Vilken hund?

Värst vad alla var arga här då :D
Det finns vissa människor, kalla dem dumma, idiotiska eller vad tusan du vill, som faktiskt tycker om rasen Saarloos Wolfhond :(
Tänk om alla skulle reagera så där om jag sa att jag ville ha en Schäfer :smirk:
Det är inte rättvist :cry:
Man får väl gilla vilken ras man vill :confused:
Hade det varit Dingo - hundar som gick fria här i Sverige (i stället för vargar) så hade Australian Cattledog varit lika hemsk som Saarloos Wolfhond :mad:

Tänkte på detta, var det menat till mig ?

Nej, jag tror inte du kan det mesta. Hade du varit 60 år hade jag kanske trott dig (och att du då hållt på med hund i hela ditt liv), men man kan inte det mesta när man är 15 år.

Nej, jag köper ingen hund efter utseendet, iallafall inte i första hand. Först bestämmer jag mig för vad jag vill göra med min hund. Och vill jag tex hålla på med fågeljakt så kollar jag efter vilka raser som passar till det. Sen kanske jag går efter utseendet när jag vet vilka raser jag har att välja mellan.
Så där har du fel. Man kollar inte ALLTID på utseendet som du sa.

Nej, eller du också förstås, för du är väl inte direkt en Saarloos beundrare :D

Nej, man kan ju inte köpa en tysk jaktterrier om man ska ha en väktarhund, men till största delen.
Först såklart användingsområde men sen blir det ju utseende.
Det är så jag har gjort.
Jag ska ha en brukshund som passar bra till polishund, väktarhund, lydnad o.s.v.
Schäfer verkar vara en perfekt hundras men sen upptäckte jag Saarloos.
Jag får ju såklart ta och skaffa mig en Schäfer men jag är så rädd p.g.a. deras dåliga hälsa.

Ingen kan komma och säga att han/hon köpt en hund för att den är så bra brukshund

Händer ofta i min bekantskapskrets. :smirk: Nu finns det ju inga extremt fula hundar, men utseendet är helt oviktigt när man vill tävla i elit. Det är inte i utseendet som skickligheten sitter.

Själv valde jag ras efter vad jag ska göra med mina hundar, sen var det ju bara en bonus att de är väldigt vackra också!

Värst vad alla var arga här då :D
Det finns vissa människor, kalla dem dumma, idiotiska eller vad tusan du vill, som faktiskt tycker om rasen Saarloos Wolfhond :(
Tänk om alla skulle reagera så där om jag sa att jag ville ha en Schäfer :smirk:
Det är inte rättvist :cry:
Man får väl gilla vilken ras man vill :confused:
Hade det varit Dingo - hundar som gick fria här i Sverige (i stället för vargar) så hade Australian Cattledog varit lika hemsk som Saarloos Wolfhond :mad:

Då tar jag mig friheten att svara.

Det jag skriver om handlar inte om varghybriden utan om din attityd och vetskap
( läs kanske ovetskap)

Det jag reagerar på är att du över huvudtaget skall skaffa en hund med det resonemang som du för.

Rasen spelar ingen roll, tycker lika om det så handlade om schäfer.

Du får gilla precis vilken hund du vill det är inte därför du får kritik,
men du verkar mindre påläst om just varghybrider
och ditt resonemang vittnar faktiskt om din ringa ålder.

Hur ska du gå till väga om du nu vill ha en saarloos? Du ska ha den i ditt arbete som väktare, och du vill den ska fungera som polishund mm. Ska du ljuga då att det inte är en varghybrid? Som väktare mm måste man väl ändå vara en ärlig person som ska följa regler mm.
Vad tror du händer om något går snett i tjänsten med din varghybrid, och det kommer fram att det inte är en hund du har, utan en varghybrid?

Jag tycker faktiskt att Labradorerna är fula... Visst är mina hundar söta och bäst. Men snygga *mjää* Jag tycker faktiskt inte det. Men... Shit... Vill man apportera så vill man...

Kan bli svårt att få jobba som polis och väktare då man inte får ha någon "prick" å det är ju svårt om man inte följt lagen och dessutom ska ha denna olagliga hund i "tjänsten"

Hur hade du tänkt?

Frågar du mig :confused:

Är ju just detta jag undrar hur Queen skulle göra. Skulle hon ljuga om rasen eller vad?

eehhh...nä!

Men jag såg nu att jag svarar lite fel. Har ju tvingats hålla mig borta från Buke ända sedan i fredags och har lite abstinens som gör det svårt att föra fingrarna rätt över tangentbordet. :angel: :angel:

Det står att Saarloos är belagd med registreringsförbud, då kan det väl inte vara förbjudet att endast äga en, eller? Skulle ALDRIG ljuga om att det inte var en varghybrid.
Det är väl det som är problemet.
jag är för ärlig *he he*
Ni har övertygat mig, jag skaffar mig en Schäfer!

Ibland tycker jag att vi reagerar lite häftigt när barn lägger ut sina drömmar på nätet.

Så rätt, men det är inte alltid man vet åldern på trådskaparna. Man vill ju gärna förklara så att personen i fråga får lite fler synvinklar på sitt tänkande, men visst kan tonen bli lite väl häftig i bland.

Ni har övertygat mig, jag skaffar mig en Schäfer!

Åh, det är ett bra val! :angel: :angel:

Nä, rådet till dig är att vänta lite och se hur det blir med din skola och övriga liv innan du beslutar dig. Man får ju ha i åtanke att din blivande kompis ska dela ditt liv i över 10 år. Och just i din ålder händer det väldigt mycket.

Lycka till oavsett rasval!

Skillnaden mellan Saarlos och Schäfer är att Schäfern är en hund och Saarlos är en korsning.

Det går inte ens att jämföra Cattledog och Saarlos.

Där har du fel. Utseendet är det sista seriöst folk tittar på då de väljer hund. Ofta hittar man dock en ras där man både gillar mentalitet och utseendet, men ibland blir det omöjligt. Min nästa hund kommer att bli en Schäfer och jag tycker verkligen att de är allt annat än snygga. Lång nos, stående öron och helt fel päls. Det är inte alls min typ utseendemässigt. Dock är de riktigt bra brukshundar så därför får det bli en schäfer ändå. Jag ska ju jobba med hunden, inte sitta och glo på den.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 474
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 556
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 531
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar