Men jag svarade på ett inlägg som jämförde med just boxer. Annars vidhåller jag att ska man skaffa staff finns det andra problem som är större än just HD-problem.Nej, men TS ville väl skaffa annan ras än boxer just pga sjukdomsrisken?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men jag svarade på ett inlägg som jämförde med just boxer. Annars vidhåller jag att ska man skaffa staff finns det andra problem som är större än just HD-problem.Nej, men TS ville väl skaffa annan ras än boxer just pga sjukdomsrisken?
Det var framför allt cancern jag tänkte på.Staffe har ett sämre hälsoläge än boxer skulle jag säga. Sämre höfter, mer allergier. Det ska vara om de är mindre utsatta för cancer, det har jag inte koll på.
I övrigt är jag fel person för att svara, tycker inte det finns någon bra "ersättare".
Lapsk vallhund skulle lätt funka bra till det som beskrivs i ts.
Jag brukar passa och promenera med en cocker spaniel ibland. Jag har inte åkt skidor med henne men ägaren har gjort det och hon drar bra, vilket jag kan tänka mig för det är verkligen fart i henne. Hon är en av de enklaste hundar jag nånsin träffat, men samtidigt rolig: med på allt. Långtur i lera, regn, blötsnö? Alltid kul! Största nackdelen är de där öronen som släpar i leran, och att hon är lite väl taggad på fåglar. Jag vågar inte ha henne lös men jag tror ägaren har bättre kontroll på henne. Inne är hon hur enkel som helst, första gången hon var hemma hos mig lekte hon en stund och sen la hon sig och sov och verkade känna sig som hemma.Bortsett från pälsen:
Det verkar väl helknäppt att föreslå att du tittar på cocker spaniel, men nu gör jag det.
Anledning:
Det du vill göra passar bra för en cocker som inte är av soffpotatis-linjer. Och det är de flesta inte. De gillar att hänga med och är pigga på mycket. Men att slappa i soffan några dagar går bra det med.
Sedan är en typiskt cocker spaniel en väldigt glad hund. Jag har en god vän som haft boxer hela livet och hon vaktar min cocker lite då och då. Hon säger att just glädjen ser hon som gemensamt hos två annars olika raser.
Smidigt format, ca 40 cm +/- några cm och 10-17 kg beroende på kön och individ.
Det finns en del saker (t ex hälsotester) som ska kollas upp innan man väljer uppfödare, men det kan vi gå in på om det skulle vara intressant.
Men kanske whippet? Mellanstor. Enkel, lat och pigg på samma gång. Min älskar att dra cykel, och då går det undan! vi har kört mudrace och ska prova kickbike snart. Även tränat och tävlat (en gång) i rallylydnad. Specialsök och viltspår är också nått vi sysslar med hemma. Provat agility men det var ingen hit här, men vet whippets som tävlar i det. De är inte korkade men man får lägga upp träningen liiiite annorlunda.
Hänger med på allt, så länge han får vara med är han nöjd. Vandring, restaurang, hotell, sup-bräda, inga problem. Väldigt keliga och mysiga, ingen vakt och rätt tysta. Riktiga clowner och väldigt uttrycksfulla. Nästintill noll pälsvård, dock lite mer kloskötsel än andra raser.
Nackdel kan vara att vissa har separationsångest (enligt whippetgruppen på facebook) och att det är svårt att ha dom lösa hur som helst, de har stark jaktinstinkt.
Skickar med en ful bild på min hund när han var kränkt över att jag väckt honom när vi skulle gå hem från puben och han var tvungen att ha på sig dragselen igen.
Dom är dessutom stapelbara om man har fler!Ja, whippet är verkligen roliga hundar! Så lättsamma, tränar gärna men sover lika gärna i soffan om inget händer. Jag tävlar rallylydnad och nosework med min äldsta (3.5 år) och tränar även lydnad, hoopers och spår, han är med på allt. Även den yngre gillar att göra saker, tyvärr är han lite rädd för främmande hundar så det jobbar vi med just nu.
Jag har haft brukshundar i 35 år men funderar allvarligt på att bara ha whippet framöver (min yngsta beauceron är knappt 3 år så det lär ju förstås dröja, förhoppningsvis) eftersom det är så mycket enklare med dem på så många sätt (storlek, aktiveringsnivå, matkostnad etc etc) och jag kan ändå fortsätta träna och tävla. Ju äldre jag blir, desto bekvämare med en lite mindre hund, samtidigt som de inte är FÖR små.