Vilken hingst är detta?

Sv: Vilken hingst är detta?

Vet du vad, slarvigt av mig skall jag erkänna.
Den till vänster på Glampi i tölt och den till höger i trav i samma fas som den andra travbilden på Glampi som vi diskuterat men i mer samlad form.

glampi_i.jpg

Men även om jag har gjort fel så har även du gjort det, nämligen vänster bild är i trav den högra är i tölt. Jag tittade väl inte så noga första gången. ;) Och du har kanske skrivit fel. ;) det skulle väl vara tvärtom eller hur?

Senast ändrad:

Jo, den högra bilden Anette visar är trav. Att inte hästen befinner sig över marken - sväv - är för att den inte är i det momentet.
Synd att vi inte har några bildserier på honom.

Boj skrev:
Vet du vad, slarvigt av mig skall jag erkänna.

glampi_i.jpg

Men även om jag har gjort fel så har även du gjort det, nämligen vänster bild är i trav den högra är i tölt. Jag tittade väl inte så noga första gången. ;) Och du har kanske skrivit fel. ;) det skulle väl vara tvärtom eller hur?

Jag kan förvisso inte se bilden på den dator jag sitter nu men jag minns den i huvudet och du har helt fel Boj, så är det verkligen inte! Ursäkta men nu har jag helt tappat förtroendet för din bedömning av gångarter! Jag känner att det är ingen idé att ens diskutera med dig om det! Tråkigt bara att du vilseleder andra...

Anette

Ja, den vänstra är självklart tölt.
Han har vänster fram i marken och höger bak är precis på väg att landa helt, i det ögonblicket kommer vänster fram att lätta från marken.

Nästa ben i marken blir höger fram och därefter vänster bak. Klockren fyrtakt!

glampi_i.jpg

Vänster bild: Röd = Höger bak + vänster fram och grön = vänster bak och höger fram. Svävet är mycket litet vilket tyder på en viss fyrtakt som man också kan se på den något korta överlinjen.

Höger bild: Röd Höger bak + höger fram och grön = vänster bak samt vänster fram. Rörelsen är i lateral.

_Viva_ skrev:
Ja, den vänstra är självklart tölt.
Han har vänster fram i marken och höger bak är precis på väg att landa helt, i det ögonblicket kommer vänster fram att lätta från marken.

Nästa ben i marken blir höger fram och därefter vänster bak. Klockren fyrtakt!

:eek: Detta är tvåtakt du skriver om, tölten är fyrtaktig och har 8 stegfaser, du beskriver två sen tillkommer sväv i traven på varje steg.

Intressanta bilder! Jag har tittat på travbilder och det är vissa raser (vissa individer förstås) som travar på detta sätt, islandshäst, morgan, hackney, saddlebred och amerikansk shetlandsponny (som inte alls ser ut eller rör sig som våra shettisar). Det verkar vara framtränat för bilder på unghästar i hage ser inte sådana ut.
Jag har bilder på bl a tävlingshästen Jórik i samma moment (tittade efter det lyfta frambenet) som Glampi, han har bakbenet som är i marken längre bak och det i luften längre fram.

Hej!
snälla nån då,ryttaren står i 3 punktsits,,varför då,,undrar jag,jag vet ,vet nån annan,,, hästen töltar fortfarande,,som ni ju ser,,,,,,,,,

förstår inte problemet,i och med att det finns bild bevis,,är en fd,islandshäst ägare,numera annan häst ägare.

Bilden är inte jättetydlig på min dator men visst är det väl höger bak som är i marken och höger fram i luften på vänstra bilden? I så fall är det helt klart tölt.

Titta igen.
glampi_i.jpg

Det är vänster bak som är i marken, höger fram i luften på vanster bild.

Höger bild, röd = höger bak i marken samt höger fram i luften ger en lateral.

Kanske det här är enklare
glampi1.jpg

Höger bak = röd vänster bak = grön

Senast ändrad:

Boj skrev:
:eek: Detta är tvåtakt du skriver om, tölten är fyrtaktig och har 8 stegfaser, du beskriver två sen tillkommer sväv i traven på varje steg.

Boj ge dig! De flesta andra här ser att det är tölt till vänster och trav till höger! Jag förstår inte hur du lyckas få till det tvärtom. Var i helskotta hittar du den sväven??? :confused: Dessutom motsäger du nu dig själv vad du sagt i tidigare inlägg och så blir det när man inte riktigt vet vad man pratar om och envisas med att inte erkänna att man har fel! :devil:

Du ser dessutom i hela hästens hållning och ryttarens dito hållning och sits att det är tölt till höger och trav till vänster. Ryttaren har lättat sätet något, 3-punktsits, för travens skull.

Pust säger jag! Skall plocka fram en bildserie i helgen på en travande unghäst och jag tror jag har en på ett töltande föl också som jag kan plocka fram bilder i följd på.

Du kan dra diagonallinjer i vissa ögonblicksbilder i tölten också, precis som jag sagt hela tiden! På bilden till vänster ser du tydligt att ingen hov slår i marken samtidigt, det är ren fyrtakt. På bilden till höger har du vänster fram och höger bak samtidigt i marken och kotorna är lika mycket nedtryckta. Här har du av någon anledning markerat samma sidas benpar med samma färg istället för diagonalt! Vad håller du på med egentligen??? :confused: Dessutom blandar du ihop begreppet diagonalrörelse med begreppet parallella diagonala benpar! :mad:

Traven har samtidig diagonalt nedslag och samtidigt lyft av båda dito men benen diagonalt är inte parallella genom hela rörelsen! Det är som jag sagt tekniskt omöjligt eftersom hasleden böjs bakåt och framknät framåt! Vid lyftet hamnar därför bakbenet bakåt och ej parallellt med frambenet som lyfts framåt. I svävfasen är däremot båda benparen parallella och luften.

Jag ger dig rådet igen att titta på en häst som travar i slowmotion! Framben och bakben kan rent teknisk pga av hur olika de är konstruerade inte göra samma rörelse och följa varandra parallellt genom hela travrörelsen. Det går inte! :eek:

Anette

Nej det är det som är tjusningen att veta när alla andra har fel, denna gång är det inte majoriteten som har rätt tyvärr. Jag kan vara fruktansvärt envis när jag VET att jag har rätt, och detta är även bekräftat från flera håll nu att så är fallet även om det inte skrivs här. Men det räcker för mig, i princip måste jag inte ha medhåll för att hålla min ståndpunkt.

Sen får du gärna lägga in flera bilder för mig, kruxet dock är att det verkar du som har mer problem att läsa dessa än jag. (Nu stack jag upp igen) ;)

I trav växlar hästen mellan sina två diagonaler, om man då tittar på den högra bilden som skall vara trav, vill jag fråga dig detta.

Efter som traven är som följer höger bak + vänster fram och sväv sen vänster bak + höger fram och sväv.

Hur skall hästen hinna ikapp sitt högra framben med vänster bak, det måste bli svergies snabbaste rotaion av låret/benet. På höger bild som du anser vara i trav, är vänster bakbenet i luften bakom hästen då den i själva verket borde ha varit under hästen?

Hästens framben har en så lång väg att gå från sitt höga läge att bakbenet lätt hinner med att göra sin lilla båge vid marken.

Herregud! Det har ju blivit alldeles rörigt här ju, folk borde ju tappat greppet om vad som är tölt och trav för längesedan :smirk:

Det var ett mycket bra bildexempel på Glampi med de två bilderna bredvid varandra, eftersom man då kag jämföra två gångarter; nämligen tölt och trav!
Bilden till vänster som visar tölt har Glampi ett tydligt undertramp, rest och lätt fram del och ryttaren sitter som man skulle gjort i tölt.
Bilden till höger däremot visar klart och tydligt trav! Glampi har inte samma undertramp och inte lika rest och lätt framdel som det andra fotot. Man kan även se tydligt på ryttarens sits att han åker upp från sadeln då Glampi tar upp sina ben!

Att jämföra den travbilden med en annan travbild, då Glampi är precis i svävet, är ju faktiskt ganska korkat :crazy: Eftersom Glampi troligen inte har samma fart som i "svävbilden".
Någon pratade om fyrtaktig tölt m.m. och det är ju faktiskt ganska vanligt ute på tävlingsbanorna, alltså tycker jag att det inte skulle vara konstigt om han nu var det. Men det spelar ingen roll, för på den bilden (bredvid töl-bilden) är det ren, samlad och kort trav!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Synd att jag inte har våran filmkamera här hemma, den är hos min mamma i stor staden annars hade jag filmat Glampi när jag longerar honom så vi kunde jämfört.

( pratar nu om Glampi Frá Stóru-Ásgeirsá som är min häst)

Han har också stor trav, inte som Glampi som diskuteras här men ändå större än normalt, och då hade vi kunnat jämföra.

Kan medge att jag inte la mig i diskussionen till att börja med för att jag kände mig väldigt osäker på min sak, har hela tiden trott att första bilden var trav.
Men kände mig inte säker nog för att gå in i diskussionen...

Och angående dom senare bilderna håller jag med Sambaengi.
Tölten är till vänster och traven till höger.
Varför skulle ryttaren rida tölt i 3-punktssits?
Mig vetterligen rider man i 3-punktssits för att underlätta för hästen i traven men jag kanske är ute och reser???

/

Ann-Sofie med enbart 4 år som islandshäst ryttare....

Men Boj, den där bilden var ändå fel..! Lite dumt att Glampi är svart för det blir svårt att se då ;) men såhär är det iaf:

glampi.jpg

Här är höger sidas ben röda, och vänster gröna. Vänstra bilden är tölt och högra trav, hur skulle den till höger kunna vara något annat än trav? :confused:

/Erica

Vala skrev:
Synd att jag inte har våran filmkamera här hemma, den är hos min mamma i stor staden annars hade jag filmat Glampi när jag longerar honom så vi kunde jämfört.
Vi har en digital videokamera, jag skulle kanske försöka ta hjälp av Freyr och någon av de stor-travande hästarna i stallet för att få några illustrativa travfilmer..? :idea:

/Erica

Ja snälla gör det, skulle vara jätte bra så vi kan få lite mer information till denna tråden.
Tycker detta är ett väldigt kul diskussions ämne.

Och ni har väl en och annan stor travande pålle uppe hos er misstänker jag. :D

/

Ann-Sofie

Litt seint å koma med dette, kanskje, men eg fann eit bilete i Fréttablaðið sist tysdag som eg tenkte eg skulle dele.

alfasteinn.jpg

Biletet syner Álfasteinn frá Selfossi, son av Keilir frá Miðsitju. (Kvaliteten er ikkje så god då eg måtte sakse det ut av pdf-utgåva av avisa. Underteksten sa ikkje noko om gangarten heller, berre at han vart landskjend dagen etter at han vart fødd). Det kan iallfall ikkje vere tölt?

E_black_isl.jpg

Eit anna bilete av Glampi, frå samme dag som fyrste biletet - men det er klart, han kan jo kjapt ha skifta gangart ;)
(Veit ikkje om det har vore synt før, eg orka ikkje sjå på alle bieta frå den tyske sida...)

Interessant debatt i alle fall, det er ikkje så lett med gangarter som ein skulle tru...

Eit anna bilete av Glampi, frå samme dag som fyrste biletet - men det er klart, han kan jo kjapt ha skifta gangart ;)
(Veit ikkje om det har vore synt før, eg orka ikkje sjå på alle bieta frå den tyske sida...)

Interessant debatt i alle fall, det er ikkje så lett med gangarter som ein skulle tru...[/QUOTE]

Har följt debatten och den är högintressant, inte tordde jag att det skulle vara så avårt att bedöma vilken gångart de är(tur man inte är domare)men det är väl svårt på stillbilder kanske?

driftar mej ändå till att gissa att den senaste bilden du visar är varken trav eller tölt, ingen diagonal rörelse och inte heller tölt om man nu ska utgå i från att när frambenet är i högsta läget ska man kunna dra ett streck från samma sida bakbenets hov (när det är ibackan). Är det början till galopp? eller bara ett ögonblick av ngt mitt emellean.

Det som slår mej är att det blir mer komplicerat när rörelserna är så enorma fram, som ngn skrev (Tim?)att bakeben inte kan lyfta lika högt(magen tar emot). Men kan man då räkna gångarten som taktren? minafrågeteckan är många och min kukskap liten :o

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 642
Senast: Wille
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har under 2 veckor försökt göra en könsbestämning på mina två kattungar. Dock har jag inte lyckats trots att jag kollat på...
Svar
3
· Visningar
982
Senast: Joel
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar