Driver är kanske ett starkt ord, och det hoppas jag att du inte uppfattade det som. Däremot vill jag belysa vad egentligen en bild kan visa, men även att just skillnaden mellan tölt och trav på en bild faktiskt gör många förvirrade och att detta inte är så behäftat som man kanske kan tro.
Just aktuell bild var därför ett tacksamt offer, och sida vid sida samt i grunden väldigt otydliga. Vad fick man fram av de då? Jo en angav trav momentet som tölt nämligen höger bak samt vänster fram, sen vänster bak och höger fram i fyrtakt. Detta är trav fast sväven fattas här, tölt löper på följande.
Vänsterbak, vänstterbak + vänster fram, vänster fram, vänster fram + höger bak, höger bak, höger bak + höger fram, höger fram, höger fram + vänster bak och sen börjar vi om igen.
Nästa ritade precis som jag på bilderna och fick fram lateralen på bägge fast den ena skulle visa diagonalen och den andra lateralen (det fanns fö en orsak till att jag ritade den röda punkten högt upp på bilden).
Var jag elak, jag kanske kan man tycka det men detta var inte avsikten utan mer att röra om i grytan vilket också blev gjort med besked.
Att diskutera enskilda bilder blir sällan representativt, därför att dessa oftast är fotade i en bråkdel av en sekund. Detta kan göra att tex en halvhalt kan se riktigt otrevlig ut, just pga den syns enbart. Hästen är kanske också tillfälligt i otakt (pass/travtakt) genom olika orsaker, men kanske är detta bara en kort del av hela händelseförloppet och är dämed ej representativt för helheten.
Detta sker ofta här på bukefalos, riktigt etablerade ryttare med riktigt duktiga hästar blir nedklankade så i slutändan skulle de säkert knappt klara sig i lätt klass.
Vissa har sett många av dessa hästar IRL, och vet också vad dessa hästar representerar och står för. Förstår mycket riktigt att en bild inte alltid blir så rättvis, ett exempel på det var bla Anette. Detta är fö inte ett inlägg som är avsett att hänga ut enskilda individer, men här skall Anette ha en eloge som faktiskt skrev vad hästen kunde prestera i ett tidigt inlägg.
Freyrs bild var en typisk bild på vad som kan ske vid ett icke respresentativt ögonblick, vilket fick många att slå i taket. Grotesk, är det verkligen trav, hur länge håller en sådan häst osv. Ytteligaren en gång som en bild har visat något som egentligen inte är förverklighetsankrat utom i en bråkdel av en sekund. Och det ger inte helheten av hästen, gångarten samt ekipaget in action.
Jag har själv haft den äran att se Glampi IRL, vid samma tillfälle som Freyr och jag var gräsilgt impad så enkelt var det med det. Detta är inget försvarstal för hästen, för min riktiga favorit var nämligen Marcus som fö vann. Men jag tror att vi måste börja se sakerna ur ett annat perspektiv och inte döma från enskilda och enstaka bilder, för visserligen är dom tagna i verkligheten men endast en kort del av den och det är därför svårt att göra så djupa bedömningar som görs här.
Tackar för ordet, vilket fö är mitt sista i denna disskussion, jag lovar att inte ställa till med mera kaos.
Åtminstone inte denna gång, fast man vet aldrig för rätt vad det är flyger fan i Boj igen.