Vilken hund?

:bow: Tack, jag tycker också att de är skitfula... Trots att jag gillar många av de mentalt så går det bara inte... De är så stooora. Ja du vet hur liten jag är... Det får bli en liten vallare istället :D

Man kollar ALLTID på utseendet när man köper hund.
Ingen kan komma och säga att han/hon köpt en hund för att den är så bra brukshund o.s.v.
För ingen människa köper sig en ful hund.

Med risk för att få skit från folk som egentligen är mina själsfränder (dvs de som älskar samma ras som jag) så...
eh.. JO! Det gjorde jag. Jag köpte en Boxer!

Jag ville ha en Saluki (för att jag tycker de är VACKRA) men sen tog jag reda på mer om rasen och tvingades inse att den inte var rätt för mina syften. Jag behövde en hund som var mer Bruksbetonad och mitt val föll till sist på Boxer, en hund som jag tycker har vacker kropp, men huvudet tyckte jag faktiskt var fuuult då.
Min mamma sa till och med till mig:
Men... måste du köpa en sån FUL hund? :rofl:

Sen är det GIVET att jag har ändrat mig sen dess.
Det finns ju ingen vackrare, finare, bättre, mer fantastisk hund än Boxern! :love:

Men.. när jag blir gammal.. och inte kan rida mer.. DÅ ska jag skaffa en bunt Salukis och bo så jag kan låta dem träna över vida fält.. Sådeså.. och jag ska gå på utseende och färg och allt möjligt bjäfs! :bow:

/JES

Okey, för det första.

"Det inte är tillåtet att hålla eller inneha varghybrider i Sverige."

Det betyder att man inte får ha dom ALLS, det är inte bara registreringsförbud.

För det andra.
Dom seriösa hundmännskor jag känner och vet om väljer inte efter utseende. Dom väljer efter rasens egenskaper och hurvida dom passar ihop med den människan.

Om det nu är förbjudet att INNEHA varghybrid så tänker jag definitivt inte köpa en.
Först och främst för att jag vill bli Polis och är laglydig.
Hellre köper jag då en Schäfer, men drömma kan man ju alltid...

Värst vad alla var arga här då :D
Det finns vissa människor, kalla dem dumma, idiotiska eller vad tusan du vill, som faktiskt tycker om rasen Saarloos Wolfhond :(
Tänk om alla skulle reagera så där om jag sa att jag ville ha en Schäfer :smirk:
Det är inte rättvist :cry:
Man får väl gilla vilken ras man vill :confused:
Hade det varit Dingo - hundar som gick fria här i Sverige (i stället för vargar) så hade Australian Cattledog varit lika hemsk som Saarloos Wolfhond :mad:
Jag skriver som jag gjort förut: dingo är en vildHUND, dvs samma ART som tamhunden. Varg är en annan ART! Läs på! :crazy:

Varg o hund är enligt modern uppfattning samma art.
En gammal definition av artgememenskap är att kunna ge fertil avkomma o där har varg o tamhund inga problem. Vissa vildhundar är inte alls särskillt nära hunden.
PL

Varg o hund är enligt modern uppfattning samma art.
En gammal definition av artgememenskap är att kunna ge fertil avkomma o där har varg o tamhund inga problem. Vissa vildhundar är inte alls särskillt nära hunden.
PL
Oj, där fick jag mig ... :crazy:
Bra, då lär man sig något nytt.

Sv: Vilken hund?

Detta kanske inte har så mkt här att göra men jag lägger in det här iallafall!!!

Från SKK´s hemsida
Ur Protokoll SKK / CS nr 2-2007

§ 8 Saarloos wolfhond och ceskoslovensky vlcak
En arbetsgrupp inom AK har på CS uppdrag gjort en utredning rörande rubricerade rasers förutsättningar att registreras i SKKs stambok.
Vidare har Ninni Erlandsson i skrivelse till SKK lämnat sin syn på DNA-test och mentalbeskrivning av rasen saarloos wolfhond.
Med utgångspunkt från utredningen och skrivelsen från Ninni Erlandsson beslutade CS följande:
Hundar av rasen saarloos wolfhond respektive ceskoslovensky vlcak ska kunna registreras i SKKs stambok.
Härstamningskontroll genom blodtypning krävs för att registrera en valpkull. Tills vidare godkänns inte pälsprov eller cheek swabs, men frågan är föremål för diskussion i SKKs DNA-grupp. Kostnaden för DNA-analysen står uppfödaren för och läggs på registreringsavgiften.
Känd mental status (MH) krävs för föräldradjur som bor i Sverige, för att få registrera en valpkull. MH ska göras genomföras före parning.

du har sett att tråden är gammal som gatan?

från 2004, närmare bestämt.

Tänk för att jag gjorde det!!! :D
Tänkte uppdatera er lite iallafall. Eftersom hundrasen inte var godkänd som ras (I Sverige) då, men är det nu.

varför inte en australisk cattledog,,,,dom blir jättefina kompisar om allt går rätt från början,har lättskött päls, orkar hur mycke som helst, har bra vaktinstinkt, o gillar alla slags bruksgrenar inte så stor men respektingivande

Uppe på ssks kontor sitter feta kvinnor och män som tycker så mycket.Jag förstår inte problemet?Det är farligare att gå över gatan eller att bli biten av en pudel eller golden retriver än att bi attackerad av en sarloos.För det första gör som ni tycker!Innan jag skaffa min ace holländska drömmen så tyckte så många nejnejnej....Jag säger bara lyssna på erat egna hjärta.:D

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 474
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 556
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 531
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar