Vilken hundras ???

Sv: Vilken hundras ???

Vill man inte ha en arbetande hund ska man låta bli att köpa en brukshund!!

Att göra urvattnade utställningslinjer av arbetande raser borde verkligen vara straffbart. Vill man bara borsta och visa upp kan man ha plastdjur.

+1000 på det!

Att göra urvattnade utställningslinjer av arbetande raser borde verkligen vara straffbart. Vill man bara borsta och visa upp kan man ha plastdjur.

Jag menar bara på att det finns inte jättemycket kvar av dessa instinkterna(i vissa linjeval) och av det finns alternativ.

Många idag jobbar inte med sina hundar på det sättet dom gjorde förr. Dom som skaffar Bc idag exempelvis går mycket i agility och inte bara vallning. Bara för att man inte använder hunden till just det ändamålet den var gjort för en gång betyder det inte att man är en dålig hundägare på något sätt tycker jag. Sen tycker jag det är helt klart positivt om människor gör det (mer positivt egentligen).

Mina är trötta och nöjda efter en timme ute i skogen tre gånger om dagen och kanske något annat skoj. Har agilitybana hemma som jag använder då och då med dom hundar som tycker det är skojsigt. Om mina hundar hade mått dåligt och varit understimulerade hade det varit en annan femma.

Brukshunden måste också kunna vara familjehund, och bara ställa ut sa jag inget om och plastdjur kan man tyvärr inte borsta på. Tycker också det är fel att BARA ställa ut.

Kan pm dig två riktigt bra kennlar vid intresse. Bara säg till :)

Jag har alltid sagt att när jag blir gammal och rik, och kan ha städhjälp ska jag ha en lapphund...:love:
För jag minns med fasa vilka drivor svart hundhår som låg på vårt moderna GULA köksgolv vissa tider på året:crazy:
Mamma städade JÄMT!
Nu har vi shappis och hon tappar inget hår, jo... När man trampar henne på svansen samtidigt som hon går iväg:o

* Jenny *

Har ögnat igenom tråden, och alla verkar mest rekommendera den ras de själva har.... så då gör väl jag också det då... :rofl:

Väldigt sällan jag rekommenderar min ras. Men gör det när jag tycker den passar den som frågar :)

Om jag bara utgår från utgångsinlägget så tänker jag:
- inte för liten och känslig, behöver vara lite tålig.
- inte korthårig och frusen
- funktionell päls som håller hunden varm men som torkar ganska snabbt
- inte för mkt jaktlust
- Följsam och förig
- pigg och glad som gärna hänger med på några turer per dag
- Bör funka med rejäl fysisk motion + lite hjärngympa för att vara nöjd.
- inte för stor och tung

Kan det passa in på vad du vill ha?

Raser jag kommer att tänka på är typ cocker spaniel, kanske eurasier, någon av lapphunds- eller spetsraserna, kanske västgötaspets, jack russel..

Ja, det kan nog passa in ganska bra på en hund som skulle passa in i min vardag :)
Jag har kolla runt lite och läst lite till och är ganska inne på någon typ av lapphund eller spets...
Jag har även läst en del om aussi och schnauzer :)

Aussie skulle jag välja bort helt. De är inte nöjda med att få hänga med hela dagarna i stall och på ridturer utan behöver mer för att må bra.

Väldigt sällan jag rekommenderar min ras. Men gör det när jag tycker den passar den som frågar :)

Hej, jag har en fråga till dig då du värkar veta ganska mycket om just schnauzrar. Det finns väl 3st "storlekar"?
Vilken av de 3 storlekarna tycker du själv mest om??
Har schnauzrar mycket jakt i sig? :)

Jag håller egentligen helt med i teorin - har bara ett litet tillägg från tjänstehundssektorn.

TS:
En del blivande tjänstehundar (labbe/schäfer) går inte igenom - antingen pga brister i MH, eller brister i specifika arbetsprov.

Det kan dock bli trevliga sällskapshundar av dem, även om de (trots stam) inte fixar det jobb de eg är tänkta till och tränade för.

Även i seriös avel får man fram en del individer som... inte duger, helt enkelt. Sådana kan man i många fall "fånga upp", och ha till sällskap. De avlas givetvis inte vidare på.

Att man tar hand om de individer som redan finns och ger dem de bästa omständigheterna är ju en(borde vara en) självklarhet! Sen kan man alltid omvärdera träningsmetoder som används för att utesluta individer ut gruppen "användbar", och precis som du säger, absolut inte avla vidare på de som inte håller måttet.

Att köpa en hund från en uppfödare som stoltserar med att ha "mildare" linjer av arbetshundar är i mina ögon nästan lika illa som att köpa en hund från garanterat sjuka linjer. Det är inte avel som bör stödjas!

Edit: Det ligger en annons på blocket nu som nästan triggar både hjärtfel och hjärnblödning hos mig. En "kennel" som föder upp show-BCs reggade i internationella KC, och kringgår SKKs registreringskrav med VP, genom att ställa ut alla sina valpar i tyskland och regga dem där.

De har mage att stolt berätta detta i annonsen, och dessutom begära 1000:- över SVaKs rekommenderade valppris för renrasig valp med meriterade föräldrar. Hundarna är de typiska lågbenta pälsmonstren med död blick och noll arbetskapacitet inom nån gren alls. Ett typexempel på oseriös avel och vad som händer med arbetsraser när folk tycker att de ska vara tillgängliga för alla.

Senast ändrad:

Även i seriös avel får man fram en del individer som... inte duger, helt enkelt. Sådana kan man i många fall "fånga upp", och ha till sällskap. De avlas givetvis inte vidare på.

Givetvis får man det :)! Medelmåttor och sämre än så kommer alltid att födas här och där, hur bra förutsättningarna och intentionerna med aveln än är, eftersom det är levande djur och individer vi pratar om.

Men att avla på medelmåttighet och sämre, för att få fram någon mellanmjölksaktig och "enkel" variant av en arbetshund bara för att "svensson" också ska kunna köpa sig en arbetshund trots att de inte vill jobba med den, bara för att de har förälskat sig i ett utseende.... det är helt fel enligt mig!

*kl*
Värt att tänka på i sammanhanget är att alla hundar, trots träning, inte funkar att ha med när man rider. Är TS då beredd att ge det aktiveringsbehovet annat utlopp? Om man inte specifikt tänkt att träna med sin hund kan det vara lite lurigt att välja en av de mer krävande raserna för att man TROR att den kan aktiveras med ridturer.

För övrigt håller jag med, urvattning av bruksraser är en styggelse och ofta är de hundarna inte lättare heller eftersom de saknar vissa bitar i mentaliteten.

Jag har alltid sagt att när jag blir gammal och rik, och kan ha städhjälp ska jag ha en lapphund...:love:
För jag minns med fasa vilka drivor svart hundhår som låg på vårt moderna GULA köksgolv vissa tider på året:crazy:
Mamma städade JÄMT!
Nu har vi shappis och hon tappar inget hår, jo... När man trampar henne på svansen samtidigt som hon går iväg:o

* Jenny *

Det kan jag erkänna om det bästa rasen som finns att dom fäller då och då och det är i drivor:D Fast den äldsta av mina fäller mindre och mindre "bara" en gång om året :)

Varför vill du ha hund och vad har du tänkt att ni ska göra tillsammans? Vad vill du att hunden ska bidra med i ditt liv och på din gård och varför vill du ha en hund med dig på ridturer och i stallet? Svaren på de frågorna tycker jag har betydelse för vilken ras jag vill föreslå. Är det vakt och trygghet du är ute efter eller tänker du mer på myset i soffan på kvällen? Tänker du att den är med dig på jobbet för att du har nytta av den, eller är det ett sätt att lösa vardagsmotionen lite praktiskt? Mina hundar har tyckt att det är väldigt kul i stallet när de har fått sköta sig själva och jaga lite katter och gräva upp godsaker i gödselstacken medan jag har ridit, men att ligga instängda i boxen medan matte rider, för att de inte ska ställa till fuffens, har ju inte varit lika uppskattat av dem. Så ett liv i stallet kan se väldigt olika ut från hundens perspektiv.

Hej, jag har en fråga till dig då du värkar veta ganska mycket om just schnauzrar. Det finns väl 3st "storlekar"?

Nja, man kan kanske säga tre storlekar. Men de heter olika.
Schnauzer som jag skriver är just schnauzer, den som förr hette mellanschnauzer. Sen är det dvärgschnauzer och sen riesenschnauzer.
Dvärg och schnauzer är släkt med varandra, alltså man har använt schanuzer för få fram dvärgen. De går också i samma rasklubb (SSPK). Riesen däremot hör inte till SSPK och är inte släkt med de övriga två.

Jag tycker inte schnauzer har mer jakt i sig än andra hundar av samma typ. Våra hundar går lösa på gården och sticker inte. De är också lösa i skogen.
Vi har även en dvärg, hon är den som mest spårar upp något, medans de andra inte söker/spårar upp utan mer blir intresserade om de får syn på ett djur.
Men tränar man från början så kan man slippa jakten. Jag har också haft med schnauzer när jag ridit.

Och framförallt så är ju schnauzer gårdshundar från början, och det ser man att det finns kvar. För de letar gärna efter möss och råttor och är bra på att fånga dessa. Så de brukar se till att de har att göra om de är med i stall/gård mm :D

Jag har ju dvärgschnauzer och de allra flesta dvärgschnauzrarna jagar inte. Det är ingen jaktras alls utan förr hade man de som gårdshund och där sysslade de framförallt med att jaga råttor på den egna gården.
Det finns alltid individer som är mer benägna att dra efter vilt än andra, men det händer sällan att en dvärgschnauzer fortsätter jakten när djuret inte längre är inom synhåll, jämfört med en jakthund som kan vara borta i timmar och följa spåren.
Rasen faller under kategorien "lite jakt".
Schnauzer har nog överlag lite mera, men det kan Grana berätta mer om.
Anledningen till att jag tipsade om mellanstorleken var just storleken. Jag tänker mig att det kan underlätta för hästarna, men tvivlar inte på att en dvärgschnauzer skulle lämpa sig till ditt ändamål heller.

Riesenschnauzer kan jag inte rekommendera för att det är en bruksras och kräver sin förare och aktivering.

Såg nu att Grana svarade samtidigt som mig :D

Måste bara flika in här . Vi hade den största av dom tre och den heter Risenschnauzer. Älskade denna hunden, dock något skarp och även brukshund. Vi impoterade honom från Tyskland för mamma ville ha en bruks/tävlingshund av bra linjer.
Polis,räddningstjänst och försvarmakt har använt denna rasen en del framförallt i Tyskland då. Mamma använde honom till spår. Om jag inte missminner mig blev dom SM mästare i hennes unga år.Riktigt duktig hund. blev 14.5 år gammal.:)

Dvärgschnauzer är en råttjagare och sällskapshund och härstammar från dom andra två.

Detta är även en frisk hundras

Fast Dvärgschnauzer och Schnauzer är inte släkt med Riesen, det skrev ju även Grana. Sen skulle jag inte kalla Riesenschnauzer för en frisk ras...

Fast Dvärgschnauzer och Schnauzer är inte släkt med Riesen, det skrev ju även Grana. Sen skulle jag inte kalla Riesenschnauzer för en frisk ras...

Säger samma sak. Riesen har fått många problem med hälsan. Vet flera uppfödare som lagt rasen på hyllan just därför. Även den mentala biten har också tagit "stryk" av aveln..

Det Dvärgschnauzern och mellanschnauzern var den jag syftade på när jag nämnde frisk ras (lite kluddigt kanske).
Nej dvärg och mellan schnuzern självklart,sorry !!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 305
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 177
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 446

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka