Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Kom på en sak till (om de har någon betydelse) han föddes helt vit.

Svårt att få fram info ang färg bakåt, tyvärr skriver dom ju ej ut färgen på stamtavlorna, hittar inget på nätet heller.
Han är sotigare irl än vad bild visar.

Hur som haver ska jag skicka prov, vill ha svart på vitt va de är.
Slipper man grubbla över de sen.

Men du säger brun, om jag fattat rätt?

Nej, fux (ljus fux med gråmelerad man/svans). Det var när jag fortfarande trodde att det var Sinners föl + att jag missade bilden där man ser benen, som jag skrev ljusbrun.

Vilken färg har fadern och modern? Om någon är brun eller svart kan du bortse från den omedelbart. Bara fuxar kan bära silveranlaget dolt. Oftast behöver man inte gå så långt tillbaka på fuxen heller. Det brukar nästan alltid finnas någon färgmässigt avvikande släkting på ganska nära håll.

Fölets födelsefärg var säkert så ljus att man tog den för vit. Ljusfuxar kan vara väldigt ljusa som nyfödda. En silverbrun däremot är inte så ljus. Den ser mer ljusbrun/fuxaktig ut, och saknar de rosa ögonlinjer som kännetecknar en nyfödd fux. Ögonlinjerna är svarta, eftersom det är en häst med svart basfärg, inte röd. Ögonfransarna är vita redan från början. På ljusa fuxar är de ofta röda vid födseln, och ljusnar senare. Hovarna på en silverhäst är också randiga, på ett mycket speciellt sett. Ungefär som hajtänder eller istappar, med den smalaste delen neråt. De randiga hovar som hänger ihop med vita på benen ser helt annorlunda ut...

Pappan är mörk fux, "farfar" fux, "farmor" troligtvis svart, längre bak finns silversvart.

Mamman är ljus brun, "morfar" är brun, mer har jag inte lyckats lusska fram på den sidan.

Pappan är mörk fux, "farfar" fux, "farmor" troligtvis svart, längre bak finns silversvart.

Mamman är ljus brun, "morfar" är brun, mer har jag inte lyckats lusska fram på den sidan.

Då kan du släppa maman som silverbärare. Om silveranlaget finns på hingstens möderne, kan du också släppa det helt. Om farmor var brun eller svart så kan hon inte ha silveranlag. Endast fuxar kan bära anlaget dolt. Isåntfall är det från farfar det kommer. Vad heter han? Med tanke på att silveranlaget är dominant, borde han ha lämnat någon silverbrun eller silversvart, eller fler fuxfärgade avkommor än hingsten (som är pappa till din), som i sin tur fått silverbruna och silversvarta...

En silverbrun häst behöver som sagt inte ha så mörka ben (det är väl därför de ibland blir felklassade som fuxar), men de ser "svedda" ut på nåt sätt. Om inte annat brukar det synas tydligt över knäna och en liten bit ovanför. På bilderna ser din häst inte ut som en silverhäst. Även om inte benen är så ljusa som bilderna visar. Är han något annat än fux är han isåntfall ljusbrun. Han HAR onekligen en ljusbrun nyans, men färger kan variera från dator till dator, så det är svårt att säga. Hans "vita" födelsefärg indikerar i vilket fall inte silver...

Här är bilder på ett ljusbrunt ardennerföl, som uppfödaren trodde var fux. Han var också väldigt ljus som nyfödd. Saknade helt det röda som man ser på den första bilden. Jag har inte sett honom på ett par år nu, men det sägs att han har ungefär samma färg idag som på bild nr 3, och inte så värst mycket mörkare på benen...

Silver finns inte i stammen, och fadern är fux och modern ljusbrun.

ard_ljusbrun.jpg

sto_ljbr.jpg

ard-ljusbr.jpg

Ok, tack för du tagit dej tid med detta.

Han står som fux i passet, men om han nu skulle vara brun så blir de ju fel i passet.
Behöver man ändra det?

Nästa gång kommer jag & köpa en häst som jag vet vad de är för färg på:D

Ok, tack för du tagit dej tid med detta.

Han står som fux i passet, men om han nu skulle vara brun så blir de ju fel i passet.
Behöver man ändra det?

Nästa gång kommer jag & köpa en häst som jag vet vad de är för färg på:D

Om du ska visa honom på premiering, och man bedömer honom som något annat än fux bör det förstås ändras i passet. Om detta skulle hända får du väl kontakta registratorn...

Vad heter far och farfar till din häst?

Far: Tonid 11548 Far far: Ajnid 11184

Så om tex hingsten "Pelle" är brun men "Pelles" pappa är silverbrun så kan "Pelle" inte ge silver föl, har jag fattat rätt?

En annan färgfråga: stoet "Anna" är rödskimmel, far brunskimmel, mor är svart.
"Anna" betäcks med en svart hingst där ingen av föräldrarna är svarta. Hur stor är chansen att få ett svart föl & kan fölet bli svart skimmel?

Förlåt många frågor, men tycker att detta med färger är intressant.

Rätt.

50 % chans för skimmel. Hur stor chansen är för svart grundfärg beror på om hingsten har ett svart anlag eller två.

Min kompis har ett svart sto (verkligen riktigt riktigt svart) och hon betäckte med en skimmelhingst. Dessa två fick ett vackert fuxsto :)

Hur gick det till? :D

Min kompis har ett svart sto (verkligen riktigt riktigt svart) och hon betäckte med en skimmelhingst. Dessa två fick ett vackert fuxsto :)

Hur gick det till? :D
fux är ett recessivt anlag, som kan gömma sig bakom svart.
Skimmel är alltid född med en grundfärg, som kan vara fux, brun eller svart. Och om skimmeln föddes fux har den två fuxanlag, var den svart elelr brun så har den ett dolt fuxanlag.

Det är alltså inte ett dugg konstigt.

Brun skimmel(stoet) + mörk brun(hingst)?:)
Vad det kan bli?
Beror på vad som finns bakom...
teoretiskt sett svart, fux eller brun, med 50% chans att den ärver skimmelanlaget också och då blir skimmel

Fux + fux = fux??

Båda två har fux mammor och mörkbruna pappor.

-----------------------------------------------

Fux + mörkbrun = 50% fux, 50% brun?

Stot har fux mamma och mörkbrun pappa, Hingsten har två mörkbruna föräldrar?

Vilka kombinationer kan detta bli och/eller har jag rätt?

Fux + fux = fux??

Båda två har fux mammor och mörkbruna pappor.

-----------------------------------------------

Fux + mörkbrun = 50% fux, 50% brun?

Stot har fux mamma och mörkbrun pappa, Hingsten har två mörkbruna föräldrar?

Vilka kombinationer kan detta bli och/eller har jag rätt?
Fux+fux ger alltid fux.

Fux + mörkbrun är inte lika enkelt, det kan ge fux, brun eller svart, beroende på vilka anlag som finns bakom.
(och brun avser alla nyanser av brunt: ljusbrun, brun och mörkbrun)

Fux+fux ger alltid fux.

Fux + mörkbrun är inte lika enkelt, det kan ge fux, brun eller svart, beroende på vilka anlag som finns bakom.
(och brun avser alla nyanser av brunt: ljusbrun, brun och mörkbrun)

Tack så mycket! :) :) Finns det nån chans för skimmel om det finns längre bak? Eller måste mamma eller pappa vara skimmel? :)

Ingen chans för skimmel, minst en förälder måste vara skimmel för att avkomman ska kunna bli det.

Mitt halvblodssto är svartbrun, hennes mamma är svart, mormor är svart, mormorsmor är svart, mormorsmor är fux.

Pappan är skäck (piebald), farfar var samma, farfarsfar brunskäck (tror jag) står b tobiano, farfarfarsfar är också b tobiano.

Hur stor risk eller chans är det att det att mitt sto får ett skäckföl. Finns det någon chans att få ett fuxföl efter henne?

Hennes stam finns här: http://www.allbreedpedigree.com/oktawia2

/Lizzie

Oktawia kan bara få en skäckavkomma om hon betäcks med en skäck. Anlaget är dominant, dvs syns det inte så finns det inte. Förutom vissa få skäckanlag som mig veterligen inte finns inom varmbloden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 562
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur