Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

*kl*

Jag bara måste få fråga jag med.

Vad kan det bli om modern är isabellskäck och fadern tigrerad rödskimmel?

Mamman är ju rätt och slätt en fux med cremegenen och skäckgenen alltså är det 50%chans att avkomman får skäck genen &/eller cremegenen.
När du skriver rödskimmel menar du då konstantskimmel eller avblekbar skimmel?
Hur som helst är det även där 50% chans att avkomman får skimmelgenen samt den tigrerade. Och eftersom du skriver rödskimmel antar jag att hingsten är en fux egentligen och två fuxar ger alltid fuxavkomma, men den kan som sagt även få någon av de andra generna

Konstantskimmel är han, och ja, han är ju då fux i grunden.
Så det skulle kunna bli en fux, fuxskäck, tigrerad fux och eventuellt även blekt till isabell?

Tja, det vet jag inte, men det står rödskimmel i passet. Men dom kan ju såklart ha fel. Nu när jag tänker efter så har han dock bleknat lite under åren (=avblekbar skimmel?), dock inte så att han blir "vit", bara ljusare fux, eller lite mer spräckligt vit om du förstår vad jag menar.

Jag måste få tjata lite till om min fuxkille:p
Får han ljus/vit man och svans?
Han har randiga hovar, ljusare ben(vitt på baksidan)vita kronränder ser han ut att få.
Jag tycker att även manen håller på att ljusna...
Han är också vit på skägget under hakan...

Bilder

23464908.jpg

23464906.jpg

23477388.jpg

23464903.jpg

Jag måste få tjata lite till om min fuxkille:p
Får han ljus/vit man och svans?
Han har randiga hovar, ljusare ben(vitt på baksidan)vita kronränder ser han ut att få.
Jag tycker att även manen håller på att ljusna...
Han är också vit på skägget under hakan...
Ja, det ser ut som att han tänker bli blondin ;)

brun+isabell (färgen heter isabell på svenska :idea: )
Om den bruna bär fuxanlag och isabellen har ett agutianlag kan det bli som grundfärg:
25% fux
50% brun
25% fux
Sen är det 50% chans att gulanlaget nedärvs och gär ovanstående till isabell, gulbrun eller gulsvart.

Blev lite snurrig, slutade inte detta på 150%? :D Ialf, glad att hitta svaret på min fråga redan färdigskrivet i tråden! :banana:

För mitt sto är rödbrunt med stickelhår
(gör det skillnad iförhållande brunt/mörkbrunt förresten?)
med brun mamma o mörkbrun pappa (som starkt nedärver stickelhår i större eller mindre skala), och är betäckt med en isabellhingst :love:. Har alltid drömt om en isabell, så håller tummarna hårt för det!

Senast ändrad:

När vet man säkert?Hur lång tid liksom innan det ska ha ljusnat färdigt?:D:bow:
typ NU vet du....

Blev lite snurrig, slutade inte detta på 150%? :D Ialf, glad att hitta svaret på min fråga redan färdigskrivet i tråden! :banana:

För mitt sto är rödbrunt med stickelhår
(gör det skillnad iförhållande brunt/mörkbrunt förresten?)
med brun mamma o mörkbrun pappa (som starkt nedärver stickelhår i större eller mindre skala), och är betäckt med en isabellhingst :love:. Har alltid drömt om en isabell, så håller tummarna hårt för det!
nyansen av brunt spelar ingen roll i sammahanget, hur nyanser nedärvs vet man inte än...

Det blir 150% om man lägger ihop det. dela upp det i stället.
:rofl: såg nu att jag skrivit helt galet i det tidigare svaret, ska vara
25% fux
50% brun
25% svart
Detta är alltså sannolikheten för dessa grundfärger - generellt, sen beror det på huruvida det finns enkla eller dubbla anlag för brunt, om vi nu ska krångla till saken ännu mer..

Gulanlaget lägger sig som "ett täcke" uppepå grundfärgen och det är 50% att avkomman ärver det - då blir det isabell, gulbrun eller gulsvart.

Okej! Tack så mkt :bow:!

Något annat jag funderat över är det här med stickelhår. Mitt sto har lite stickelhår i ljumskar
och vid svansen, och änsålänge alla avkommor jag har sett efter denna hingst har haft lite eller
mycket stickelhår, tom skimlar (ser ut som skimlar med tex rödbruna stickelhår).
Vad kommer detta från för gen, brukar den vara så dominant?

Senast ändrad:

stickelhår *kan* komma från rabicano eller sabino, men kan också finnas separat.
I ditt fall låter det - på din korta beskrivning - nästan som rabicano-anlag.

hur dessa anlag nedärvs har jag ingen aning om.

Om det är Ceylon i hästen kommer anlaget från honom.

Menar du att det redan ljusnat färdigt?Eller att jag vet att det kommer bli ljust/vitt??:D:rofl::o

jag menar att du vet det nu

Vad får hon för färg tro? Fuxen som står bakom henne är lika gammal. Hon har alltid varit ljus i öronen. Samt ljusa ögonfransar.

23569553.jpg

Senast ändrad:

Vad är det för färg på föräldrarna?
Och hur såg den ut när den föddes?

Den ser ut som en fux.

Senast ändrad:

Hon var nästan grå-brun och ljusa ögonfransar och ljus i öronen. Hennes mor är brunblack, hennes mormor är silverskimmel och morfar är skäck. Sedan är henne far svart.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 568
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka