Vilken hingst är detta?

Sv: Vilken hingst är detta?

Du, har du problem med höger och vänster?

Dessutom så visar du mest bilder som redan finns i tråden.

Senast ändrad:

Nej, eller vad :crazy:
Har jag sagt något tokigt nu :o

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Inte_Ung skrev:
Dessutom så visar du mest bilder som redan finns i tråden.

Ja, vaddå då?
Det verkar ju inte som vissa ser någon skillnad på dem??? :crazy:

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Vilken är trav, höger eller vänster?
Vilken är tölt, höger eller vänster?
glampi_i.jpg

Ojdå!
Haha
jo jag har nog fel med höger o vänster :angel:
Självklart menar jag att vänster är tölt och höger trav!

Hrm där ser man, töltande halvblod... vart är världen påväg??
Detta blev en så förvirrande tråd att jag vet varken fram eller bak på hästarna snart. Fast å andra sidan mycket intressant läsning! Ska nog hålla mig ifrån diskuterandet men tyckte jag kunde bidra med lite bilder! :)

josse skrev:
kanske är det mitt oerfarna öga men de två bilderna har för mej precis samma fotnedsättning, tölt skulle jag säja i båda bilderna, hur ryttaren sitter eller varför, eller hur frambenet är vinklat borde ju inte ha ngn betydlese det är ju bara rena spekulationer :angel:

Det är väl fotförflyttningen som är relevant, även om det är ögonblicksbilder :confused: Hur kan samma läge på fötterna ge två olika gångarter?????det övergågår mitt förstånd, oerfaren eller inte :confused:

Att man kallar en rörelse som inte har dialgonalt rörelsemönster på en bild för trav, utan spekulerar vad som händer i nästa moment tycker jag också är irrlevant. Är det inte så enkelt att höger fram och höger bak, resp vänster fram resp vänster bak rör sig samtidgt dvs lyfts upp och sätts ned i backen samtidigt är trav, allt annat är det inte ren två takt, vilket ialla fall jag lärt mej trav ska vara?

Jag tycker nu svamlar och krånglar till det även om ni verkar veta väldigt mkt ;)

Det är INTE SAMMA LÄGE på fötterna för det första. Rörelsemönstret ÄR diagonalt men benen är inte parallella vilket de inte är hela vägen i traven. Nedslaget skall dock ske samtidigt som på HÖGER bild som är TRAV. Nedslaget PÅ TVÅ HOVAR SKER ALDRIG SAMTIDIGT I TÖLT SOM ÄR FYRTAKTIG, dvs hovarna slår ner en och en! Höher bild kan därför omöjligt vara tölt eftersom båda kotor trampats ner lika mycket!

Jag spekulerar inte vad som händer i nästa fas, jag vet!

Anette

josse skrev:
ska tillägga att jag tittat på de senaste bilderna (utan röda och gröna streck) och kan inte få det till ngt annat än att det är tölt på båda bilderna. ena bilden verkar hästen vara i en mer utsträckt form, andra mer samlad, kan inte detta påverka avståndet mellan hovarna?

:smirk:

Visst kan det det, och till höger har du samlad trav medan du till vänster har ökad tölt! Hade vi sett en bild i samlad tölt hade vi haft ett kortare steg, det är helt korrekt. Men kotorna på två hovar hade aldrig varit lika mycket nedtrampade!

Anette

Cheeserica skrev:
Jo, självklart är det så! Både tempo och grad av samling påverkar avståndet mellan hovarna i nedslaget. För att se hur länge hoven varit i marken så kollar du på placeringen av hoven under kroppen, och på genomtrampet i kotorna. Om du tittar på vänstra bilden, så ser du att höger bak är placerad långt under kroppen och kotan är "rak". På bilden till höger är höger bak placerat ganska långt bak under kroppen och kotan är genomtrampad och bär mycket vikt. Alltså har bakbenet just landat på bilden till vänster, och varit i marken ett tag på bilden till höger.

På vänstra bilden är vänster fram placerad långt under kroppen och är på väg mot överrullningen. Hästen måste ju lyfta det benet snart för att inte trilla! :D Och på högra bilden så har benet varit i marken ett tag (placering och genomtrampad kota) men har en bit kvar till överrullningen.

Sen ser man ju också om frambenet i luften är på väg ner eller är i "högsta läget". Om kotan är framför knäet så är benet på väg ner.

Ursäkta min terminologi, den kanske är helt åt skogen. :o

/Erica

:bow: :bow: :bow: Tack Erica! Nej, den var inte helt åt skogen utan det var helt korrekt och mycket bra skrivet!

Anette

Inte_Ung skrev:
Jag lånar den här travbilden igen.
Den kommer mellan den första och den senare i steget.
Här ser man hur stor rörelse som frambenet gör och att det upplyfta bakbenet fortfarande bara har hunnit upp det bakben som är i marken.
Det har ändå fortfarande gott om tid till att förflytta sig en bra bit framför det nedsatta bakbenet för ännu har frambenet i luften en lång väg kvar till marken.

Det här är faktiskt det nästa ögonblick som ni efterfrågar.
Det var tack vara den här bilden som jag blev säker på att det var trav.
Och jag råkade nästan avslöja mig där när jag trasslade ihop resonemanget med Freyr.

:bow: :bow: :bow: Jag håller helt med dig!

Anette

Silverkedjan skrev:
Alltså Boj har ju rätt på ett sätt, det ÄR ingen ren tvåtaktig diagonal trav. I sådana fall ska överarm på höger fram och skenben på vänster bak, resp vänster fram och höger bak alltid vara parallella och hovarna både lyftas och sättas ned i tvåtakt.

Det gör inte Glampi.

Det BLIR ett fyrtaktsinslag, och vill man kalla allt med fyrtakt även om takten inte är rent fyrtaktig heller för tölt, ja då är det extremt travaktig tölt.

Men det är det vi brukar kalla och döma som trav. Raudhetta frá Kirkjubaer har också en sådan fast nästan mer fyrtaktig trav och den fick 10.0 på avelsbedömning så det är ju vad islänningarna vill ha. Extrema frambensrörelser och lätta framtill och nedsättning (men inte upplyftning) av diagonala ben nästan :angel: i tvåtakt.

Men en sådan trav KAN inte vara parallell.

Den mesta aktion fram du kan få med en "ren" parallell trav är att frambenets överarm vinklas lika mycket som motsatt bakben när bakbensaktionen är så extrem som möjligt. Magen är ju ivägen, det finns en anatomisk begränsning för hästens rörelse på ett annat sätt än fram.

Att få bra bakbensaktion är MYCKET svårare än att rycka upp frambenen :crazy: Du måste flytta hela tyngdpunkten på hästen bakåt och liksom tippa den och ändå måste den sparka högt upp och ta ut en stor rörelse med bakbenet, för att i nästa moment bära riktigt mycket. Skitsvårt.

Ska försöka visa:

Här är två bilder med ren trav med så mkt bakbensaktion jag kunnat hitta. Notera att det är en rent diagonal rörelse med tyngd på både fram och bakbenen som är i marken, och de lyfta resp de som är i marken är diagonalt parallella enligt beskrivning ovan. Det är i samma moment som Glampi, men i bättre balans där bakdelen hänger med. Eller, där man inte lyfter upp frambenen mer än man kan rida in bakbenen.

parallell.jpg

MEN, vi vill se mer frambenaktion på islänningarna, eller? Lika mycket i trav som i tölt?

Här är en bild på samma hästar när man istället "släpper upp" frambenen i tölt där ju inte parallellitetskravet finns.

töltlyft.jpg

Försök sedan föreställa er hur hästen skulle kunna matcha den rörelsen med bakbenen så det blev parallella streck i trav :crazy:

Det är en omöjlig ekvation.

Som resulterar i en massa gråzoner vad gäller gångartsdefinitioner och sådana här intressanta diskussioner :D

Jag håller med i det mesta du skriver, men det är INTE SAMMA FAS OCH ÖGONBLICKSBILD på de två översta som den på Glampi. De två två översta har börjat sätta ner benen och då har du parallellitet medan Glampi fortfarande lyfter på Freyrs bild och på den första och omdiskuterade bilden är han i ett än tidigare skede av rörelsen.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Juvelflickan skrev:
Men tjena :smirk:
Alltså bara för att benen är på i princip samma ställe på samma bilderna betyder det ju inte att det är samma gångart :crazy:
Kolla här ska du få se (Bara sökt på google efter bilder):
Skritt
Höger: Tölt. Vänster: Trav
Galopp
Visar även en bild på piaff, som tagits upp en del i tråden.
Piaff

Så varför röra till det mer nu?

Dessutom behöver inte denna bilden på Glampi vara oren eller så, eftersom detta bara är ETT endaste litet ögonblick. Dessutom är alla hästar, precis som vi människor, olika varandra. Vissa har en mer annorlunda form än någon annan i en och samma gångart osv.

:bow: :bow: :bow: Jag gillar dina inlägg!

Anette

Inte_Ung skrev:
Jag tror att du har råkat få något riktigt hårt i huvudet och genomgått en total personlighetsförändring.
Och att det går över nästa gång som du får traktorskopan i huvudet.

Jag är böjd att hålla med! Boj, har du retat gallfeber på oss med ditt tokiga resonemang med flit? Gud, jag skulle nästan kunna köra över dig med traktorn! Jäkla tok! Jag undrade verkligen på vilken planet du lärt dig gångarterna! Suck! :crazy:

Anette

Dolores_88 skrev:
Hrm där ser man, töltande halvblod... vart är världen påväg??
Detta blev en så förvirrande tråd att jag vet varken fram eller bak på hästarna snart. Fast å andra sidan mycket intressant läsning! Ska nog hålla mig ifrån diskuterandet men tyckte jag kunde bidra med lite bilder! :)

Tycker jag inte alls att du ska. Dina inlägg var bra!

Anette

Jag tycker att det ser ut som tölt!! Bara att han inte hunnit få upp bakbenet än på bilden...
Han är himla fin!! :)

*lånar knapp*

Jag känner mej helförvirrad och erkänner villigt att jag inte längre är säker på vilken gångart Glampi går i på ursprungsbilden... :crazy:

Men disussionen är bra och väldigt nyttig. Svårt det där med bensprattel.
Ingen som har lite kontakter på Island och kan fråga ryttaren vilken gångart han red? ;)

/Malin

Parallelliteten ska i princip finnas genom hela steget.

Glampi har det inte på någon bild ;)

Det handlar om att eftersom frambenet gör en så mycket större rörelse än bakbenet så går det inte att ha en klassiskt ren trav och inte heller en ren tvåtakt i högre tempon.

Har du landsmotfilmen från det året Raudhetta bedömdes? Där ser man tydligt att i normal visning ser det ut som trav men i slow motion ser man hur gångarten egentligen är uppbruten till fyrtakt och att bensprattlet fram förutom takten kostar parallellitet.

Det här är ju inget negativt mot just de här hästarna. Men man måste räkna med att islandshästar med extrema rörelser faller utanför klassiska gångartsregler. De får inte plats i dem, kan man säga :D

sambaengi skrev:
Jag håller med i det mesta du skriver, men det är INTE SAMMA FAS OCH ÖGONBLICKSBILD på de två översta som den på Glampi. De två två översta har börjat sätta ner benen och då har du parallellitet medan Glampi fortfarande lyfter på Freyrs bild och på den första och omdiskuterade bilden är han i ett än tidigare skede av rörelsen.

Anette

Boj skrev:
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gissa tre gånger

Driver är kanske ett starkt ord, och det hoppas jag att du inte uppfattade det som. Däremot vill jag belysa vad egentligen en bild kan visa, men även att just skillnaden mellan tölt och trav på en bild faktiskt gör många förvirrade och att detta inte är så behäftat som man kanske kan tro.

Just aktuell bild var därför ett tacksamt offer, och sida vid sida samt i grunden väldigt otydliga. Vad fick man fram av de då? Jo en angav trav momentet som tölt nämligen höger bak samt vänster fram, sen vänster bak och höger fram i fyrtakt. Detta är trav fast sväven fattas här, tölt löper på följande.

Vänsterbak, vänstterbak + vänster fram, vänster fram, vänster fram + höger bak, höger bak, höger bak + höger fram, höger fram, höger fram + vänster bak och sen börjar vi om igen.

Nästa ritade precis som jag på bilderna och fick fram lateralen på bägge fast den ena skulle visa diagonalen och den andra lateralen (det fanns fö en orsak till att jag ritade den röda punkten högt upp på bilden).

Var jag elak, jag kanske kan man tycka det men detta var inte avsikten utan mer att röra om i grytan vilket också blev gjort med besked.

Att diskutera enskilda bilder blir sällan representativt, därför att dessa oftast är fotade i en bråkdel av en sekund. Detta kan göra att tex en halvhalt kan se riktigt otrevlig ut, just pga den syns enbart. Hästen är kanske också tillfälligt i otakt (pass/travtakt) genom olika orsaker, men kanske är detta bara en kort del av hela händelseförloppet och är dämed ej representativt för helheten.

Detta sker ofta här på bukefalos, riktigt etablerade ryttare med riktigt duktiga hästar blir nedklankade så i slutändan skulle de säkert knappt klara sig i lätt klass.

Vissa har sett många av dessa hästar IRL, och vet också vad dessa hästar representerar och står för. Förstår mycket riktigt att en bild inte alltid blir så rättvis, ett exempel på det var bla Anette. Detta är fö inte ett inlägg som är avsett att hänga ut enskilda individer, men här skall Anette ha en eloge som faktiskt skrev vad hästen kunde prestera i ett tidigt inlägg.

Freyrs bild var en typisk bild på vad som kan ske vid ett icke respresentativt ögonblick, vilket fick många att slå i taket. Grotesk, är det verkligen trav, hur länge håller en sådan häst osv. Ytteligaren en gång som en bild har visat något som egentligen inte är förverklighetsankrat utom i en bråkdel av en sekund. Och det ger inte helheten av hästen, gångarten samt ekipaget in action.

Jag har själv haft den äran att se Glampi IRL, vid samma tillfälle som Freyr och jag var gräsilgt impad så enkelt var det med det. Detta är inget försvarstal för hästen, för min riktiga favorit var nämligen Marcus som fö vann. Men jag tror att vi måste börja se sakerna ur ett annat perspektiv och inte döma från enskilda och enstaka bilder, för visserligen är dom tagna i verkligheten men endast en kort del av den och det är därför svårt att göra så djupa bedömningar som görs här.

Tackar för ordet, vilket fö är mitt sista i denna disskussion, jag lovar att inte ställa till med mera kaos. :angel: Åtminstone inte denna gång, fast man vet aldrig för rätt vad det är flyger fan i Boj igen. ;)

Jag är glad att du "lät mig hålla på".
Ett tag så var jag rädd för att du skulle "döda debatten med sanningen".

Jag hade jättekul och hoppas att alla andra hade det också.
Det kom fram många spännande bilder.
Ett särskilt tack till Dolores.

Jag hade också jätte roligt när jag läste tråden :-)

Tack Boj för att du rörde om i grytan! Det behövs för att man ska tänka till! :bow:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 642
Senast: Wille
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har under 2 veckor försökt göra en könsbestämning på mina två kattungar. Dock har jag inte lyckats trots att jag kollat på...
Svar
3
· Visningar
982
Senast: Joel
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 442
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar