Snabbtest för Gardia

Bara som parentes så frågade jag inte om jag skulle skicka in bajs, hur man stavar, vart det kom ifrån, hur otäckt det är osv.
Min fråga var ff hur säkert ett snabbtest är, huruvida någon tagit ett och kan jämföra med svar från SVA, och hur man ska tolka ett knappt synbart streck.
Förstår mig inte på varför folk ska svara på en sak som inte ens efterfrågas

Bara som parentes så frågade jag inte om jag skulle skicka in bajs, hur man stavar, vart det kom ifrån, hur otäckt det är osv.
Min fråga var ff hur säkert ett snabbtest är, huruvida någon tagit ett och kan jämföra med svar från SVA, och hur man ska tolka ett knappt synbart streck.
Det är ett diskussionsforum inte en frågespalt.

Och ibland händer det att folk av olika skäl inte kan formulera heltäckande, perfekta och uttömmande frågor i trådens första inlägg. Då är det hjälpsamt att inte vara helt fixerad vid att låsa trådens innehåll till exakt och enbart vad som explicit efterfrågats.

Det är ett diskussionsforum inte en frågespalt.

Och ibland händer det att folk av olika skäl inte kan formulera heltäckande, perfekta och uttömmande frågor i trådens första inlägg. Då är det hjälpsamt att inte vara helt fixerad vid att låsa trådens innehåll till exakt och enbart vad som explicit efterfrågats.
Det behöver inte vara Heltäckande, perfekta och uttömmande svar men det hade ju varit trevligt om någon kunde komma med feedback på ämnet snabbtester då som ämnet gällde men tack för ditt heltäckande helt onödiga svar.

Men törs du lita på snabbtest? Har du städat hela hemmet? Tvättat allt? Behandlat allt?
Ja jag började behandla samma dag och skickade efter en ångtvätt, har städat hela hemmet med klorin och ett medel som heter Giardien ex som ska döda parasiten och cystorna.
Tvättat allt i 60°, ångtvättat möbler och mattor, skurat precis Allt.
Ingen av katterna har symtom och jag ska försöka samla 3 bajsar från en och samma katt 3 dagar i rad -om det går, annars tar jag ett samlingsprov och skickar in

Det behöver inte vara Heltäckande, perfekta och uttömmande svar men det hade ju varit trevligt om någon kunde komma med feedback på ämnet snabbtester då som ämnet gällde men tack för ditt heltäckande helt onödiga svar.
Snabbtest ger betydligt oftare falskt negativt medan det sällan falskt positivt.
Så rent statistik så litar iallafall jag mer på positivt medan jag inte alls litar på negativt.

Förhoppningsvis har inte många litat på snabbtest eftersom det är svårt att hitta utan snabbtest.

Det finns bra snabbtest också. Det som används på de flesta svenska kliniker är ett snabbtest från Idexx. Har 89,2% sensitivitet och 100% specificitet. Det betyder att det inte finns falsk-positiva utslag alls med det testet. 10,8% av testerna är dock falsk negativa rent statistiskt.
Men tror inte man kan köpa hem dessa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka