Vilken hingst är detta?

Sv: Vilken hingst är detta?

Ja man kunde ju tro det.
Här Glampi i tölt.

bjossiogglampi3.jpg

Man ser här tydligt att diagonalen är bruten, ty båda bakhovarna är i fortfarande luften.
Dessutom så ser man att denna häst har ett stort undertramp i tölt.

Inte_Ung skrev:
Ja man kunde ju tro det.
Här Glampi i tölt.

bjossiogglampi3.jpg

Man ser här tydligt att diagonalen är bruten, ty båda bakhovarna är i fortfarande luften.
Dessutom så ser man att denna häst har ett stort undertramp i tölt.

Jag kan inte annat än tycka han är gööörfiiin och det står jag för! Titta på den naturliga hållningen på hela kroppen men framförallt nacken. Han lyfter högt utan att någon drar upp honom. Det är annat än en del töltande "araber" med extrema rörelser som man ser på en del tillställningar. De har en mer konstlad, styvare hållning och dito oelastiska rörelser som nohg inte ger en så mjuk gång så kaffekoppen kan stå kvar på rumpan precis... Skall det vara höga lyft skall de se ut så här!

Anette

Jag tycker nog att det är för mycket drag i de tyglarna och alldeles för höga händer.
Men hästen är fin.

Inte_Ung skrev:
Jag tycker nog att det är för mycket drag i de tyglarna och alldeles för höga händer.
Men hästen är fin.

Jo, tygelkontakten ser inte så mjuk ut, det håller jag med om, men hästen har noslinjen i ca 45 graders riktningen som den skall eller tom mer. Den pekar inte uppåt. Glampi själv töltar gärna i låg form och är mycket framåt om jag förstått situtionen rätt och jag upplevde det som att han kunde bli lite väl lång och låg och gärna vill tjuvöka tempot så att ryttaren fick ta resande och bromsande tygeltag. Det kanske förklarar handen. Kul, vi verkar verkligen gilla samma sorts hästar, både av den kraftigare och smäckrare sorten!

Anette

Boj skrev:
Då vill jag ge dig ett tips, titta här .
Mycket att lära och titta på, om du går in på bla gångartssidan.

Tack snälla du! Jag har läst och försökt få det inpratat i huvudet. Det finns uttryck om jag minns något "Höra är att ...se är att ... och göra det är att förstå"

*LÅnar knapp*För att nu helt gå mot strömmen så funderar jag allvarligt på hur en häst kan få så höga poäng i traven om den har så extrema frambens rörelser så inte bakbenen hänger med, som ngn här skrev.Om en häst inte går i ren trav(kan ju inte göra det då bakbenen släpar efter) så är det underligt att den får så höga poäng för det.Bara en tanke :smirk:
Aktionen orkar jag inte klaga på om den är onaturlig eller ej.Däremot finns det tränare i sverige som använder sig av gummiband, även om det ej är tillåtet, men det tror jag många är medvetna om.

Svar till Boj på ett inlägg som sedan var borta när jag svarat på det och hamnat under detta inlägg, se nedan...???

Nu får du faktiskt förklara dig bättre! Du jämför ett benpar i marken med ett benpar i luften på en annan häst i en annan fas i traven (travhästen har just avslutat svävmomentet medan skimmeln just skall till att påbörja det) och som inte alls har det frånskjutet. Öh? Har du sett hur travare travar i största allmänhet? De breddar bak för att inte trampa sig själva och rider man bakom en sådan häst ser det ganska komiskt ut. Dessutom slänger de ut bakbenen rätt rejält. Även en flera islänningar gör likadant.

Sedan gällde mitt snälla att du trodde hästen på bilden fått varning för oren trav eller slagit upp i galopp men det syns tydligt på hela hållningen på hästen att den bara "joggar" som man kallar det när man kör i sakta trav.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Markerad diagonal i rörelse, trav?
8.jpg

Markerad diagonal i rörelse, trav?

Carmen-trav-fra-siden.jpg

Är det någon skillnad på dessa två, eller är de likadana?

Boj skrev:
Framförallt titta på det diagonala bakbenet.

Du kan INTE jämföra två bilder som visar på två olika faser i traven! Travaren har just avslutat sväven och tar emot stöten genom att svikta ner i kotorna. Skimmeln däremot har påbörjat frånskjutet till svävfasen och kotorna är utsträckta på den ben som fortfarande är i marken. Bakbenet på travaren kommer att vara i takt när den hunnit till samma fas och hovarna kommer att slå ner samtidigt i marken efter svävfasen vilket ger en tvåtaktig rörelse!

Glampi har inte ens höger bakben i marken än! OBS! Tölt ligger mitt emellan trav och pass. Det finns diagonalrörelser i både tölt och trav och lateralrörelser i både pass och tölt. Det beror helt på vilken fas du jämför och vilket frånskjut hästen har!

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Glampi har inte ens höger bakben i marken än!

Vilket anger att han iofs har en travtaktig tölt och inget mer, så vari ligger skillnaderna mellan dessa två foton?

Boj skrev:
Vilket anger att han iofs har en travtaktig tölt och inget mer, så vari ligger skillnaderna mellan dessa två foton?

I så fall har alla hästar en travaktig tölt för det är en fullt normal töltbild! Skillnaden är precis som jag säger, travaren har satt det diagonala benparet i marken SAMTIDIGT vilket ger 2-takt. Glampi töltar och har endast en hov i marken och går i fyrtakt!

Anette

Jag har läst igenom alla inlägg och till sist visste jag knappt vad som var trav o vad som var tölt!!

Det sista var något klargörande.....

Jag måste säga att jag håller med :smirk:
Ni får ursäkta mig men, jag har nu läst igenom hela tråden och jag förstår inte vad diskussionen går ut på riktigt.. Först var det väl mer diskussion om vilken gångart som visades. Men sen när flera sagt säkert att det är trav så fortsätter det :crazy: Ni får ursäkta mig, och jag menar absolut inte att jag inte gillar diskussionen, för det är ju vad sidan är till för ;) Men... Blev lite rörigt tycker jag.

Dessutom är den första bilden på Glampi som jag lade ut tagen snett framifrån och det är endast ETT litet ögonblick.
Likaså med bilden som Freyr lade ut, det är också bara ett ögonblick och att säga att denna otroligt ståtliga, eleganta och naturbegåvning till häst ser hemsk ut med sitt enorma steg är bara ovetskap!!!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Du har fortfarande inte visat en enda töltbild som överenstämmer med första bilden på Glampi.

Det diagonala benparet som är i marken är för långt ifrån varandra för att det skall kunna vara tölt.
I den fasen i tölt så är fortfarande det främre bakbenet i luften.

Juvelflickan skrev:
Ni får ursäkta mig men, jag har nu läst igenom hela tråden och jag förstår inte vad diskussionen går ut på riktigt..
Den går ut på att visa hur svårt det är att se skillnaderna mellan gångarterna.

Så hur svårt skall det då inte vara att se vilken kvalitet en gångart har.

Juvelflickan skrev:
Dessutom är den första bilden på Glampi som jag lade ut tagen snett framifrån och det är endast ETT litet ögonblick.
Likaså med bilden som Freyr lade ut, det är också bara ett ögonblick och att säga att denna otroligt ståtliga, eleganta och naturbegåvning till häst ser hemsk ut med sitt enorma steg är bara ovetskap!!!

[/b]

Jag är en av dem som kritiserat hästens trav, och vill verkligen framhålla att det är just traven på bilden jag kritiserar. Inte hästen som jag aldrig någonsin sett. Säkert är han hur fin som helst "live". Men på bilden ser traven märklig ut.

Inte_Ung skrev:
Du har fortfarande inte visat en enda töltbild som överenstämmer med första bilden på Glampi.

Det diagonala benparet som är i marken är för långt ifrån varandra för att det skall kunna vara tölt.
I den fasen i tölt så är fortfarande det främre bakbenet i luften.

Jag håller helt med dig och på inte en enda av dessa töltbilder hade någon av hästarna båda hovarna helt i marken med lika mycket nedtrampade diagonala kotor, därför att detta sker endast i tav och aldrig i tölt! Boj, om du inte ser skillnaden själv när jag beskriver det så tydligt så kan nog ingen hjälpa dig se! :confused: Att sedan lägga in en bild på trav mitt i svävmonentet och jämföra med en som avslutat svävmomentet och trampar ner för fullt i backen med två hovar samtidigt OCH DIAGONALT, det går fortfarande inte!

Nej jag förstår inte heller varför man envisas med att försöka bevisa något med bilder som snarare motbevisar det man påstår. Tröttsamt! :( Suck! Dessutom var jag för ett antal år sedan på en kurs för Eyjolfur Isolfsson där han visade flera sådana här bilder där vi skulle tala om vad det var för gångart och motivera varför och gick sedan igenom de olika faserna i varje gångart. Diagonalen du pratar om är inte tydlig genom hela travrörelsen! Den syns tydligast strax före och i svävmomentet, precis som jag hävdat hela tiden. Du har dock en diagonal på det benpar som är i backen på både travaren och på Glampi i trav! Varför förnekar du den linjen??? :( Suck!

Anette

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 642
Senast: Wille
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har under 2 veckor försökt göra en könsbestämning på mina två kattungar. Dock har jag inte lyckats trots att jag kollat på...
Svar
3
· Visningar
982
Senast: Joel
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar