Vilken hingst är detta?

Sv: Vilken hingst är detta?

Om du går in på länken jag tipsade om, så ser du vilken gångart det är. ;) Och vilket fel den ev kan tänkas innehålla. :D

*knapplån*

Nu är jag tvungen att komma och lägga mig i här.. Jag tyckte travbilden så GRÄSLIG ut! att det där kan bedömmas med så där pass höga poäng kan jag bara inte förstå? vart är bakdelen, vart är ryggen? nej.. Det tilltalade inte mig det minsta!

Säger du det.
Jag har varit där och letat efter exempelbilder, men jag tyckte inte att det stämde något bra.

Ah, du menar den senaste bilden, den med sulky efter.
Jo, det borde man kunna se där ja.

Senast ändrad:

På bilden av Glampi kan det vara nog så svårt, just för att han har så stor aktion och rörelser. Den sk travbilden kan du lätt översätta från tipsade länken, den är klart illusrerad där också.

Går du sen över på bilderna i tölt och tittar, fortsätt sen vidare till bilden av Glampi så ser du den laterala rörelsen, det som gör det hela lite knepigare i den bilden är att det benpar man tittar på är längst bort från kameran. Lättast hade varit om de varit närmast, även bakbenets frånskjut är i överdrift. Detta är något vi sällan ser i tölt på hästen, men vittnar nog om att pållen jobbar med mycket påskjut och lite bärkraft i denna bild.

Ang den travbild som Freyr lade in, där kan det vara strax innan ett uppslag i traven och därför ser rörelsen lite skum ut. Jag var själv på aktuell tillställning, och jag vill minnas att hästen tillfälligt förlorade takten i traven någon gång.

Glampi0.jpg

Nu går den röda linjen över höger framben också, det hade alltså inte behövt bli så om det figurerande benparet varit närmast.

Senast ändrad:

Inte_Ung skrev:
Och vad är det här för gångart?

8.jpg

Trav! En travare brukar gå i ren tvåtaktig trav när den går sakta vilket den gör på bilden, däremot blir den inte så sällan något fyrtaktig i höga hastigheter! Riktigt sakta kan en del travtölta eller tölttrava.

Kan du tyvärr inte lägga in på någon sida just nu, bara lägga in bilder i annons tex. Eller har du något tips? För den delen har jag inte tid att gå igenom tusentals kort just nu för att hitta fotona jag tog på Glampi för 7 år sedan...... Jag har liksom foto som en hobby och orkar inte riva ut halva dokumentskåpet och leta just nu. Har för mycket annat. Det tar ju timmar att gå igenom! Det är liksom inte högprioriterat om man så säger. Barnenss läxor, ge djuren mat, sköta hem och jobb går före. Men så småningom. Skule vilja ha ordning på min hemsida först också innan jag sorterar kort.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

4-takt, vilket inte alls är ovanligt i de tempon som körs i travet. Det finns skäl att misstänka denna takt vara ohållbar, därför att det inte är enbart 4-takt utan något annat problem också.

Så antingen bröt hästen upp i galopp, eller så kan den ev ha fått en varning pga oren trav. (Eller hur fasen dom nu gör på travtävlingar)

Reykur skrev:
*knapplån*

Nu är jag tvungen att komma och lägga mig i här.. Jag tyckte travbilden så GRÄSLIG ut! att det där kan bedömmas med så där pass höga poäng kan jag bara inte förstå? vart är bakdelen, vart är ryggen? nej.. Det tilltalade inte mig det minsta!

Hur kan man döma ut en häst på en bild tagen i en konstig vinkel dessutom??? Den här hästen sänker hela bakdelen, trampar under sig rejält och framdelen riktigt lyfter så han får en enorm resning fram som man sällan ser annat än i tölt! Han har både bakdelen under sig och väl med sig samt bär sig enormt väl. Det är den bärighet vi eftersträvar i tölt, passage och piaff bara det att den här killen gör det i ökad trav!

Jag kan inte förstå att en naturbegåvning med så lätt för sig som Glampi skall bli nedgjord på det här sättet av folk som aldrig ens sett hästen live! Och jag kan också garantera att traven varken var markbunden eller saknade sväv! Den var enorm på alla sätt! Han var enormt elastisk, självbärig, arbetsvillig och rörde sig på ett mycket lätt och oansträngt sätt med långa, enorma kliv som inte är möjliga utan rejält sväv i ren trav. Få hästar har imponerat på mig som han!

Jag tycker inte bara om grova rejäla islänningar nämligen utan det är DET hos hästen som gör att jag gillar den och den här hästen hade en så frisk och kraftfull utstrålning med energiska men självklara och lätta rörelser så jag tycker det är hemskt att höra hur man klassar ner honom efter hur man tolkar en bild eller två!

Håller fortfarande på Glampi

Boj skrev:
Visa mig diagonalen.

Hur? Jag har ju sagt jag inte kan lägga in bilder just nu! Men titta på det diagonala benpar som är i marken och se att de befinner sig i samma fas av nedtramp! de har garanterat slagit ner i marken samtidigt och det kommer även det andra benparet göra som är i luften! Man hör en ren tvåtakt från en sådan häst, ingen fyrtakt och då är det för mig ren tvåtakt och inte fyrtaktig trav! Har aldrig hört något annat! Däremot är det ju inte ovanligt att travare och islänningar kastar ut bakbenen mycket, trots bärighet. Bra påskjut behöver inte betyda dåligt undertramp och bärighet. En bra häst har både och!

Anette

Men kollar man bara på det diagonala benparet i marken? Det fiinns en diagonal fas i trav, galopp och tölt...

/Malin

Boj skrev:
4-takt, vilket inte alls är ovanligt i de tempon som körs i travet. Det finns skäl att misstänka denna takt vara ohållbar, därför att det inte är enbart 4-takt utan något annat problem också.

Så antingen bröt hästen upp i galopp, eller så kan den ev ha fått en varning pga oren trav. (Eller hur fasen dom nu gör på travtävlingar)

Men snälla Boj, den här hästen tävlar inte (då menar jag den häst som är ensam på bild), den går i sakta trav antingen efter eller före själva tävlingen. Det ser du ju på hela hållningen av hästen! Titta på en travare i full aktion så sträcker den ut, blir lång och sänker sig! Den här går avslappnat men samlat i ganska kort trav. Då brukar den faktiskt vara ren!

Eftersom jag tittat mycket på travlopp i 30 år kan jag säga att jag aldrig hört någon varnas för oren trav pga fyrtakt, däremot får den inte börja blanda in galopp! Travhästen får aldrig vinna på galoppen och aldrig galoppera över mållinjen och pass är inte tillåtet i mer än just passlöp. Dessa saker är direkt diskvalificerande.

Det stämmer att tävlingstraven är mer fyrtaktig trav och det är anledningen till att Eyjolfur kallar travhästarna för världens snabbaste töltare. Men, det är mer trav än tölt fast på vissa individer kan det bli nästan travtölt. Titta gärna på travlopp i slowmotion. De brukar visa reprisen av upploppet i slow motion och jag gillar att sudera hur de rör sig, fast jag mycket sällan spelar.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Ett rött streck på en bild bevisar inget.

Visa mig i stället jämförbara töltbilder.

Jag har bidragit med galopp och travbider.

Freyr skrev:
Men kollar man bara på det diagonala benparet i marken? Det fiinns en diagonal fas i trav, galopp och tölt...

/Malin

Jo, fast då brukar inte kotan vara lika djupt nedtrampad på båda benen på diagonalbenparet. Bäst ser man traven på en bild tagen i svävfasen, men nu är ju inte denna bild tagen så. Jag hoppas jag har en sådan bild på Glampi också. Då skulle det vara utom allt tvivel hur han rör sig.

Anette

Inte_Ung skrev:
Detta är en Hackney, så den kan inte tölta.

hackney.jpg

Nej och dessutom brukar Hackney trava rent med höga lyft! Jämför rörelsen i passage och piaff och förstor den och öka tempot. Nog tycker jag du bevisat att det är trav alltid!

Anette

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 642
Senast: Wille
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har under 2 veckor försökt göra en könsbestämning på mina två kattungar. Dock har jag inte lyckats trots att jag kollat på...
Svar
3
· Visningar
982
Senast: Joel
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar