Vilken hingst är detta?

Sv: Vilken hingst är detta?

O :o Tackar som tackar :bow:

Detsamma kan jag säga då, eftersom det känns som vi är inne på samma spår :smirk:

Roligt att detta blev en riktig diskussion!
Jippie nu blev jag 200:e inlägget :banana:

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Inte_Ung skrev:
Jag är glad att du "lät mig hålla på".
Ett tag så var jag rädd för att du skulle "döda debatten med sanningen".

Jag hade jättekul och hoppas att alla andra hade det också.
Det kom fram många spännande bilder.
Ett särskilt tack till Dolores.

Tycker inte att jag har tillfört tråden så mycket, men tack! :bow:

Har följt tråden med spänning och nu är jag ännu mer förvirrad :angel:

Inte_Ung och Boj hade dom(ni) någon uppgörelse att disskutera emot er så vi andra skulle få se hur svårt det är att bedömma av en bild?

Jag tar också tillbaka det jag sa att han såg grotesk ut, hittade denna bild och där tyckte jag inte att det såg så farligt ut. Det är nästan så att min häst ser ut så när han visar upp sig :angel:

Av den här tråden så inser man att det ÄR svårt med gångarter. Man sitter här hemma och tror sig veta, men nej då. Helt fel har man. Efter att ha läst hela denna tråden skulle ni nästan kunna inbilla mig att det var skritt, så förvirrad känner jag mig :o.
Jag fattar nog fortfarande inte riktigt om jag ska vara helt ärlig.
glampi_i.jpg

På dom här bilderna hade jag velat ha höger som tölt och vänster som trav, men det var det ju visst inte (om jag bara kollade över dom fort). Jag ser att vänster är tölt, men det vill inte riktigt falla ner att höger är trav, kanske beror det på att man är hemma blind. Jag skulle aldrig kunna samla min häst så i traven (sen skiljer det ju sig en del i utbildningsnivå på min häst och Glampi) därför känns det inte som trav. Det är det jag menar med hemmablind!

Men det har varit en läraktig tråd (jobbig att fatta också för den delen :o)

(Nu hoppas jag att det är Glampi frá Vatnsleysu jag vissade med bild:o. Sökte på det men man kan ju aldrig vara 100 säker).

Boj skrev:
Driver är kanske ett starkt ord, och det hoppas jag att du inte uppfattade det som. Däremot vill jag belysa vad egentligen en bild kan visa, men även att just skillnaden mellan tölt och trav på en bild faktiskt gör många förvirrade och att detta inte är så behäftat som man kanske kan tro.

Just aktuell bild var därför ett tacksamt offer, och sida vid sida samt i grunden väldigt otydliga. Vad fick man fram av de då? Jo en angav trav momentet som tölt nämligen höger bak samt vänster fram, sen vänster bak och höger fram i fyrtakt. Detta är trav fast sväven fattas här, tölt löper på följande.

Vänsterbak, vänstterbak + vänster fram, vänster fram, vänster fram + höger bak, höger bak, höger bak + höger fram, höger fram, höger fram + vänster bak och sen börjar vi om igen.

Nästa ritade precis som jag på bilderna och fick fram lateralen på bägge fast den ena skulle visa diagonalen och den andra lateralen (det fanns fö en orsak till att jag ritade den röda punkten högt upp på bilden).

Var jag elak, jag kanske kan man tycka det men detta var inte avsikten utan mer att röra om i grytan vilket också blev gjort med besked.

Att diskutera enskilda bilder blir sällan representativt, därför att dessa oftast är fotade i en bråkdel av en sekund. Detta kan göra att tex en halvhalt kan se riktigt otrevlig ut, just pga den syns enbart. Hästen är kanske också tillfälligt i otakt (pass/travtakt) genom olika orsaker, men kanske är detta bara en kort del av hela händelseförloppet och är dämed ej representativt för helheten.

Detta sker ofta här på bukefalos, riktigt etablerade ryttare med riktigt duktiga hästar blir nedklankade så i slutändan skulle de säkert knappt klara sig i lätt klass.

Vissa har sett många av dessa hästar IRL, och vet också vad dessa hästar representerar och står för. Förstår mycket riktigt att en bild inte alltid blir så rättvis, ett exempel på det var bla Anette. Detta är fö inte ett inlägg som är avsett att hänga ut enskilda individer, men här skall Anette ha en eloge som faktiskt skrev vad hästen kunde prestera i ett tidigt inlägg.

Freyrs bild var en typisk bild på vad som kan ske vid ett icke respresentativt ögonblick, vilket fick många att slå i taket. Grotesk, är det verkligen trav, hur länge håller en sådan häst osv. Ytteligaren en gång som en bild har visat något som egentligen inte är förverklighetsankrat utom i en bråkdel av en sekund. Och det ger inte helheten av hästen, gångarten samt ekipaget in action.

Jag har själv haft den äran att se Glampi IRL, vid samma tillfälle som Freyr och jag var gräsilgt impad så enkelt var det med det. Detta är inget försvarstal för hästen, för min riktiga favorit var nämligen Marcus som fö vann. Men jag tror att vi måste börja se sakerna ur ett annat perspektiv och inte döma från enskilda och enstaka bilder, för visserligen är dom tagna i verkligheten men endast en kort del av den och det är därför svårt att göra så djupa bedömningar som görs här.

Tackar för ordet, vilket fö är mitt sista i denna disskussion, jag lovar att inte ställa till med mera kaos. :angel: Åtminstone inte denna gång, fast man vet aldrig för rätt vad det är flyger fan i Boj igen. ;)

O Boj o Boj o Boj! Vad skall man säga? Du gav i alla fall alla lite hjärngympa! Och nej, jag är inte sur. Jag skrattar åt ditt tilltag! Lite stolligt men säkert nyttigt för alla. Mailade några bilder till Inte Ung på en unghäst jag har i trav som inte töltar i hagen och som inte har pass utan är ren 4-gångare. Trots att benen för det mesta är parallella så finns det en fas när de har samma läge som Glampi, dock inte så utpräglat givetvis. Men det var för att visa att även ren trav har en oparallell fas. De är inte av så bra kvalitét eftersom de är tagna ur en film med en enkel digitalkamera men jag hoppas Inte Ung lägger ut dem ändå.

Det blev i alla fall en kul och intressant tråd på slutet! :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

NU vet jag inte så mycket om gångarter, men jag tycker att själav hästen ser väldigt "tvådelad" ut. Vilken ytte-pyttebakdel ! Är det samma hingst som på första bilden ?

För den traven fick Glampi 10 poäng!!! I alla fall enligt vad alla som jag pratat med säger.

Madeleine Nilsson skrev:
För den traven fick Glampi 10 poäng!!! I alla fall enligt vad alla som jag pratat med säger.

Stämmer och jag har då aldrig sett någon förtjäna 10 på traven bättre än han! Tala om både lyft, samling, kontroll, elasticitet och påskjut i rörelsen! Wow!

Anette

Inte_Ung skrev:
Ja traven är 4-taktig.
Felaktigt 4-taktig.

Jag skulle ge den 4,5 på tävling, då takten inte är ren och inte har en korrekt hållning för gångarten.
Ryggen är alldeles för sänkt.

bara ett snabbt inlägg: Då kan det inte vara många domare som tänker som du? Man kan ju få upp till 7.5 för en bra gångart med dålig hållning och nästan så mycket (har inte domarhandledningen fram för mig nu) för en tölt/trav osv med extrema röresler men dålig takt och hållning?

Läste detta i domarhandledningen senast imorse o tyckte att det lät rättså konstigt...

/Maria (som bara hoppar in o snor en tråd på det här sättet :))

Muninn skrev:
bara ett snabbt inlägg: Då kan det inte vara många domare som tänker som du? Man kan ju få upp till 7.5 för en bra gångart med dålig hållning och nästan så mycket (har inte domarhandledningen fram för mig nu) för en tölt/trav osv med extrema röresler men dålig takt och hållning?

Läste detta i domarhandledningen senast imorse o tyckte att det lät rättså konstigt...

/Maria (som bara hoppar in o snor en tråd på det här sättet :))

Hej!
Var det inte du och jag som hade en diskussion angående vad som var bra gång eller inte? Jag menade att det inte var så självklart.

Nu förstår du kanske bättre vad jag menar när du läst domarhandledningen...
Jag tycker förvirringen är total i handledningar, det behövs bättre definitioner och även ökad medvetenhet hos gemene man.

Takten håller man stenhårt på redan från början, för att ens nå en godkänd poäng av 5 krävs av hästen att den har rätt takt i gångarten. Däremot kan hästen få så höga poäng som 7,5 för en gångart i fri form med mycket stora rörelser, men då krävs taktrent rakt igenom, med en ändamålsenlig form kan man acceptera något enstaka taktfel men inte mer.

Dålig takt i gångarten oavsett vilken den är, kan aldrig ge poäng av 7,5 eller högre.

Jag tycker förvirringen är total i handledningar, det behövs bättre definitioner och även ökad medvetenhet hos gemene man.

Och den kan du få genom att gå domarutbildningen.

Boj skrev:
Och den kan du få genom att gå domarutbildningen.
Jäpp! Har jag gjort även om det är några år sedan....
Jag är förhoppningsvis inte den enda "gemene mannen" heller....
Kan även hänvisa till förra numret av Islandshästen där taktbedömningen och dess betydelse/påverkan togs upp i en artikel.

Men bilden är väl från en gaedingakeppni där poäng ges mellan 5 och 10?
Är det bilden i första inlägget vi pratar om nu?

Nej, jag läste i handlednignen igen idag, och där kan man få 7,5 för "spektakulära rörelser med bra form och små taktproblem" (ungefär så stod det).
Det verkar vara genomgående så att man antingen ska ha en helt klockrenhäst med perfekt form.... ELLER fantastiska rörelser (och sen kan man ha lite formproblem och lite taktproblem, altlså en inte helt jämn visning). och då uppnår man samma poäng..

Muninn skrev:
Nej, jag läste i handlednignen igen idag, och där kan man få 7,5 för "spektakulära rörelser med bra form och små taktproblem" (ungefär så stod det).

Däremot kan hästen få så höga poäng som 7,5 för en gångart i fri form med mycket stora rörelser, men då krävs taktrent rakt igenom, med en ändamålsenlig form kan man acceptera något enstaka taktfel men inte mer

Just det, precis så står det. Med ändamålsenlig menar jag inte u-båtsform, utan att man skall se eftergiften komma bakifrån även om den inte är fullskalig.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 642
Senast: Wille
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har under 2 veckor försökt göra en könsbestämning på mina två kattungar. Dock har jag inte lyckats trots att jag kollat på...
Svar
3
· Visningar
982
Senast: Joel
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 442
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar