Vilken hingst är detta?

Sv: Vilken hingst är detta?

josse skrev:
driftar mej ändå till att gissa att den senaste bilden du visar är varken trav eller tölt
Den sista bilden (den här) borde vara trav, där vänster fram just lyft från marken och höger bak snart kommer lyfta. Då kommer svävmomentet, följt av att höger fram och vänster bak landar samtidigt.

/Erica

Nej det är det inte för trav är tvåtaktigt och då sätter hästen ner sina diagonala benpar SAMTIDIGT.
Hästen står på VF, sen kommer HB (som du tror är bakåt men i själva verket är nästan i marken framåt!)
Därefter höger framben som nu är i luften och sist vänster bakben (som nu är i sitt bakersta läge)

Men nu förstår jag varför du verkar förvirrad. Du tycker att hästens högra bakben är bakåt när det i själva verket är framåt, du blandar helt enkelt ihop bakbenen därför att hästen är mörk.

Jag är ledsen men du har faktiskt fel.

Den där bilden är lurig. Det är inte ren tvåtaktig trav eftersom hästen då aldrig står på ett ben.
Det kan däremot vara en nedtagning från tölt till trav, svävet kommer bli pyttelitet eller utebli.

em76 skrev:
Bilden är inte jättetydlig på min dator men visst är det väl höger bak som är i marken och höger fram i luften på vänstra bilden? I så fall är det helt klart tölt.

Ja du ser helt rätt Elin! :bow:

Boj skrev:
Titta igen.
glampi_i.jpg

Det är vänster bak som är i marken, höger fram i luften på vanster bild.

Höger bild, röd = höger bak i marken samt höger fram i luften ger en lateral.

Kanske det här är enklare
glampi1.jpg

Höger bak = röd vänster bak = grön

Boj, du behöver en ögonkoll!!! Elin har helt rätt!

Anette

Cheeserica skrev:
Den sista bilden (den här) borde vara trav, där vänster fram just lyft från marken och höger bak snart kommer lyfta. Då kommer svävmomentet, följt av att höger fram och vänster bak landar samtidigt.

/Erica

Nej, det är då inte ren trav eftersom en hov är i marken. Det ser snarare ut som en galoppfattning från trav eller tölt. Orkar inte analysera den närmare just nu.

Anette

Boj skrev:
Svar ja, den sista bilden är trav.

I så fall rejält fyrtaktig eftersom et ben är i marken! Men Boj! Varför envisas du med att vända på bakbenen i en bild och sedan nu detta! Du motsäger dig själv mer och mer. Varför inte bara erkänna att du hade fel istället!

Suck!

Cheeserica skrev:
Men Boj, den där bilden var ändå fel..! Lite dumt att Glampi är svart för det blir svårt att se då ;) men såhär är det iaf:

glampi.jpg

Här är höger sidas ben röda, och vänster gröna. Vänstra bilden är tölt och högra trav, hur skulle den till höger kunna vara något annat än trav? :confused:

/Erica

Vet du vad, om jag har fel i detta fall, innebär att bägge bilderna är i tölt. Du har då markerat bägge lateralerna Hö fram + höger bak (röd) vänster bak + vänster fram (grön). På den punkte kan jag ge mig om jag får de bekräftat av en säker källa, jag åter kommer i det fallet. Isåfall var mitt första inlägg korrekt, och jag hade då inte fel vad jag såg vid första anblicken men dessvärre ser din och min bild helt olika ut så därför lägger vi in den utan sträck igen. Tyvärr får jag det till trav oavsett vad ni säger, jag jämför nu frambenen och särskilt på den högra som faktiskt har glampis specifika benaktion han uppvisar i tölt, var är den på vänster. :confused:

glampi_i.jpg

Jag tycker mig dock se bakknä på höger bak, i övrigt är som tidigare skrevs bilden lite otydlig.

Cheeserica skrev:
Vi har en digital videokamera, jag skulle kanske försöka ta hjälp av Freyr och någon av de stor-travande hästarna i stallet för att få några illustrativa travfilmer..? :idea:

/Erica

Gör gärna det. Ta sedan och gör ögonblicksbilder i följd efter varandra och lägg ut så folk kan jämföra och se. Det var så jag tänkte göra med den lilla snutt jag har på en unghäst med rejäl aktion.

Kan du inte få någon att tölta rejält också och lägga ut en bildsekvens på det också?

Anette

Boj skrev:
Nej det är det som är tjusningen att veta när alla andra har fel, denna gång är det inte majoriteten som har rätt tyvärr. Jag kan vara fruktansvärt envis när jag VET att jag har rätt, och detta är även bekräftat från flera håll nu att så är fallet även om det inte skrivs här. Men det räcker för mig, i princip måste jag inte ha medhåll för att hålla min ståndpunkt.

Sen får du gärna lägga in flera bilder för mig, kruxet dock är att det verkar du som har mer problem att läsa dessa än jag. (Nu stack jag upp igen) ;)

I trav växlar hästen mellan sina två diagonaler, om man då tittar på den högra bilden som skall vara trav, vill jag fråga dig detta.

Efter som traven är som följer höger bak + vänster fram och sväv sen vänster bak + höger fram och sväv.

Hur skall hästen hinna ikapp sitt högra framben med vänster bak, det måste bli svergies snabbaste rotaion av låret/benet. På höger bild som du anser vara i trav, är vänster bakbenet i luften bakom hästen då den i själva verket borde ha varit under hästen?

Boj, DU har fel och även om du tror att du har någon som kan och stöttar dig i din åsikt så får det vara kungen själv men han har ändå fel!

Anette

Inte_Ung skrev:
Hästens framben har en så lång väg att gå från sitt höga läge att bakbenet lätt hinner med att göra sin lilla båge vid marken.

:bow: :bow: :bow: Tack! Jag börjar bli trött på att repetera alla förklaringar!

Anette

Juvelflickan skrev:
Herregud! Det har ju blivit alldeles rörigt här ju, folk borde ju tappat greppet om vad som är tölt och trav för längesedan :smirk:

Det var ett mycket bra bildexempel på Glampi med de två bilderna bredvid varandra, eftersom man då kag jämföra två gångarter; nämligen tölt och trav!
Bilden till vänster som visar tölt har Glampi ett tydligt undertramp, rest och lätt fram del och ryttaren sitter som man skulle gjort i tölt.
Bilden till höger däremot visar klart och tydligt trav! Glampi har inte samma undertramp och inte lika rest och lätt framdel som det andra fotot. Man kan även se tydligt på ryttarens sits att han åker upp från sadeln då Glampi tar upp sina ben!

Att jämföra den travbilden med en annan travbild, då Glampi är precis i svävet, är ju faktiskt ganska korkat :crazy: Eftersom Glampi troligen inte har samma fart som i "svävbilden".
Någon pratade om fyrtaktig tölt m.m. och det är ju faktiskt ganska vanligt ute på tävlingsbanorna, alltså tycker jag att det inte skulle vara konstigt om han nu var det. Men det spelar ingen roll, för på den bilden (bredvid töl-bilden) är det ren, samlad och kort trav!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

:bow: :bow: :bow: Tack! Jag håller helt med dig!

Anette

Vala skrev:
Synd att jag inte har våran filmkamera här hemma, den är hos min mamma i stor staden annars hade jag filmat Glampi när jag longerar honom så vi kunde jämfört.

( pratar nu om Glampi Frá Stóru-Ásgeirsá som är min häst)

Han har också stor trav, inte som Glampi som diskuteras här men ändå större än normalt, och då hade vi kunnat jämföra.

Kan medge att jag inte la mig i diskussionen till att börja med för att jag kände mig väldigt osäker på min sak, har hela tiden trott att första bilden var trav.
Men kände mig inte säker nog för att gå in i diskussionen...

Och angående dom senare bilderna håller jag med Sambaengi.
Tölten är till vänster och traven till höger.
Varför skulle ryttaren rida tölt i 3-punktssits?
Mig vetterligen rider man i 3-punktssits för att underlätta för hästen i traven men jag kanske är ute och reser???

/

Ann-Sofie med enbart 4 år som islandshäst ryttare....

Man kan också rida trepunktsits för att underlätta ren takt i tölten på en mycket passaktig häst eller när man lär en unghäst tölta och inte vill störa den. Men det som avgör är att man ser på ryttarens kropp att han fått ta emot nedslagstöten som blir i tlöt och sätet lättat lite extra. Med den hållning och ställning ryttaren har är det omöjligt att stå så av egen kraft och ha balans i kropenn utan lättnaden är en ögonblicksbild som kommer från travstöten.

Anette

_Viva_ skrev:
Den där bilden är lurig. Det är inte ren tvåtaktig trav eftersom hästen då aldrig står på ett ben.
Det kan däremot vara en nedtagning från tölt till trav, svävet kommer bli pyttelitet eller utebli.
Ok, den kanske inte är ren, men rörelsen är mer lik trav än något annat, så någon variant på trav måste det väl ändå vara? Jag är ingen expert på något vis, men jag tycker det är väldigt intressant att titta på sådana här bilder. :)

I ren trav så måste ju åtminstone de diagonala benen nå marken samtidigt för att det ska vara ren takt. Men måste de alltid lyfta samtidigt också? Lyften hörs ju iaf inte. :angel: Hur är det med bra-fyrtakts-trav, dvs sådan där bakbenet landar lite före frambenet? Lyfter benen samtidigt då också?

/Erica

kanske är det mitt oerfarna öga men de två bilderna har för mej precis samma fotnedsättning, tölt skulle jag säja i båda bilderna, hur ryttaren sitter eller varför, eller hur frambenet är vinklat borde ju inte ha ngn betydlese det är ju bara rena spekulationer :angel:

Det är väl fotförflyttningen som är relevant, även om det är ögonblicksbilder :confused: Hur kan samma läge på fötterna ge två olika gångarter?????det övergågår mitt förstånd, oerfaren eller inte :confused:

Att man kallar en rörelse som inte har dialgonalt rörelsemönster på en bild för trav, utan spekulerar vad som händer i nästa moment tycker jag också är irrlevant. Är det inte så enkelt att höger fram och höger bak, resp vänster fram resp vänster bak rör sig samtidgt dvs lyfts upp och sätts ned i backen samtidigt är trav, allt annat är det inte ren två takt, vilket ialla fall jag lärt mej trav ska vara?

Jag tycker nu svamlar och krånglar till det även om ni verkar veta väldigt mkt ;)

Boj skrev:
Vet du vad, om jag har fel i detta fall, innebär att bägge bilderna är i tölt.
Hur får du det till det..? Visst att den har samma ben i marken och i luften, men de är ju placerade på helt olika sätt och i helt olika moment.

Boj skrev:
Tyvärr får jag det till trav oavsett vad ni säger, jag jämför nu frambenen och särskilt på den högra som faktiskt har glampis specifika benaktion han uppvisar i tölt, var är den på vänster. :confused:
Men vilken fick du till trav nu..? Eller menade du tölt? Anledningen till att det lyfta frambenet på vänstra bilden inte är så högt är ju att rörelsen är på väg framåt från att ha varit högst upp.

Boj skrev:
Jag tycker mig dock se bakknä på höger bak, i övrigt är som tidigare skrevs bilden lite otydlig.
Det gör man nog också, men under magen. Jag tror inte att det är höger bak som är bakåtböjt iaf, då borde han vara ihoptryckt på något konstigt sätt i baken. :crazy:

/Erica

josse skrev:
kanske är det mitt oerfarna öga men de två bilderna har för mej precis samma fotnedsättning, tölt skulle jag säja i båda bilderna, hur ryttaren sitter eller varför, eller hur frambenet är vinklat borde ju inte ha ngn betydlese det är ju bara rena spekulationer :angel:
Näää, bara för att samma ben är i marken betyder det ju inte att det är samma gångart! Kolla avståndet mellan hovnedslagen på de båda bilderna, hur skulle det kunna vara samma gångart? Dessutom, på bilden till vänster har bakbenet just landat medan frambenet strax kommer lyfta. På bilden till höger så har de landat samtidigt och kommer lyfta samtidigt. :)

/Erica

Eg fann eit bilete på ei anna side, denne hesten er ein American Curly/Missouri Fox Trotter:

NordlysGangart.jpg

sida står det at gangarten på det øverste biletet er trav, og på det nederste foxtrot.

No skal eg ikkje påstå noko som helst, men det er vel eit interessant bilete?

sambaengi skrev:
Kan du inte få någon att tölta rejält också och lägga ut en bildsekvens på det också?
Absolut..! Jag måste bara höra med Freyr om hon tror det går att låna en häst. Tur att hon är duktigare än jag på att rida. :angel:

Det kanske dröjer ett tag dock, så om någon annan kan få fram filmsekvenser innan så får ni gärna göra det.

/Erica

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 191
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 718
Senast: Reville
·
Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han...
2
Svar
28
· Visningar
1 292
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka