Vilken hingst är detta?

Sv: Vilken hingst är detta?

Men kollar man bara på det diagonala benparet i marken? Det fiinns en diagonal fas i trav, galopp och tölt...

I trav finns det egentligen 2 diagonaler hela tiden, eftersom gångarten är tvåtaktig. En som förbreder frånskjut, och en som redan har gjort frånskjutet och detta skall åtföljas av ett sväv. Den omfattar 4 stegmoment inklusive 2 sessioner med sväv.

I galopp som är en tretaktig gångart, kan man finna en diagonal på en sekvens av ett galoppsprång. Den omfattar 6 olika stegmoment inklusive svävet.

I tölt som är en fyrtaktig gångart utan sväv, kan man finna en diagonal av en töltsekvens och den omfattar 8 olika stegmoment.

Du har dock en diagonal på det benpar som är i backen på både travaren och på Glampi i trav! Varför förnekar du den linjen???

Därför att traven kräver 2 diagonaler, har du inte sett det? Se mitt tidigare inlägg.

Se här
Mrk2.jpg

Senast ändrad:

OlleAtlas skrev:
Jag är en av dem som kritiserat hästens trav, och vill verkligen framhålla att det är just traven på bilden jag kritiserar. Inte hästen som jag aldrig någonsin sett. Säkert är han hur fin som helst "live". Men på bilden ser traven märklig ut.

Den här hästen rör sig på samma sätt som en häst som gör piaff. Studera hur den tar stegen i piaff. Det är inte en jämn diagonalrörelse genom hela steget eftersom frambenen gör en större rörelse än bakbenen, varför bakbenet sedan kommer ikapp vid nedslaget. Och i min värld räknar man takten utifrån hovarnas nedslag.

Glampi sänker hela bakkroppen i traven, som om han gick piaff/passage, det är bara det att han gör det i ett rasande tempo med enorma kliv i ökad trav! Det måste krävas ett mycket starkt och självbärande bakparti för att kunna utföra en sådan trav. Det är synd att inte alla förstår det. Hästen har alltså en enorm kapacitet!

Vad som skulle vara intressant att utvärdera är hur detta påverkar lederna i bakpartiet, tex hasleden på sikt. Ger de starka musklerna och hans skelett och leder support till långsiktig hållbarhet för dessa rörelser? Men samma sak gäller i än högre grad i tölten då hästen belastar ett bakben utan support av ett framben, så troligen är detta inte farligare ur slitagesynpunkt än korrekt tölt med bakdelen sänkt.

Anette

Efter över 30 år med hästar så vet jag att traven varierar ganska mycket. Traven på den häst du visar är ju nästan aktionslös och inte går det fort heller. Takten räknar man dock fortfarande vid nedslaget, både vid pass, trav, tölt, skritt och galopp. Där kan man ju alltid ha åsikter om det måste vara "takt" genom hela rörelsen och inte bara vid nedslaget. Våra åsikter går isär och jag tycker inte vi kommer längre i debatten än så här. Det blir bara tjatiga upprepningar hela tiden! Jag hoppas jag har en bild på Glampi i svävfasen också men jag minns inte. Det är som sagt 7 år sedan jag tog bilderna. Lovar scanna in och maila över dem till Inte Ung

Anette

Bidrar med ytterligare en töltbild (ingen tvekan va?) av Glampi

glampi4.jpg

Efter att ha sett Glampi live 3 ggr så är jag mäkta imponerad. Har filmat honom två gånger men det går ju inte att lägga ut här tyvärr. Där ser man tydligt vilken gångart han går i, ögonblicksbilder kan vara svåra att tyda ibland.

Men jag säger bara WOW, vilken hingst :love: :love:

Jodå traven varierar, men ALDRIG takten men däremot aktion och rörelser. Traven skall alltid vara tvåtaktig oavsett i vilken form den framförs, med eller utan aktion och eller rörelser.
I övrigt håller jag med om att vi inte kommer någonstans, men ett hett tips är tidigare länk som jag hänvisde till. Den illustrarar väldigt tydligt gångarterna och dess problematik för just islandshäst.

Juvelflickan skrev:
Dessutom är den första bilden på Glampi som jag lade ut tagen snett framifrån och det är endast ETT litet ögonblick.
Likaså med bilden som Freyr lade ut, det är också bara ett ögonblick och att säga att denna otroligt ståtliga, eleganta och naturbegåvning till häst ser hemsk ut med sitt enorma steg är bara ovetskap!!!

[/b]

Jag är en av dem som kritiserat hästens trav, och vill verkligen framhålla att det är just traven på bilden jag kritiserar. Inte hästen som jag aldrig någonsin sett. Säkert är han hur fin som helst "live". Men på bilden ser traven märklig ut.

Jag kan lägga upp dem på min Websida om du vill och jag får.

Jag skriver det namn som du vill ha som fotograf.

tänk på att det är en Gaedingabedömning (skala 5-10 med tiondelsdecimaler) oc att man inte dömer Gaedinga som FIPO!

/Malin

jag vet hur många faser varje gångrat har, men att det finns en diagonal fas i trav betydde inte att det inte finns mer än en sådan fas. Att det finns en diagonal fas i galopp betydde inte att det inte fanns några andra faser. Så menade jag. Inlägget var riktat till den användare som skrev att det är trav för att det diagonala benparet är i marken.
Så menade jag

/Malin

Snälla du, ta det inte personligt. Jag hakade på ditt inlägg egentligen som ett visst medhåll, sen utvecklade jag det bara lite till. Det var inte riktat enbart till dig då, utan i det stora hela sas.

Just traven är väldigt enkel att se, varför? Jo just därför att hästen endast växlar diagonal med ett sväv mellan varje steg, de övriga gångarterna innehåller ju en diagonal utom passen då som ju är helt lateral. Så det var faktiskt tänkt som ett medhåll. ;)

Jenny_ skrev:

En klargörande bild på en häst i trav i samma fas som Glampi men med mindra aktion och lägre form. Tack! :bow:

Om man tagit en serie bilder skulle denna häst i nästa fas befinna sig i samma position som skimmeln Boj lade ut. Det finns mycket riktigt ögonblicksbilder som luras om hästen är i trav, tölt eller galopp! För att avgöra vilken gångart det är måste man se noga på hur kraften ligger på kotorna på de hovar som är i marken. Är de nedtrampade och tar upp stöten, hur mycket är varje kota nedtrampad, skjuter eller är de i den frånskjutande sträckta fasen, eller har precis landat och inte fångat upp stöten helt. Det går inte att stirra sig blind med enbart diagonalen som verkyg för då lurar man sig själv!

Anette

:bow: :bow: :bow: Håller med dig Pocahontas. Det är verkligen WOW att se honom live och då är det ingen tvekan! Ögonblicksbilder kan luras rejält precis som du säger och det var det Eyjolfur ville visa oss på den kurs jag nämnde. Han visade på en bild som vid en snabb blick skulle kunna varit pass, tölt, trav eller tom galopp bla. Han visade flera sådana bilder som var tvetydiga och sedan bilden tagen ögonblicket efter där det inte var någon tvekan om vilken gångart det var. Man måste verkligen detaljgranska en bild tagen i dessa speciella faser för att kunna ha en chans att säga rätt vilken gångart det är. Finns inget som ljuger så bra som kameran!

Anette

Dolores_88 skrev:
*lånar knapp*

För att förvirra er ytterligare lägger jag ut en tråd från Tysklands islandshästforum som innehåller fler bilder på Glampi i tölt och trav!
http://www.ipzv-forum.de/board/viewtopic.php?t=16299

:bow: :bow: :bow: Tack Dolores!

Och där hittar vi ännu en mycket klargörande bild inlagd av signaturen Menglada, bild 2 el 3 (samma) som är två bilder.

glampi_i.jpg

Den till vänster på Glampi i tölt och den till höger i trav i samma fas som den andra travbilden på Glampi som vi diskuterat men i mer samlad form. För mig en mycket vanlig posé i trav eller piaff och inte konstig eller oren på något vis. En följdbild i nästa fas av traven hade gett två diagonaler såsom Boj vill ha dem. Men att hästen rör sina ben diagonalt är inte liktydigt med att de är parallella genom hela rörelsen! Det har jag aldrig sett någon häst ha i traven och det är tekniskt omöjligt eftersom hasleden är böjd bakåt och framknät framåt! Alltså MÅSTE bakbenet lyftas bakåt och frambenet framåt och kan inte vara diagonalt parallella i den fasen! De blir det först när frambenet och bakbenet sträcks ut framåt och då ser man den diagonal som Boj pratar om och markerat på skimmeln! Men diagonalrörelsen finns där hela tiden och det skulle som Pocahontas säger behövas en film för att visa vad jag menar eller flera foton i rad på samma häst som travar. Hoppas jag nu lyckats förklara rörelsen och bílderna. Vilken hjärngympa det blev att finna rätt ord för att förklara rörelsen!

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Inte_Ung skrev:
Jag kan lägga upp dem på min Websida om du vill och jag får.

Jag skriver det namn som du vill ha som fotograf.

Låter bra. Det var så jag också tänkte. Men som sagt, ha lite tålamod. Jag måste ha tid att leta först och om du sett alla album och kartonger med kort jag tagit så hade du förstått varför det inte är gjort i en handvändning! Jag väntar på min experthjälp men det kan dröja någon månad innan hon har tid. Sedan skall jag se till att fixa till min hemsida igen. Men jag har alltid tidsbrist tyvärr.

Jag står alltid som ett levande frågetecken när någon säger de inte har något att göra!? Det har aldrig hänt i hela mitt liv! Jag hinner varken med allt, häften eller ens en tiondel av allt jag planerat jag skall och vill göra! För många intressen antar jag och på tok för många hästar också. Det enda man har för lite av det är pengar och tid! Suck! Båda saker hade löst sig om jag inte haft för mycket som jag tycker är kul och inte haft så svårt för att välja bort några hästar. Jag kan grubbla mig fördärvad men inte lyckas sålla bort mer än de 3 vi redan bestämt oss för att sälja och det var inte lätt att göra det valet heller. Jag vill helst ha alla kvar! Suck!

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Ingen av de bilder du visar här är i trav, orsaken är avsaknaden av svävet samt att bägge diagonaler skall följa varann. Dvs hö, bak samt vänster fram och sväv, i svävet befinner sig vänster bak samt höger fram. Ingen av dessa två bilder visar det.

Här ser man tydligt diagonalen på Glampi, både den som tar i marken men även den som befinner sig i svävet. Notera även svävet. ;)
glampi.jpg

Senast ändrad:

Boj skrev:
Ingen av de bilder du visar här är i trav, orsaken är avsaknaden av svävet samt att bägge diagonaler skall följa varann. Dvs hö, bak samt vänster fram och sväv, i svävet befinner sig vänster bak samt höger fram. Ingen av dessa två bilder visar det.

Här ser man tydligt diagonalen på Glampi, både den som tar i marken men även den som befinner sig i svävet. Notera även svävet. ;)

?????? Du menar att den högra bilden inte skulle vara trav därför att den inte är tagen i svävfasen?????? Men Boj nu får du ge dig! Det är trav precis den första bilden vi diskuterade på Glampi och precis som travaren! Allt handlar om i vilken fas man tar kortet och parallella diagonaler ser man just i svävfasen, precis som jag sagt hela tiden!

Behåll du din uppfattning om du vill jag bryr mig inte men jag tänker definitivt behålla min! Jag skall se om jag inte kan lägga ut en bildserie till Inte Ung på en av mina hästar som travar klockrent med stor aktion så får du se hur alla faserna i ren trav och att benen inte är parallella diagonalt i alla faser av traven!

Anette

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 642
Senast: Wille
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har under 2 veckor försökt göra en könsbestämning på mina två kattungar. Dock har jag inte lyckats trots att jag kollat på...
Svar
3
· Visningar
982
Senast: Joel
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar