Vilken form för vilken klass?

mumrikan

Trådstartare
Med anledning av en liten utvikning i en tidigare tråd (tack Saigon för intressanta synpunkter) så skulle jag vilja se bilder på vilken (ffa hur hög) form som ni eller domarna tycker krävs för de olika lätta klasserna (LC, LB och LA) Är det stora skillnader mellan tex LA-klasserna (LA:0 till LA:5) Är det stor skillnad mellan lokala tävlingar och större? Hur är skillnaderna i olika delar av landet?
Som ett exempel lägger jag här upp en bild på en ryttare som enligt domare i Bolivia går perfekt i LA-form, men som dömdes ned totalt när vi hade chilenska domare eftersom de inte tycker att han hade tillräcklig resning.
aguarague.jpg

Sv: Vilken form för vilken klass?

Jag fyller väl på lite här också då :D

Den formen är LÅNGT under standard för LA i Sverige. Sen är det alltid svårt att bedöma ögonblicksbilder, men så lång och oengagerad som den ser ut att vara så skulle den förmodligen inte ha ngt att hämta ens i LC (iaf inte i skåne).

Jag vet. Det kanske var ett lite extremt exempel. Har du några bilder på hur du menar att LA-standard är? Och LC också för den delen eftersom det också är över bilden jag visade?

Här är en bild (suddig för det är ur en film) på en nivå som chilenska domare tyckte var tillräcklig för LA.
porthosc.jpg

Och så, kanske lite orättvist för nivån är faktiskt inte RIKTIGT så här låg, men på grund av en prydlig uppvisning, ett ekipage som blev placerat i LC
hattofrackc.jpg

:eek: Ser ju ut som dom gick på bogarna:confused: eller har de för långa bakben:D

KL
Tänkte på fuxen först, att med så obefintliga ländmuskler, kan den väl omöjligt bära sig så väl som den borde för att få mer resning. Att bara hålla upp huvudet är lixom inte samma sak.
resningen kommer väl av graden av bärighet, och den ökar väl i takt med hur svåra rörelser som programmen kräver. Borde iaf..

:eek: Ser ju ut som dom gick på bogarna:confused: eller har de för långa bakben:D
Menar du på alla tre bilderna?

KL
Tänkte på fuxen först, att med så obefintliga ländmuskler, kan den väl omöjligt bära sig så väl som den borde för att få mer resning. Att bara hålla upp huvudet är lixom inte samma sak.
resningen kommer väl av graden av bärighet, och den ökar väl i takt med hur svåra rörelser som programmen kräver. Borde iaf..
Ja nu är alla tre fuxar, men visst. ;) Jag vet att bärighet kommer bakifrån etc. och kanske skulle jag inte lagt upp så provocerande bilder. Vill inte egentligen ha kommentarer på mina bilder, eftersom jag inte heller tycker att de är på en tillräcklig nivå för sin klass, utan vill se era kommentarer i form av bilder. Jag vet att det är skillnad, men jag vill vet HUR STOR? Och till Bolivias försvar så finns det ett litet antal hästar som går Msv med bra bärighet och resning, tyvärr har jag inga bilder... Högre klasser än så finns dock inte i dressyr.

Senast ändrad:

med så obefintliga ländmuskler

Håller med dig, kolla in ryggraden oxå:crazy: Fast gå i uppförsbacke skulle hästen klara trots att den är mager och omusklad.

Senast ändrad av en moderator:

Japp, på alla 3 bilderna så sitter ryttarna i nerförsbacke:(

OK, men som sagt var det inte mina bilder den här tråden skulle handla om. Skulle du, rocki vilja lägga ut egna exempelbilder?

hästen på bild 1.
ögonblicksbilden tycker jag visar en mkt trevlig LB form.
jag väljer att inte kommentara hullet.

häst på bild 2.
trevlig LB form även här, dock mkt på bogarna. men hade säkerligen räckt till över 60% i LB i sthlm om faormen var staig genom hela programmet.

häst på bild 3.
den hästen hade kommit bland de sista i LC.
jag tycker personligen att man inte är i uppvisningsskick när hästen älgar runt som en stjärnkickare

så skulle jag vilja se bilder på vilken (ffa hur hög) form som ni eller domarna tycker krävs för de olika lätta klasserna (LC, LB och LA)

Tolkar jag som att ts vill att ni lägger in egna bilder.
Inte som att enbart de bilder ts lagt in ska kommenteras i tråden..

Har inte så mkt bilder att bidra med tyvärr. Just den här månadens tävlingstråd på gnägg innehåller ju heller inte så mga bilder som passar just till denna diskussionen, men annars är väl den tråden den bästa att kika i.

Hittade en gammal, suddig, bild som jag tycker visar en helt ok LB-form, möjligtvis äv de enklare LA-programmen.

Trning9B.jpg

Nu smyger jag in med lite ponnybilder här.
Jag är verkligen hoppryttare i vanliga fall, men gillar ändå att tävla dressyr då och då för att checka av så att vi utvecklas framåt även i dressyren.

Denna bild (från film, jättedålig kvalite) är visserligen i ett knasigt ögonblick, ponnyn spände sig lite och jag tar ett fult ledande tygeltag precis innan galoppfattningen, men om vi kollar på formen, är det en OK LB-form? Under detta programmet vad han stadig i formen och flöt fram som... smör ;) och vi fick 70,35% (det var alltså en LB:1).
IMG_7128.jpg

Denna bild är från en LC:1, där vi fick låga poäng pga för hög form. Bilden är dock från mellantraven på diagonalen där jag rider lätt och släpper fram nosen - jag antar att det är så här det borde ha sett ut genom hela programmet (förutom lättridningen då):
4007971b.jpg

Och så en liten fundering från mig...
På den här bilden (tagen innan hoppträning, så ignorera hoppsadeln och sitsen), så flyttar jag lite åt sidan och han spänner sig (?) och blir lite för hög i formen.
Det känner jag, och det ser jag. Men det jag funderar på är hur en LA-form ska se ut då? Då ska dom väl gå lite "högre" men vad är skillnaden mellan en LA-form och den här "för höga, spända, formen"?? Jag förstår att det är en stor skillnad, jag kan bara inte "ta på den".
4-5.jpg

hästen på bild 1.
ögonblicksbilden tycker jag visar en mkt trevlig LB form.
jag väljer att inte kommentara hullet.

häst på bild 2.
trevlig LB form även här, dock mkt på bogarna. men hade säkerligen räckt till över 60% i LB i sthlm om faormen var staig genom hela programmet.

häst på bild 3.
den hästen hade kommit bland de sista i LC.
jag tycker personligen att man inte är i uppvisningsskick när hästen älgar runt som en stjärnkickare
Även om Gnist har rätt i att jag vill se ERA bilder, kommenterar du iaf det jag efterfrågar. Jag tycker nog att min första bild visar en bra LC-form och att bild 2, visar LB-form då hästen (kanske lite på bogarna på bilden som är en ökning) trampar ihop sig mer än hästen på bild 1 (vi utgår i denna teoretiska diskussion ifrån att alla former är jämna och att alla ögonblicksbilder säger tillräckligt om formen). Men som jag uppfattat det, så kräver många domare numera en högre form redan i LB.
Hittade en gammal, suddig, bild som jag tycker visar en helt ok LB-form, möjligtvis äv de enklare LA-programmen.
Om den bild jag lade upp var tillräcklig för LB, borde din bild snarare vara LA, men kanske som du säger ffa i de lättare LA-programmen.
Denna bild (från film, jättedålig kvalite) är visserligen i ett knasigt ögonblick, ponnyn spände sig lite och jag tar ett fult ledande tygeltag precis innan galoppfattningen, men om vi kollar på formen, är det en OK LB-form? Under detta programmet vad han stadig i formen och flöt fram som... smör ;) och vi fick 70,35% (det var alltså en LB:1).
Jag tycker att det också visar en bra LB-form, något högre än min bild 1. Däremot borde formen vara för hög för LC, vilket du också fick kommentarer för (utgår ifrån att hästen går ungefär i samma form i båda klasserna) Det tycker jag låter som en domare som har koll.
På den här bilden (tagen innan hoppträning, så ignorera hoppsadeln och sitsen), så flyttar jag lite åt sidan och han spänner sig (?) och blir lite för hög i formen.
Det känner jag, och det ser jag. Men det jag funderar på är hur en LA-form ska se ut då? Då ska dom väl gå lite "högre" men vad är skillnaden mellan en LA-form och den här "för höga, spända, formen"?? Jag förstår att det är en stor skillnad, jag kan bara inte "ta på den".
jag skulle nog säga att utifrån bilden, så ligger skillnaden i ryggen. På LB-bilden, höjer hästen ryggen och trampar under sig, medan det på den här bilden ser ut som om ryggen är lite sänkt och "hästen går i två delar" (även om han med bakbenen trampar bra) Hästen han inte styrka nog för den formen han har framdelen i.
Har inte så mkt bilder att bidra med tyvärr. Just den här månadens tävlingstråd på gnägg innehåller ju heller inte så mga bilder som passar just till denna diskussionen, men annars är väl den tråden den bästa att kika i.
Bra tips, kollade där och hittade faktiskt två bilder jag skulle vilja använda (är "lån" tillåtna?). Skulle vilja ha Photoshop nu, men ska se om jag kan göra något i Paint...

Jag skulle säga att mina bilder är en bra LA form, vi börjar nosa lite på FEI för ponny.

Lägger in några bilder.

IMGA1081-1.jpg

IMGA2947.jpg

Carinatrning009.jpg

Carinatrning020.jpg

Kanske inte helt tydligt, men ett försök att jämföra (Förlåt att jag lånat bilder, men jag har raderat ryttarna för att få det mer "teoretiskt". Kan det vara så här?
LC
aguaraguestreck.jpg

LC-LB (obs att det är en ökning så hästen sänker huvudet något)
porthoscstreck.jpg

LB
LBstreck.jpg

LB-LA
LB3streck.jpg

LA
LB-LAstreck.jpg

MsvB
MsvBstreck.jpg

och så dessa två? Är det också MsvB? Högre? Lägre?
jerezstreck.jpg
jerez2streck.jpg

Senast ändrad:

När du säger att du så smått ska börja rida FEI, tänker du då att du måste få upp formen? Borde inte den här formen vara tillräcklig även för FEI, så att den enda skillnaden för er blir övningarna?
Nu är ju vinkeln lite annorlunda, men så här ser mina streck ut:
LAPstreck.jpg

PS Hon är så j-a söt och fin din ponny. :love:Påminner om den jag hade:love:, fast din är mycket snyggare:angel:

Jag vill att hon ska bli starkare och lätta av mer fram - sätta sig mer bak för att hon ska vara redo för FEI, orka komma fram mer med nosen utan att bli lång i traven, vi gör alla rörelser och sådant, men mycket vill ha
mera :d

Vi red en FEI för ett år sedan och fick 61% Nu när vi skulle börja med det igen så blev hon skadad så vi håller på och kämpar oss uppåt igen :)

Tack :)

Liknande trådar

Dressyr Ja, hur stor skillnad är det egentligen? Alltså, jag vet ju givetvis att det kommer in nya rörelser som bakdelsvändning...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
13 758
Senast: fio
·
Dressyr Jag har ett litet moraliskt dilemma. Mina absoluta favoritprogram att rida är LC:2 och LB:3. De ger bäst känsla för mig och H.H, är...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 236
Senast: mackan
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård