Nej, shiban är inte så stor.
Fast jag hade gjort detsamma med vilken hund som helst om någon faktiskt närmat sig med ett vapen - byrackan min är viktigare än mig och jag skulle vara livrädd för att någon skulle göra henne illa.
Det är en av mina mardrömmar ifall någon skulle bryta sig in också, för jag vet att shiban vaktar mot främlingar hemma och det vore fruktansvärt om något bus sparkade eller slog henne (eller värre). Då får de hellre ta allt jag äger.
Jag tycker i och för sig inte att något barn bör klappa någon hund i ansiktet, det är ju inte särskilt snällt eller lämpligt, men visst är vissa raser mer tillgängliga än andra och de asiatiska urspetsarna är inte alltid förlåtande. Att de Specifikt inte gillar att bli berörda i ansiktet har jag dock aldrig hört. Shiborna brukar i alla fall mest vara rädda om tassarna.
Jag tänker att pyrren är tålmodig med sin familj, men kanske inte alla andra.
Jag tror det bästa du gör är att lista de raser du är intresserad av och träffa både uppfödare och individer fysiskt helt enkelt. Vissa raser skönmålas online och andra "tuffas upp" av de som äger dem.