Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!
Tänker du att skimmelanlaget skulle kunna ge stickelhår?
Det är olika anlag, jag har själv två stickelhåriga som är mor och dotter. Ingen har skimmelföräldrar utan anlaget kommer från mammans pappa som var sabino.
Kan man räkna ut hos många procent det är att ett sto skall få en viss färg på sn avkomma?
Det gäller fux sto som har bruna föräldrar (resten kan vi inte se på galopp förbundet tyvärr)
Dräktig med Svart hingst (mörkbrun pappa, okänd färg på mamman morfar svart)
Sen dunrar jag en annan sak... Om hingsten är gulbrun och stoet är fux... Hur stor är sanolikheten för att det skall bli en gulbrun avkomma?? Bara för nyfikenhetensskull alltså...
Har pappan givit några fuxföl förut ?
I så fall 50 % på fux. Och min vilda gissning 25/25 på svart och brunt. Men det kan man inte veta. Det beror på om någon av föräldrarna har brun-anlaget, vilket de teoretiskt kan ha, ganska stor sannolikhet eftersom stoets bägge föräldrar har det och hingstens ena förälder har det
Statistiskt så är det 50% på en gul avkomma.
Sen beror det på om hingsten har ett rött (fux) anlag eller inte. har den inte det så är det 50 är gulbrun och 50 för brun (tror jag iallafall). Annars så kan ungen bli gulbrun, isabell, brun, fux.
Så det innebär att om man korsar honom med ett fuxsto med bruna föräldrar så får man?
Och om man betäcker honom med fuxsto med fuxpappa och okänd färg på mamman.
Jag har alltid varit ett stort fan av Bernstein och skulle vilja ha ett sto efter honom... Så har jag ju två fuxston som han skulle passa utmärkt...
Nej det är inte ett helt arbete att lära sig det; man lär sig ju principerna för färgnedärvningen och sen tillämpar man dem. Svensk "bibel" på området är väl fortfarande Furugren, Hästens färger. länk borttagen av moderator
Hundträning Den största skillnaden brukar vara att valpdummies inte har några ”kanter” att hålla i, en del är formade mer som liksom en rymdraket :D...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.