Vilken hund ska jag (äntligen) få skaffa?

Cissi_ma

Trådstartare
Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående labradorer eller golden retrivers.

Nu har ÄNTLIGEN min sambo börjat prata om att skaffa hund och jag är inte sen att haka på. I familjen finns sedan tidigare två katter och tre barn i tonåren.

Hade jag själv fått välja hade jag nog velat ha en labrador eller en golden, men nu är vi fler i familjen. Min man jobbar hemifrån och kommer umgås med hunden hela dagen och är dessutom mindre hundkär än jag är. Så jag skulle behöva råd kring vilken ras som skulle kunna uppfylla många av våra gemensamma önskemål.

Min sambos önskemål
* mellanstor hund
* kort päls
* inte så skällig
* medelaktiv, ett bra promenadsällskap men ska även kunna chilla en dag vid behov med bara kortare promenader

Mina önskemål
* en glad och familjekär hund, tror det även behöver vara en rätt robust hund mentalt som fixar en vardag med stor familj och lite olika rutiner och sätt att bli hanterad
* inte så mycket jakt, skulle var underbart att kunna ha den lös. Dock inget krav för min del, men då kanske jag inte vill ha en stor hund?
* dresserbar men inte någon ren brukshund. Jag vill gärna kunna träna typ agility, viss lydnad men vill främst ha en hund som trevligt sällskap i vardagen. Är dock beredd att lägga tid för att få den trevlig.
* jag har inte några tankar kring päls eller utseende, men slipper kanske helst extremt små eller extremt stora hundar

Vad skulle vi kunna erbjuda?
Någon hemma nästan jämnt. Promenader, vilket vid behov kan inkludera löpning eller skidåkning. Vardagar skulle det dock bara bli en rejälare promenad och mer rastningar på 15-30 min andra delar av dagen.
Jag tränar gärna hund, men på ren amatörnivå.

Så kom med alla era förslag eller ställ följdfrågor!
Raser vi funderat kring är pinscher (jag tvekar pga de jag träffat känns lite ”stissiga” och rätt skäliga), beagle (men vill de jaga för att vara lyckliga?), tax (mannen är emot, oklart varför). Som ni ser är fokus på korthåriga hundar, men för att det verkar vara ett absolut krav från mannens sida.

Jag har också varit inne på whippet. De jag träffat har varit så coola typer, som en katt inomhus men ute är det en helt annan sak. Sambon är emot (kanske pga utseendet, och mängden kläder som verkar behövas?) men ge mig argument för! Jag tycker de verkar vara trevliga hundar som kan var både sällskapshund och en aktiv vän i vardagen. Vi har även en del bra hundrastgårdar som ger möjlighet att få springa fritt…

Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående labradorer eller golden retrivers.

Nu har ÄNTLIGEN min sambo börjat prata om att skaffa hund och jag är inte sen att haka på. I familjen finns sedan tidigare två katter och tre barn i tonåren.

Hade jag själv fått välja hade jag nog velat ha en labrador eller en golden, men nu är vi fler i familjen. Min man jobbar hemifrån och kommer umgås med hunden hela dagen och är dessutom mindre hundkär än jag är. Så jag skulle behöva råd kring vilken ras som skulle kunna uppfylla många av våra gemensamma önskemål.

Min sambos önskemål
* mellanstor hund
* kort päls
* inte så skällig
* medelaktiv, ett bra promenadsällskap men ska även kunna chilla en dag vid behov med bara kortare promenader

Mina önskemål
* en glad och familjekär hund, tror det även behöver vara en rätt robust hund mentalt som fixar en vardag med stor familj och lite olika rutiner och sätt att bli hanterad
* inte så mycket jakt, skulle var underbart att kunna ha den lös. Dock inget krav för min del, men då kanske jag inte vill ha en stor hund?
* dresserbar men inte någon ren brukshund. Jag vill gärna kunna träna typ agility, viss lydnad men vill främst ha en hund som trevligt sällskap i vardagen. Är dock beredd att lägga tid för att få den trevlig.
* jag har inte några tankar kring päls eller utseende, men slipper kanske helst extremt små eller extremt stora hundar

Någon hemma nästan jämnt. Promenader, vilket vid behov kan inkludera löpning eller skidåkning. Vardagar skulle det dock bara bli en rejälare promenad och mer rastningar på 15-30 min andra delar av dagen.

Raser vi funderat kring är pinscher (jag tvekar pga de jag träffat känns lite ”stissiga” och rätt skäliga), beagle (men vill de jaga för att vara lyckliga?), tax (mannen är emot, oklart varför). Som ni ser är fokus på korthåriga hundar, men för att det verkar vara ett absolut krav från mannens sida.
Dansk-svensk gårdshund, kan det vara nåt? De jag har i min omgivning verkar vara trevliga och pigga.

Jag har också varit inne på whippet. De jag träffat har varit så coola typer, som en katt inomhus men ute är det en helt annan sak. Sambon är emot (kanske pga utseendet, och mängden kläder som verkar behövas?) men ge mig argument för! Jag tycker de verkar vara trevliga hundar som kan var både sällskapshund och en aktiv vän i vardagen. Vi har även en del bra hundrastgårdar som ger möjlighet att få springa fritt…
Låter ju idealiskt för en vinthund! Vill man ha en mindre frusen hund eller en kortare hund (som kanske ser mer robust ut?) så finns det ju fler varianter på vinthundar, men då är de ju större. Samtidigt är en större vinthund inte en "stor hund". Mina egna salukitikar tex är förvisso precis över 60cm höga, men väger bara 20kg. Förvisso behövs kläder där med, men de klarar sig generellt sett längre utan kläder än whippets (fryser dock lätt när de blir blöta, så ett regntäcke är ett måste när det regnar).

Med de flesta vinthundarna får man just en hund som är otroligt enkel och lättsam i vardagen. Enkel med andra hundar, enkel med eventuella hundvakter, sällan problem med hantering varken hemma eller hos veterinären... Tar knappt någon plats inomhus samtidigt som man, om man är lite påhittig, kan träna det mesta med. För personer som vill ha en fysiskt aktiv sällskapshund och har tillgång till rastgårdar så kan de vara idealiska.

Väl värt att tänka på är dock att det är stora skillnader mellan rasena. Det är inte som att alla vinthundar är "samma ras i olika utseende". Själv skulle jag tex hellre skaffa dvärgschnauzer om jag var tvungen att ha en mindre hund än saluki, jag skulle inte skaffa whippet. Helt enkelt för att om jag inte kan ha saluki, då är det ingen mening för mig att ha vinthund öht (å andra sidan är jag så salukifrälst att jag inte vill ha något annat än saluki oavsett... Har nu min 4e, 5e och 6e hemma).

Min sambos önskemål
* mellanstor hund
* kort päls
* inte så skällig

Mina önskemål

Det finns tyvärr inte jättemånga mellanstora raser med kort päls.
Strävhåriga (terriers) absolut och några långhåriga och krulliga.
Pinscher brukar exempelvis frysa mycket på vintern (=kläder behövs) och många har jakt i sig, samt att mentaliteten är långt ifrån retrievers glada jag älskar alla.
Ni kommer att behöva göra avkall på en del av kraven/önskemålen.
En av få som finns är Staffordshire Bullterrier (brukar också vara fryslortar). Det är en korthårig, mellanstor ras som brukar vara väldigt människokär och sällan skällig. Gillar att aktiveras men är ingen brukshund och trivs ofta med sällskapshundslivet.

Jag som har Whippet som första hund tycker att det stämmer in, utöver jaktlusten då. Men den är också generell, jag har min Tilda lös i skogen, men min mammas whippa skulle aldrig kunna vara det för hon blir helt "låst" när hon ser nått (ekorre, katt osv).
Min Whippet bor med katt och det funkar bra :) fäller just inget, visst dom behöver kläder, men hellre det än borsta en päls eller behöva städa stup i kvarten pga hår 😅
Min whippa får ibland varierat med motion i perioder pga mitt mående, och hon har aldrig gett mig bekymmer över det, men vanligen går vi en längre promenad på 1-1,5 timme (ibland lös, ibland kopplad) + några kortare bara för att kissa.

Jag har haft mestadels brukshundar i över 30 år men för 4 år sedan utökade vi flocken med vår första whippet och nu har vi två. Både jag och min man är så glada för dem! Underbara, lättsamma, glada hundar som glatt hänger med och tränar (mest rally och nosework just nu, ska börja träna lite kapplöpning snart) men som kopplar av och mest njuter av livet när inget händer. Hade det inte varit för att vi har två stora beauceroner och begränsat med plats i bilen så hade det nog kunnat råka bli en whippet till redan nu. ;)

Visst har de jaktlust - det ska de ju ha liksom - men våra är inte hysteriska och jag har redan från början jobbat med att när man ser vilt så blir det mumsigt godis hos matte, vilket gör att de inte på något sätt är galna även om intresse finns. Jag undviker oftast att ha dem lösa under vår och sommar pga mängden vilda djur här (vi bor på landet) men på höst och vinter är det enklare då det inte finns tryckande vilt som far upp på samma sätt som på sommaren och då går det bra att ha dem lösa, framför allt den äldre (4 år) som är väldigt duktig på att fokusera på mig. Släpper inte båda lösa samtidigt på promenad, då blir det garanterat spring - sånt får de göra i trädgården eller på vår stora utomhusträningsplan (driver ett hundcenter så vi har 1 hektar träningsplan, ej inhägnad).

Här är våra två grabbar ❤️

2024-08-21 08.25.17.webp

Både Beagle och tax är utpräglade jakthundar, går sällan att ha lösa. Jag slänger in korthårig collie som förslag om man vill ha en medelstor hund som brukar gå bra att ha lös och som passar att gå kurser och träna med men som absolut kan ta det lugnt också. Collieklubben har mycket information kring mentalindex för alla kullar så man kan göra ett välinformerat val av uppfödare.

Whippets är så fina, snälla och mysiga hundar som inte är särskilt komplicerade. :love: Tycker också det verkar lättare att hitta en bra whippet jämfört med många andra raser.

De ser lite roliga ut om man är ovan, men försök få med din sambo till att träffa ett par eller om ni kan passa en snäll whippet någon dag. Till och med min pappa, som tycker alla hundar borde se ut som byrackor, snackar fortfarande om whippan vi passade ”när hon låg fint som en svan med huvudet under vingen i soffan…” :D

Egentligen tycker jag ju att det mesta du skriver stämmer in på labrador, möjligen med undantag av storleken? Någon särskild anledning till att din man inte kan tänka sig en labbe?

Undrar också över vad ni lägger i begreppet korthårig? Korthårig som i helt släthårig eller kan t.ex. en strävhårig hund också räknas som korthårig? Om det är en utseendepreferens så är det ju som det är, men om det gäller pälsvård, städning, fällning osv så kan en strävhårig vara mer praktisk än en släthårig i och med att de inte fäller lika mycket.

Jag lägger faktiskt också en liten röst för whippet! ”Bytte ras” förra året och har inte ångrat mig en enda gång. Min är otroligt lättsam, vänlig, gosig och allmänt okomplicerad. Skäller sällan, men har en del andra ljud för sig… Fäller ganska lite, blir inte smutsig av att vara ute och torkar i raketfart. Kläder behövs såklart, men för mig är det inget negativt. Som andra skrivit ovan; ja, de har självklart jaktlust, men den är (enligt mig och min ringa erfarenhet) rätt lätt att kontrollera genom att vara uppmärksam och tänka efter innan man släpper lös. Skulle tex inte ha min lös i skogen eftersom det är svårt att ha koll på ev vilda djur där, men det går bra att låta henne springa av sig på öppna fält (brukar för det mesta checka av genom att traska igenom med hundarna i koppel först - de reagerar om det nosar nåt intressant i närheten…). Jag hade egentligen gärna skaffat en till på studs… :love:

jag vet att du inte vill ha längre päls ( gissar all pälsvård som kommer med det 😅)
men jag måste ändå slå ett slag för cockerspaniel!
Hade blandras golden/lab innan och det är en underbar hund men jag ville ha en mindre variant denna gång

Fick min pojke ( cocker/cavalier mix) som nu fyllde ett år
PERFEKT hund!!! Med på allt! Vi bor på landet.
Han är så otroligt lätt att ha med på allt,
I stallet, åka fram å tillbaka storstan och så snäll med andra hundar
Skäller typ aldrig

Lycka till!

Min sambos önskemål
* mellanstor hund
* kort päls
* inte så skällig

Mina önskemål

Gällande aktiveringsnivån du beskriver så är den på nivån min Bichon Frisé får, och tycker är trevligt så jag skulle i princip titta på allt som är ”medelaktiv sällskapshund ” där. Då får du lite mer gratis än vad jag får, men även en lugnare ras med positiv attityd till livet kan trivas med den aktiveringsnivån.

Jag tänker spontant på springer spaniels men jag är väldigt präglad av hur de var innan jakt- och showlinjerna splittrades helt. De kräver dock en del pälsvård, även om jag som har en riktig pälshund inte riktigt tycker det är så mycket jobb med dem.

Senast ändrad:
Jag har känt ett gäng wippetar och alla har varit så behagliga supertrevliga hundar. Nån har gått bra att ha lös andra har definitivt inte gått att ha lösa pga jaktinstinkten. Sen har de whippetägare jag känt haft mer än en för dom gillar att vara med sina whippetkompisar och rejsa runt utomhus och jaga varandra 😊

Har ni möjlighet att åka på någon större hundutställning typ mydog så finns det ofta människor som vill prata om sin ras. Whippet är ett alternativ men de är lite ojämna tycker jag. Det finns de som är pigga och glada men också mer kattlika/ointresserade av samarbete. Så det är viktigt att man hittar en uppfödare med samma syn som en själv på hur en bra whippet ska vara.

Det kommer alltid tips om pudlar i såna här trådar, men var då noga med mentaliteten. Det är vanligt att de är nervöst lagda (har lätt för att bli rädda och svårt att komma över den känslan). Med det sagt finns det såklart bra pudlar också. Ett himla meck att klippa, men man slipper päls överallt.

Gällande aktiveringsnivån du beskriver så är den på nivån min Bichon Frisé får, och tycker är trevligt så jag skulle i princip titta på allt som är ”medelaktiv sällskapshund ” där. Då får du lite mer gratis än vad jag får, men även en lugnare ras med positiv attityd till livet kan trivas med den aktiveringsnivån.

Jag tänker spontant på springer spaniels men jag är väldigt präglad av hur de var innan jakt- och showlinjerna splittrades helt. De kräver dock en del pälsvård, även om jag som har en riktig pälshund inte riktigt tycker det är så mycket jobb med dem.
Jag har en engelsk springer Spaniel och kan intyga att det inte alls är så mycket pälsvård som man kan tro! Inte som en cocker exempelvis. Det räcker med att vi borstar han 1 gång i veckan. Nu har han iof inte fått all sin vuxna päls men man kan ju ha sport-trim på dem så är det ännu mindre jobb (om man inte ska ställa ut såklart).

Till TS
Hade gett springer som förslag då det uppfyller mycket av det ni söker efter, aktiva, anpassningsbara, medelstora, barnkära, går ihop med katter, går att ha lös trots jakt osv. Dock är de väldigt jobbiga som unghund och eftersom din man ska vara med hunden mest hela dagen och inte är särskilt hundkär tror jag det skulle kunna bli jobbigt. Min hund är 10 månader just nu och jag är hemma med han mest hela dagarna. Älskar han till döds men jisses vad en hund kan testa en. De är väldigt smarta och envisa och de kommer hitta dina knappar att trycka på! 😅

Håller med flera andra här om att whippet kan vara ett bra val. Vänner till oss har en whippet som är så lugn och mysig hemma, aktiv ute och väldigt mild och fin med hela familjen! Bra för första gångsägare skulle jag säga! Även bra för din man som är van vid katters mentalitet då de har de där mysiga lugna katt beteendet hemma! ☺️

Tack alla!!! Ni bekräftar nog de tankar jag redan haft, måste helt enkelt hitta ett sätt att få whippets att framstå som en mycket robust och manlig hund (tror tyvärr det är där skon klämmer). Jag tror att det är en ras som skulle passa så bra i vår familj just nu.

När det gäller pälsen är jag osäker på vad den där besattheten av kort päls beror på, har försökt visa lite fina strävhåriga terriers men fått kalla handen (jag skulle gärna haft en cairnterrier tex) men jag försöker jobba med minsta motståndets lag :)

Hade jag fått välja helt fritt själv hade det nog blivit en labbe eller någon spaniel (tycker att alla ni föreslagit i tråden är är underbara hundar men uppskattar @Jollanlollan för din ärlighet, tror du har helt rätt att det skulle bli för mkt. Labbar är enligt min uppfattning lika jobbiga när de är mellan 8 månader och alldeles för många månader framåt). Har försökt sälja in cocker spaniel stenhårt men känner egentligen till rasen för lite själv för att vara helt säker?

Mellanpudel tycker jag borde vara ett alternativ (nedklippt!) men tror att jag har större chans att sälja in en whippet. Tror också att anlagen till skall är svåra att komma undan, och håller med dig @Milosari om att de jag träffat ofta varit rätt ojämna. Vissa mkt glada och trevliga, andra som små asplöv. Men för min del är det nog skällandet som gör mig skeptisk.

Funderat lite på dansk-svensk gårdshund som du föreslog @Tajger . Osäker på om det är en för ”hård” hund för mig att uppfostra och få till en bra familjehund men har någon några medskick så skriv gärna. Jag är lite nyfiken på den rasen.

Enda hundarna som ni tipsat om som går bort är staffe (där är det jag som har någon omotiverad känsla av att de har lite kamp i sig, och det är jag inte alls intresserad av) samt små hundar inom sällskapshundsgruppen. Mest pga skäligheten (kanske en fördom från min sida) men även för att jag tror jag aldrig kommer kunna paketera dem som manliga och lite tuffa hundar ;)

Tack igen alla! Hade velat skriva ett svar till var och en, men det hade kanske bara blivit tjatigt och finns det några fler tips så är det bara att ösa på.

Ja svaret på varför mannen inte vill ha en labbe så upplever han nog dem som lite väl ”brötiga” och dumglada. Han är ju som sagt var mer en kattmänniska (och med det sagt så är även katterna helt och hållet införskaffade av mig, och de är numera hans älskade småbäbisar vilket jag tror är precis som det kommer bli med en hund).

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 096
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 243
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 979
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 170
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar