Vilken hundras ???

Matildis

Trådstartare
Jag bor på en gård med 20-talet hästar och jobbar med dem varje dag som yrke. Jag funderar på att skaffa en kompis som kan vara med i stallet och hålla sällskap eller följa med ut på ridturer. Jag har kollat runt lite men tycker det är jätte svårt att hitta en hundras som passar bra då det finns så många och man vet inte var men ska börja!
Jag bor på landet och är ute varje dag. Jag har själv inga barn. Jag undrar om det är någon som vet eller har en hundras de tror kan passa :) (kan vara både stora och små hundar)

Sv: Vilken hundras ???

miniature american shepherd! jag har en, han är helt underbar.. köpte honom i arvika i somras :D läs lite om rasen. dom har ju vallegenskap, men åååh... alla som träffat honom har blivit helt förälskade i både lynnet och hans charm :D han är med mig i stallet varje dag och älskar det ^^
imon_bada2_50c1025cddf2b313730010d1.jpg

australian_shepherd_red_merle_50b2aa9eddf2b31b55003203.jpg
mini_aussie_red_merle_50b3e5ebe087c32ec0d14391.jpg
red_merle_miniature_australian_shepherd_50b2ada3ddf2b31b84003064.jpg
mina_djur_509980ff9606ee4b0945a4ea.jpg
mini_aussie_red_merle_507c2a129606ee5fa837de9b.jpg
mini_aussie_red_merle_finnish_laphound_finsk_lapphund_black_tan_507b3792e087c34d5ee68d43.jpg

Du måste nog vara lite mer specifik än så. Lynne? Aktivitetsnivå? Rent spontant tänker jag en hund med noll jakt (du vill inte ha en hund som drar efter vilt eller katter/harar/hästar) och lättskött päls, det är inte roligt att ha en långhårig hund ute i leran hela dagen och sen ta reda på pälsen efter en lång dag i stallet. En större gårdshund kanske skulle passa? Dom sköter ofta sig själva. Eller kanske en dalmatiner?

Nu har jag ingen större erfarenhet av rasen själv, men en Ridgeback kanske?
En kompis till mig har haft två, och båda har varit med henne på ridturer.
Hennes har/hade i princip obefintlig jaktlust och hängde även med i lite högre tempo vid ridturer. De var dessutom stora nog för att hästarna inte skulle trampa på dem av misstag.

Tror dock att jaktlusten kan variera beroende på linjer osv :)

Ridgeback är en jaktras så det låter inte som ett smart val, dessutom har dom jag träffat varit ganska krävande hundar.

Vi ville ha en lämplig hund att ha med i stallet, och valde en finsk lapphund. Vår drar inte efter vilt, klarar alla väder utan att behöva täcken etc, är följsam och väldigt cool i alla situationer.

Tycker att vi har den ultimata hundrasen för dig. Dogue de bordeaux, fransk mastiff.
Snäll o godmidig, trivs ute, lättskött päls, behöver normalt inga täcken, bara att dra av med en handduk när den är smutsig, noll jaktlust, lättlärd o intelligent.

miniature american shepherd! jag har en, han är helt underbar.. köpte honom i arvika i somras :D läs lite om rasen. dom har ju vallegenskap, men åååh... alla som träffat honom har blivit helt förälskade i både lynnet och hans charm :D han är med mig i stallet varje dag och älskar det ^^
imon_bada2_50c1025cddf2b313730010d1.jpg

australian_shepherd_red_merle_50b2aa9eddf2b31b55003203.jpg
mini_aussie_red_merle_50b3e5ebe087c32ec0d14391.jpg
red_merle_miniature_australian_shepherd_50b2ada3ddf2b31b84003064.jpg
mina_djur_509980ff9606ee4b0945a4ea.jpg
mini_aussie_red_merle_507c2a129606ee5fa837de9b.jpg
mini_aussie_red_merle_finnish_laphound_finsk_lapphund_black_tan_507b3792e087c34d5ee68d43.jpg

Snälla, lägg inte länkarna efter varandra på rad, för då blir hela sidan utdragen..

Söt hund för övrigt.

Det är inte alls speciellt jobbigt att ha med en långhårig hund i stallet. Har min bearded collie med i stallet varje dag utan problem. Hade även samma ras när jag jobbade i stall. En avspolning när dagen är slut är det som krävs, tar ca fem minuter.

Sedan får man passa på att ge hunden en genomborstning en gång i veckan när den är torr, förslagsvis en helgmorgon. Det tar ca en timme. De skitna årstiderna får min hund ett rejält bad ca var tredje vecka, han får lufttorka ett par timmar och sedan en snabb genomborstning. Det finns även bra regnoveraller att köpa.

Men vill man bara kunna ta in hunden direkt är såklart en korthårig hund att föredra. Ville bara poängtera att det inte är så jobbigt som man kan tro :)

Tycner det låter jobbigt :-P
Blöter inte hunden ner halva huset när man spolat den?
Vår lilla långhåriga håller vi nedklippt, det mår både han o vi bättre av.

Nej, jag torkar ju av honom :p han blir ju lite busig när man tar honom ur duschen, men han får lugna ner sig i hallen en stund. Brukar lägga ut lite handdukar som han får torka sig på. Men jag har golvvärme överallt så det blöta kanske inte märks så tydligt.

Sedan handlar det väl om vana också. Har ju bara varit beardisfri 6 månader sedan jag var 12 ;)

Senast ändrad:

Du måste nog vara lite mer specifik än så. Lynne? Aktivitetsnivå? Rent spontant tänker jag en hund med noll jakt (du vill inte ha en hund som drar efter vilt eller katter/harar/hästar) och lättskött päls, det är inte roligt att ha en långhårig hund ute i leran hela dagen och sen ta reda på pälsen efter en lång dag i stallet. En större gårdshund kanske skulle passa? Dom sköter ofta sig själva. Eller kanske en dalmatiner?

Om du menar dans-svensk gårdshund så går de två ovanstående meningarna inte ihop. Det är en hel del jakt i DSG.

Jag bor på en gård med 20-talet hästar och jobbar med dem varje dag som yrke. Jag funderar på att skaffa en kompis som kan vara med i stallet och hålla sällskap eller följa med ut på ridturer. Jag har kollat runt lite men tycker det är jätte svårt att hitta en hundras som passar bra då det finns så många och man vet inte var men ska börja!
Jag bor på landet och är ute varje dag. Jag har själv inga barn. Jag undrar om det är någon som vet eller har en hundras de tror kan passa :) (kan vara både stora och små hundar)

Schnauzer :love:

En schnauzer tycker jag! Dock krävs det trimning, antingen av dig eller någon trimmare. Men sen har man den mest lättskötta pälsen som finns! Tät och varm, i princip vattenavvisande och fäller inget alls!
Korthåriga hundar har lätta för att frysa samt hårar en hel del. Långhåriga hundar fäller och blir snabbt skitiga och dammiga i gårdsmiljö.
Men inte en schnauzer :love:

Okej, då låter det ju helt okej :-)

Digibil> Tror hon tänker på mastiffer, sennen hundar mfl, det är iaf vad jag tänker på när ngn säger större gårdshund.

En schnauzer tycker jag! Dock krävs det trimning, antingen av dig eller någon trimmare. Men sen har man den mest lättskötta pälsen som finns! Tät och varm, i princip vattenavvisande och fäller inget alls!
Korthåriga hundar har lätta för att frysa samt hårar en hel del. Långhåriga hundar fäller och blir snabbt skitiga och dammiga i gårdsmiljö.
Men inte en schnauzer :love:

YES!! Schnauzer! Perfekta hundar! :bow:

Ridgeback är en jaktras så det låter inte som ett smart val, dessutom har dom jag träffat varit ganska krävande hundar.

Det är ju typ noll jakt i RR nu för tiden. Inte för att det kanske är en ras att rekommendera i detta fallet ändå, men större gårdshund är nog en mer rättvis indelning av rasen.

Jag håller inte med dig, jag har två schäfrar och skulle aldrig orka ha med dom till stallet en hel höst/vår. Då är dom ganska korthåriga jämfört med många andra raser men nog tusan drar dom in lera, grus och annat i bilen och hemmet när vi ska hem. Jag vill inte bada mina hundar för ofta, det stör PH-värdet i huden, tar lång tid att torka och hunden kan lätt bli nedkyld om man ska ut efter en timme igen. Har man däremot hunden ute i hundgård så är det en annan femma, då behöver man inte tänka på att dammsuga upp grus och barr dagligen.

Är inte de skälliga o lite skarpa? Kräver en del aktivering?
Eller så blandar jag ihop, upplys mig gärna :-)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 305
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 177
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 446

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka