Vilken hingst är detta?

Sv: Vilken hingst är detta?

Jag har hört från flera som ridit in Glampi-avkommer att även de överlag är hejare på att bocka och stressa upp sig. Kompisen som jobbade på en gård som hade 6 avkommer på inridning sa att alla sex var som gummibollar med krökt rygg större delen av den första månaden med ryttare på ryggen...

Och så pratar man om triangulering, sprättande framben och avhängda bakben i dressyreliten. Vad är då detta? :crazy:
Men hästen ser flashig ut i sina rörelser

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Vi lägger bilderna under varandra

Glampi0.jpg

brana-galopp.jpg

så blir det kanske lättare.

Kan vi vänta litet med det?
Jag skulle gärna vilja ha flera gissningar först.

Om du vill kan jag PM:a dig om vad jag tror.
Jag har inte sett hästen på riktigt och utgår bara från bilden.

Det är trav.

Trav där hästen tar i så mkt att den inte hänger ihop längre, därför är inte höger bakben med riktigt utan hamnar efter.

Jag har en liknande bild på min fd häst, dock inte lika extremt i rörelserna då men han lyfter för mkt fram utan att resten av kroppen är med.

trav.jpg

Glampis aktion ser inte naturlig ut och det är lätt att misstänka att man använt stretchies eller shackles. Är detta ok på island? I sverige är det ju olagligt.

Håller med om att det är trav.

Fyrtaktig sådan där bakbenen inte har en chans att hänga med frambenen. Inte pga dålig bakbensaktion eller framtunghet utan pga aktionen fram är så våldsam att bakbenen inte KAN göra samma rörelse (magen är liksom i vägen för det)

Det blir så med en extremt rörlig häst med våldsam naturlig aktion när ryttaren lyfter upp den fram i traven för att få mer bensprattel, eller när den precis fallit isär från tölt och trillat ner i trav.

Glampis aktion är naturlig. Men han har egentligen inte någon exteriör för att bära upp den. :crazy:
På Vatnleysa har de en del underliga bensprattlare - jag har sett videofilmer på deras otämjda unghästar och de kan röra sig så där extremt :cool: Gummibandsrykten tror jag bara beror på avundsjuka.

Min Glampidotter är f.ö. jättesnäll naturtöltare :love:

Silverkedjan skrev:

Fyrtaktig sådan där bakbenen inte har en chans att hänga med frambenen. Inte pga dålig bakbensaktion eller framtunghet utan pga aktionen fram är så våldsam att bakbenen inte KAN göra samma rörelse (magen är liksom i vägen för det)

Det blir så med en extremt rörlig häst med våldsam naturlig aktion när ryttaren lyfter upp den fram i traven för att få mer bensprattel, eller när den precis fallit isär från tölt och trillat ner i trav.

Glampis aktion är naturlig. Men han har egentligen inte någon exteriör för att bära upp den. :crazy:
På Vatnleysa har de en del underliga bensprattlare - jag har sett videofilmer på deras otämjda unghästar och de kan röra sig så där extremt :cool: Gummibandsrykten tror jag bara beror på avundsjuka.

:bow: :bow: :bow: Ett ärligt inlägg. Blev lite irriterad på allt negativt som skrevs om honom. Har man sett hästen live så vet man vilken enormt elastisk häst det här och att det inte är fejk. Det lyser oansträngd kraftfullhet om honom och jag måste säga att jag verkligen gillar honom!

Det sägs att en bild säger mer än tusen ord men alla vet väl också hur man med hjälp av kameran, vinklar och teknik kan ljuga med en bild. När jag såg honom 1998 då travade han i ren takt och med full balans och kontroll över sin kropp, trots extrema rörelser. Och det var wow för hela publiken att se honom. Men som du säger så fanns det en del känt folk där som då fnyste och ade det var onaturligt. Samma folk som i sitt avelsmål sätter extrema lyft högt på sin lista. Finns bara ett ord för sådant: AVUNDSJUKA!

Jag har foton också, men inte i datorn. Får väl leta rätt på dem och scanna in dem vid tillfälle. Jag lovar att aktionen är enorm!

Jag håller på Glampi! Anette

När jag räknar takten så gör jag det vid nedslaget och Glampis trav var 2-taktig på Landsmót 1998 men eftersom han lyfter frambenet så mycket gör det en större och snabbare rörelse medan nedslaget är synkroniserat. Där ligger förklaringen.

I övrigt tycker jag inte alls det liknar galopp. Det är väldigt stor skillnad i hållningen på bilderna du lade in. Skimmeln är i den mest utsträckta fasen av galopprörelsen där formen är låg och lång medan Glampi befinner sig i den mest komprimerade fasen av traven, med högre form. Glampi sänker hela sin bakdel i traven och jag har kort som visar det. Dock inte i datorn och eftersom jag har ett antal tusen kort så får ni har tålamod med att se dem. Dessutom vet i katten hur jag lägger in en bild på Bukefalos när jag inte har någon fungerande hemsida i bruk...

Väntar på experthjälp med den för den har havererat...

Anette

Visst, det ser kanon-flashigt ut :) , men hur i helsike sitter man kvar på en sån häst :eek: ?? Jag hade INTE gjort det. :o

Kosmoskatten skrev:
Visst, det ser kanon-flashigt ut :) , men hur i helsike sitter man kvar på en sån häst :eek: ?? Jag hade INTE gjort det. :o

Jodå, för Glampi är mjuk och elastisk! Han såg inte alls stötig ut i traven och ryttaren verkade sitta bekvämt och oansträngt. Stor aktion behöver inte innebära en stötig häst, även om det ofta är fallet. En islandshäst är ju så mycket rörligare och elastiskare än tex halvblod eller en ridponny.

Jag har ett sto med jättekliv i traven men hon sänker hela kroppen och det är så mycket svikt i steget så hennes trav är hur bekväm som helst! Men Glampi-lyft har hon inte!

Anette

Nu så börjar det bli spännande.

Lägg bilderna på någon fotosida, det finns massor.

Vad roligt att diskussionen har blivit så stor :bow:

Kom gärna med fler tankar och kommentarer!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Var är svävet?
Trav är en 2 taktig gångart med sväv, det framåtgripande benet dvs det vänstra frambenet borde åtföljas av det diagonala bakbenet (högra) i en framåtgripande rörelse även här. - _ / x /_ -/ x / - _ / x / _ - / x

Även om hästen blir mot fyrtakt, bibehålls diagonalen men svävet minskar eller kan utebli beroende på hur stark 4-takten är.
/ - / _ - / x / _ / - _ / - / x

Jag kan se en lateral benföring, dvs hästen har ett undertramp :angel: vänster bak samtidigt som samma sidas framknä når sin högsta punkt. Gångarten har inget sväv, utan är markbunden.

Möjligen kan detta luta mot travtakt, just i denna bild är det inte möjligt att se och antagligen inte heller pga den mastiga aktionen och de stora frambensrörelserna. Jag skulle behöva mer än en bild för att avgöra det.

Ren takt i tölt är annars när bakhoven på samma sida slår i marken, samtidigt som framknä når sin högsta punkt. Om travtakt finns, landar bakhoven i marken när framknä är på väg ner.

Jag tycker denna tråd har gett mig mycket. Fortfarande dum att kunna skilja på tölt och trav men jag lär mig:-) Jag gissar på trav i alla fall. Skulle vara kul att veta vad "Inte Ung" gissar eller tror.

Jag tror på de som har sett Glampi in live. (även de som var lite trötta :angel: ) Han verkar vara en som gör intryck så ingen missar. Ryttaren måste haft något i baken så han inte föll av.... Karlsson klister??

Tack till alla som lagt in bilderna så man kunde jämföra bilder på olika hästar.

(Från en som väntar på att rida pass på islandshäst. Passgågen på kamel i Kairo avklarad)

Då vill jag ge dig ett tips, titta här .
Mycket att lära och titta på, om du går in på bla gångartssidan.

Jag förstår att det var en upplevelse att se honom! På den bilden du la ut i trav tycker jag att det ser groteskt ut, jag älskar att vara på tävlingar och man får se hästar med gångarter som gör att man drar andan och suset går genom publiken men nånstans måste gränsen för lyften gå.

Den gränsen är markant passerad för min del på den bilden du lagt ut :o och tyvärr kan jag inte uttala mig om hur han er ut i natura. Men självklart så förstår jag dom som tycker att det är häftigt :D det är inge snack om den saken.

ANneli

Silverkedjan skrev:

Min glampi-kusin är också naturtöltare utan tillstymmelse till bensprattel :mad: f.ö jättesnäll också..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 642
Senast: Wille
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har under 2 veckor försökt göra en könsbestämning på mina två kattungar. Dock har jag inte lyckats trots att jag kollat på...
Svar
3
· Visningar
982
Senast: Joel
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar