på en blöt asfalts- eller grusväg. Det är omöjligt att hålla min hund så ren att han inte drar in grus i bil eller hem, men jag kan ju inte neka honom ett vettigt hundliv för det och så extremt skitet är det inte så jag måste städa dagligen. Vad gör dina hundar i stallet för att skitna ner sig mer än på en promenad? Eller håller du dem inne hela hösten? Och en avspolning är inget som stör hudens ph, isf vore det ju lika illa att bara vara ute.

Dina hundar kräver inte samma pälsvård som min som kräver borstning. Dt är pga borstningen jag badar honom ofta. Det sliter på pälsen och jag vill ha den helt ren emellanåt så jag inte sliter bort för mycket päls. Min hund fäller bara vid borstning. Och man får ju planera sina bad så hunden är välrastad innan och inte behöver gå ut en timme senare ...

Senast ändrad:

Jag tycker inte alls att de är skälliga. Men visst har de bakgrund som gårds- och vakthund och kan varna om det kommer främlingar. Men det är just varna, inget konstant skällande för allt och inget.
Finns betydligt fler raser som kan betraktas som skälliga.
Sen tycker jag inte att dagens schnauzrar är så skarpa, vad nu det ska betyda egentligen. Konstigt att den bilden fortfarande lever kvar idag, möjligt att det var så för 40 år sedan.

Bästa stallhunden är helt klart finsk lapphund :love: Hon är alltid med mig i stallet, ridturer osv. Mycket vädertålig hund som inte behöver täcken ;) Perfekt storlek också.
554058_10151314753337112_1496244891_n.jpg

Om jag inte skaffat en finsk lapp skulle jag valt en dansk/svensk gårdshund. Men de är lite frusna av sig på vintern.

Du får det att låta som om mina hundar inte får vara hund halva året. :grin: jag bor i stan så det är klart lerigare ute i stallet än hemma eller ute i skogen. Hade jag bara velat ha en hund som sällskap som i TS fall, och dessutom arbetat i stall med 20 hästar så hade jag även valt en hund med så lite krav på pälsvård och jaktlust som möjligt, just för att underlätta för mig själv. Sen kanske TS föredrar pälsvård eller långhåriga hundar, ja då är ju situationen en annan givetvis :) Jag har valt schäfer av flera anledningar så då får man stå ut halva året med lera, grus och annat som fastnar i magen, tassarna och benen.

Apropå att bli blöt osv, om du har en hund med underull så blir den inte blöt rätt igenom av regn och snö, då påverkas inte heller huden som vid duschning. Jag duschar mina om dom rullar i koskit (favoritgöra), det sker väl några gånger per år, under sommaren, men då hör det nästan till med bad i sjön och allt. :bump:

Bästa stallhunden är helt klart finsk lapphund :love: Hon är alltid med mig i stallet, ridturer osv. Mycket vädertålig hund som inte behöver täcken ;) Perfekt storlek också.

Om jag inte skaffat en finsk lapp skulle jag valt en dansk/svensk gårdshund. Men de är lite frusna av sig på vintern.

Ser finska lapphundar ut så där? Jag trodde att dom var mest svarta:o Jösses vad man lär sig varje dag. :crazy:

* Jenny * Med skämsluvan på..

Nej nej, jag menade inte att det skulle låta så :) men du fick det att låta som en omöjlighet att låta hunden skitna ner sig dagligen, vilket nästan inte är möjligt om man vill röra sig i skogen och på grusvägar varje dag. Och jag föreslog inte min ras för ts heller, jag ville bara visa att en långhårig hund inte kräver timmars pälsvård varje dag :)

Min hund har mycket ull, och du har helt rätt i att smuts och regn inte går ner i pälsen och huden. Det gör den däremot om hunden gärna vadar och lägger sig i dypölar, vilket är min hunds hobby ;) men då är det ju främst underredet som behöver spolas av och oftast bara med vatten, resten schamponeras bar tredje-fjärde vecka ca 2 månader höst och vår. Vilket är helt normalt när man har en hund av min ras som älskar att skitna ner sig, och också ska få lov att göra det, men där man samtidigt inte vill slita för mycket på pälsen. Håller man pälsen ren och välborstad fastnar mindre skit och det blir lättare att skölja bort lera och plocka pinnar.

Det är som du säger, bara att stå ut. Och det är lätt värt det när man valt rätt hund! Men får erkänna att han emellanåt får på sig en overall ;)

Det är ju typ noll jakt i RR nu för tiden. Inte för att det kanske är en ras att rekommendera i detta fallet ändå, men större gårdshund är nog en mer rättvis indelning av rasen.

Ja, jag har också fått för mig att det är i princip noll jakt i RR, och att den snarare är en gårdshund och hyfsat aktiv sällskapshund nu för tiden.

Jag har världens bästa vän, Ramses heter han. Han är av en ras som så många inte känner till, Hovawart heter den. Det är en tysk bruks- och vakthund som trivs alldeles utmärkt med att springa runt på en gård.
Min hund är med mig i stallet varje dag, han hjäper till (tycker han ;) ) och följer med mig ut när jag rider. Dom har en tjock päls med mycket underull så han behöver aldrig täcke och pälsen är väldigt lättskött. Rasen i sig är en väldigt frisk ras och dom är lättlärda med mycket intelligens. Han är helt enkelt den perfekta stallhunden i mitt tycke! ;)

Här kommer en liten bild:
https://fbcdn-photos-a.akamaihd.net.../313583_10152314663010655_46957736_n.jpg?dl=1

Sök på dom vettja så kan du läsa mer!

/Cicci

Jag får som vanligt hålla med dig och rekommendera mastiffer. Lugna, coola korthåriga, enkla hundar som dessutom är söta och har bra päls :love:

Tack för alla svar!
Jag har kollat runt lite på alla hundraser som ni har skrivit (många av de visste jag inte ens att de fanns) ;)
Jag har inte tid att ge hunden så mycket psykisk stimulans så det kan inte vara en jätte krävande hundras men ändå en hundras som gillar att vara ute och springa :)
Det kan inte vara en hundras som kräver mycket pälsvård då jag inte har tiden för det!

En lancashire heeler.En liten kvick hund som är smart och otroligt lättlärd!

wpid-imag1388.jpg

Senast ändrad:

kl

Irländsk varghund :)

Lugn och trevlig, jaktar inte om ensam och har inget problem med att hålla följa med hästarna. Inte risikerar du att hästarna trampar på den så lätt heller ;)

Har ögnat igenom tråden, och alla verkar mest rekommendera den ras de själva har.... så då gör väl jag också det då... :rofl:

Labrador. Det blir inte enklare än så.

Positiva och käcka, lättränade som tusan, glada i folk men flockmedvetna. Undvik jaktlinjer om du inte jagar - titta på dp.

De vill apportera, och få utföra nosarbete. Men är annars väldigt allround.

Lagom storlek, och ingen direkt pälsskötsel - borsta av någon gång ibland.

Finns dessutom i tre fina färger och kan bekvämt matchas till hästen! :D :p

Ohh, jag tycker bestämt det ser ut som den skulle vilja flytta till Finland! :d Den kan bo hos mig :idea: :angel: :D

Ras spelar nog ingen större roll, tycker de flesta hundar lämpar sig som gårdshundar bara man har lydnad i dom :D Jag har har en Spinone Italiano som för mig är en perfekt gårds/hästhund, hon är med mig överallt men har ett eget liv också men lämnar inte området, har respekt för hästarna och god kontakt med sin förare, lugn och harmonisk med bra arbetslust då hon är en fågelhund utan större jaktlust, bara när det väl gäller med bössan i hand!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 305
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 177
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat