Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Oktawia kan bara få en skäckavkomma om hon betäcks med en skäck. Anlaget är dominant, dvs syns det inte så finns det inte. Förutom vissa få skäckanlag som mig veterligen inte finns inom varmbloden.

Skäckanlaget finns i trakenersidan av Oktawias stam, vet inte om det är en speciell typ av skäckanlag, det vimlar i alla fall av skäckar. Vad jag hört så är just skäck populärt i Polen, Oktawia är ju Polskt halvblod. Hon har antagligen färganlaget Rabicano också. Har vita strån längst uppe i svansroten, utmed mankammen och är stickelhårig i flankerna.

/Lizzie

Ser de ut som "shetlandsponnyskäckar" eller som "russ-skäckar"?
Dvs utgår de vita fälten från ryggen eller magen? Är de nästan helt vita i huvudet också? Eller?

Ryggskäck är dominant och kräver att minst en förälder har färgen.
Bukskäck (russvarianten) är recessiv och kan dyka upp plötsligt eftersom anlaget bärs dolt om det bara är i enkel upplaga.

Sto som väntar sitt första föl nästa sommar, undrar vilka färger den lilla kan tänkas få?

Mor: gul-svart
Mormor: gul-svart, Morfar: brun

Far: silver-svart ( Sedill fra Holum )

Ser de ut som "shetlandsponnyskäckar" eller som "russ-skäckar"?
Dvs utgår de vita fälten från ryggen eller magen? Är de nästan helt vita i huvudet också? Eller?

Ryggskäck är dominant och kräver att minst en förälder har färgen.
Bukskäck (russvarianten) är recessiv och kan dyka upp plötsligt eftersom anlaget bärs dolt om det bara är i enkel upplaga.

Det har jag svårt att bedöma. Här är bild på en släkting till min pålla:

http://www.allbreedpedigree.com/ind...INDIAN+BOY3&g=5&cellpadding=0&small_font=1&l=

En till:

http://www.allbreedpedigree.com/ind...&h=MANDALA2&g=5&cellpadding=0&small_font=1&l=

De flesta avkommorna efter Nil som finns med på allbreed är pinto, eller tobiano - men det finns inte bilder på mer än dessa två.

/Lizzie

Det där är inte "russkäckar" iaf. Så troligen handlar det om ett dominant anlag.
Vet inte om du har sett russen som går i stora hagen vid Säbybacken längs E18? Så ser bukskäckar ut. Som om man doppat dom i vit färg.

Inte så ofta jag åker förbi Säbybacken, men ska hålla koll vid tillfälle.

/Lizzie

Pappa bork/buckskin
Mamma flugskimmel (brun som föl)
Morfar brun

svart, gulsvart, silversvart, silvergulsvart

(tror jag efter en titt i WF)

till em76, svarade du på min? :)

Om du tittar i hennes inläggs övre högra hörn ser du vem svaret var vänt till.

Jaha, ja jag tyckte det verkade lite konstigt.. blev medlem idag så jag vet inte så mycket.. :p

Tack för svar, hoppas naturligtvis på silversvart! Funderade på tidigare inlägg där man kan se en silvergulsvart. Varför är inte man och svans ljusa? Mitt gulsvarta sto ser precis ut som det stoet, men hon är endast gulsvart.

Det gula anlaget "släcker" silveranlaget. Se bilder här på silvergulsvarte Svadilfari från Knutshyttan som föl respektive vuxen.

Pappa bork/buckskin
Mamma flugskimmel (brun som föl)
Morfar brun
Den korrekta svenska benämningen på "bork/buckskin" är gulbrun och som namnet antyder är det en brun med ett gulanlag.

En avkomma mellan gulbrun och skimmel född brun kan alldeles säkert bli
brun, gulbrun, skimmel född brun eller gulbrun
Sen beror det lite mer på vad det finns för anlag bakom, det kräver mer info.
Men teoretiskt sett kan det även bli
svart, gulsvart och skimmel med någon av dessa som födelsefärg
fux, isabell och skimmel med någon av dessa so födelsefärg

vad kan det tänkas bli för färg på denna dam? mamma - mormor - morfar är mörkbruna. pappa är skimmel. tänkte främst på att hon ser lite ljusare ut vid ögonen

Skulle behöva en bättre helfigursbild för att avgöra färgen på ditt föl.
Möjligen svart, men det är svårt att avgöra utan att se mer än bilderna visar.
Det ljusa runt ögat är bara solblekt tunn päls.

går det att se bättre på dom här bilderna? hon verkar vara väldigt mörk under. jag hoppas att hon ska få mammas färg. men kan hon verkligen bli svart? hon börjar bli brun på benen, men det är kanske åxå solblekt?

Senast ändrad:

*knapplån*

Om en skimmel skulle betäcka en musblack, vad kan då avkomman få för färg? Skimmel? Om denna avkomma senare skulle betäckas av en brun hingst vad kan det då bli?

Black anlagen är ju väldigt dominanta, både mamman och pappan har det starkt bakom sig i deras stam. Samt att halv storasyster Vaena blev brunblack. Vi får se, det är mycket spännande med fölens färger. Mvh/ Jeanette

det krävs ju dock att ngn av föräldrarna är black. Eftersom blackanlaget är dominant kan det inte döljas har den blackanlag så är det alltså en black

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 567
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka