Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Det beror helt på vad som ligger bakom och var skimmeln har för födelsefärg. Så den andra frågan är i princip omöjlig att svara på.

vilken färg får fölet?
mamma: Mörkbrun e. mörkbrun(Zephyr) ue. svart (Kaliber)
pappa: Mörkbrun (Cartier) e.mörkbrun?(Contender) u.fux ue. skimmel (Capitol 1)

jag förstår att den antagligen blir brun, men kan det bli ett svart eller fux föl? eller är det säkert att det blir ett brunt föl?

Jag är ingen färgexpert ska jag väl börja med :angel:
Men som jag har hört så kan 2 bruna få ett fuxföl. Eftersom fuxanlaget kan ligga dolt. Skimmel kan det inte bli. Svart vet jag inte, men jag tror det kan bli svart också.

vilken färg får fölet?
mamma: Mörkbrun e. mörkbrun(Zephyr) ue. svart (Kaliber)
pappa: Mörkbrun (Cartier) e.mörkbrun?(Contender) u.fux ue. skimmel (Capitol 1)

jag förstår att den antagligen blir brun, men kan det bli ett svart eller fux föl? eller är det säkert att det blir ett brunt föl?
Den kan teroretiskt bli brun svart eller fux.

Zephyr är inte mbr, han är svart. Så jag blir lite nyfiken och undrar om hur ditt sto ser ut med svart pappa och morfar, är inte hon också svart?

Den kan teroretiskt bli brun svart eller fux.

Zephyr är inte mbr, han är svart. Så jag blir lite nyfiken och undrar om hur ditt sto ser ut med svart pappa och morfar, är inte hon också svart?

okej. där jag har läst så är han mörkbrun. men jag vet inte vilken färg mamman till mitt sto har. men mitt sto är iaf inte svart. ;)

Glaesir 7 veckor o 3 dagar...

22280895.jpg

22281039.jpg

22281043.jpg

22281044.jpg

När kan man se om han kommer få några vita tecken på benen?
Han håller på att få randiga hovar i svart och vitt och benen är jättevita nedtill,nedanför knäna och hasorna.
Tror att han blir mörkfux, ser ut så på päslen som kommer under fölpälsen.
När kan man se om han blir flaxfux?

svårt att se på de där bilderna. Möjligen att man kan ana vita kotor på bakbenen, men njä, jag är osäker.
blöt benen på honom så ser du om det skiftar i rosa hud någonstans... :idea:

Ok så dom har alltid rosa hud under där det är vitt alltså:o:idea:

Yes, vita tecken har (i princip alltid) rosa hud under, möjligen kan det vara vit päls en aning utanför den rosa huden också.

Har kommit fram till att det troligtvis inte blir några vita tecken på benen.:D

Har en annan fråga.
Eftersom Kaela(Svart)fick ett fuxföl,kan man då utesluta att hon har en gulgen?Betyder det att hon har en svart och en röd gen?
Kaelas pappa är svart liksom alla på hans sida, Kaelas mamma är isabell med bläs, den bläsen har min bebis fått.
Finns inga tecken hos några andra i släkten.

Tyvärr kan man inte utesluta gulanlaget. Det är ju dominant (eller semidominant) och det behövs bara ett för att avkomman ska bli det. Ditt sto har alltså både gul och icke-gul att ge vidare.

Jo men för att fölet ska bli fux krävs väl rött från både pappa och mamma??

Jo men för att fölet ska bli fux krävs väl rött från både pappa och mamma??

Ja, men båda kan ha "fuxanlag" utan att det syns. Det utesluter fortfarande inte att stoet kan vara gulsvart. Hon kan vara gulsvart med ett dolt fuxanlag.

Hästarna har inte bara två anlag, de har två anlag för ALLA tänkbara kombinationer, eller rättare sagt "finns"/"finns inte". Har hästen två stycken "finns inte" så kan den heller inte ha den färgen eller ge vidare.

Kaela är svart med fuxmamma. Alltså visste man redan innan fölet att hon hade ett fuxanlag. Mamman har inget annat att ge vidare.

Nej nej Kaelas mamma är Isabell med bläs.

Hennes pappa är svart...

Fast det spelar i detta fall ingen roll då isabell är en fux med ett gulanlag.;)

Tyvärr kan man inte utesluta gulanlaget. Det är ju dominant (eller semidominant) och det behövs bara ett för att avkomman ska bli det. Ditt sto har alltså både gul och icke-gul att ge vidare.

Du menar väl kan ha en gul gen som är svår att se. Gulsvarta kan ibland se helt svarta ut, men oftast är ögonen ovanligt ljusa.

Att fölet inte fått någon gul gen är väl klart eftersom den då skulle vara isabell och inte fux. :)

Senast ändrad:

Har kommit fram till att det troligtvis inte blir några vita tecken på benen.:D

Har en annan fråga.
Eftersom Kaela(Svart)fick ett fuxföl,kan man då utesluta att hon har en gulgen?Betyder det att hon har en svart och en röd gen?
Kaelas pappa är svart liksom alla på hans sida, Kaelas mamma är isabell med bläs, den bläsen har min bebis fått.
Finns inga tecken hos några andra i släkten.

Man kan ju DNA-testa om hon har gulanlag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 567
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka