Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Fölet ser nästan ut att vara ngn blackvariant men om pappan är moldótt, dvs gulbrun och inte vitblack som är felreggad kan fölet inte vara black och är antagligen gulbrunt (att det är skäck råder det ju i alla fal inga tvivel om

Det är en jäkla skillnad... Varför gissa på något du inte kan ge grundförutsättningar för?

Men vilka cahnser hade bebbe å få vilken färg om han föddes svart??
samma om han föddes fux? de e ju d ejag undrar

Antar att den eviga frågan om svartanlag börjar bli tjatig och ber om ursäkt om jag missat att min fråga redan besvarats tidigare. Är agutianlaget det samma på svartbruna hästar som bruna hästar? Undrar för att svartbegränsningen inte är lika utbredd. Hur stor är risken/chansen för kombinationen svart + svartbrunt att bli vanlig brun, svart eller svartbrun?

Fölet ser nästan ut att vara ngn blackvariant men om pappan är moldótt, dvs gulbrun och inte vitblack som är felreggad kan fölet inte vara black och är antagligen gulbrunt (att det är skäck råder det ju i alla fal inga tvivel om

Ja han ser nästan black ut, men pappan bär inte black anlag så han kan inte vara det. Det är därför det är lite förvirrande.
Pappan är Faldur frá Syðri-Gróf http://www.stormhestar.de/german/horse_view.asp?ID=2300

Får ett föl snart och är nyfiken på vad det kan bli för färg.
Mamma: mörkbrun
Mormor: Fux
Morfar: Mörkbrun/Svartbrun

Pappa: Brunskäck (lämnat två skäckföl)
Farmor: Brun
Farfar: Svartskäck (lämnar enfärgat och skäck)

utan mer information än så:

Det kan garanterat bli brun och brunskäck.
Förmodligen svart och svartskäck (ffa eftersom jag är skeptisk till svertbrun-benämningen på mf - se tråden om svarta hästar)
Och det skulle möjligen kunna bli fux och rödskäck också.

Dvs grundfärg brun, svart eller kanske fux och sen 50% chans på skäckmönster.

utan mer information än så:

Det kan garanterat bli brun och brunskäck.
Förmodligen svart och svartskäck (ffa eftersom jag är skeptisk till svertbrun-benämningen på mf - se tråden om svarta hästar)
Och det skulle möjligen kunna bli fux och rödskäck också.

Dvs grundfärg brun, svart eller kanske fux och sen 50% chans på skäckmönster.

Tack! Färgen spelar väl inte så stor roll igentligen :) men rödskäck är väl ingen favvo kanske.. men tack för svaret, ska kolla tråden om svarta hästar.

Vad säger ni om detta?

Far: svart
farfar: svart
farmor: svart
farfarsfar:fux
farfarsmor: brun
farmorsfar: brun
farmorsmor: skimmel
mor: brun
morfar:brun
mormor:svart
morfarsfar:skimmel
morfarsmor:brun
mormorsfar:fux
mormorsmor:?

undrar alltså om chansen är större att jag får ett svart föl med hela tre st av mor och farföräldrarna svarta? *hoppas* =)

stoet har fått ett fuxfärgat föl efter fuxpappa och ett brunt efter brun pappa.

Vad säger ni om detta?

Far: svart
farfar: svart
farmor: svart
farfarsfar:fux
farfarsmor: brun
farmorsfar: brun
farmorsmor: skimmel
mor: brun
morfar:brun
mormor:svart
morfarsfar:skimmel
morfarsmor:brun
mormorsfar:fux
mormorsmor:?

undrar alltså om chansen är större att jag får ett svart föl med hela tre st av mor och farföräldrarna svarta? *hoppas* =)

stoet har fått ett fuxfärgat föl efter fuxpappa och ett brunt efter brun pappa.
Det vi vet i ditt fall är följande:
far = svart + inget agutianlag.
mor = brun + ett agutianlag
Med de uppgifter du har lämnat så vet vi inte ifall de har något fuxanlag - har de lämnat ngn fuxavkomma?

OM de har fuxanlag så är det tänkbara utfallet följande:
25% brun
25% fux
50% svart

Om en eller ingen av föräldrarna har fuxanlag så är det 50/50 på brun eller svart.

Hur blir det med min Glaesir, blir han flaxfux?
I natt blir han 3 veckor och här är nya bilder!!
Han har fällt fölpälsen på mulen och där fuxfärgen börjar är han ljusare, manen blir bara mer och mer vit precis som svansen, men svansen var ju vir stora delar redan från början.

21649497.jpg

21649498.jpg

21649579.jpg

21649580.jpg

21649582.jpg

Färger på föl

Hej, jag tänkte lägga in den här tråden. För det kanske finns fler fölägare som inte riktigt vet vad ens föl har för färg och kanske kan få reda på det här ( Som jag själv )

Mitt föl tror jag är fuxblack med stjärn. Men det som gör mig lite förvirrad är att hennes färg har lite silvergrå nyans över hela kroppen och hon har ljusa ögonfransar och runt ögonen är hon också ljus.

Jag lägger in två bilder på min vackra Venus :love:

21727007.jpg

21727253.jpg

Sv: Färger på föl

Tycker att hon ser mer ut som fux än rödblack. Silverfärger är jag dock urusel på att se i föl:D.
Bifogar bilder på ett fuxföl och samma häst tre år senare.

DSC_0083.jpg

20080614003-1.jpg

Hon har en ål. Men det kan ju ändras... Vi får väl låta tiden utvisa vad hon är för färg. Men underbar är hon iallafall :love:

Med närmare eftertanke så heter hon Vilja :)

Många föl har ju ål och färgerna ändras, jag trodde tex inte att min Kyndill (på bilderna) skulle få så ljus man och svans.
Lillasyster Brenna på min avatar är jag dock ganska säker på att hon är rödblack.

Black anlagen är ju väldigt dominanta, både mamman och pappan har det starkt bakom sig i deras stam. Samt att halv storasyster Vaena blev brunblack. Vi får se, det är mycket spännande med fölens färger. Mvh/ Jeanette

Hej Ameo + alla andra färg kunniga.

Här kommer nya kort på min ardenner bäbis. Om ni kommer ihåg så skickade jag bilder på han me vinterpäls,nu kommer utan den.
Frågan är då är han fux eller..... jag får för mej att fuxar inte ska ha svart i svansen som han har.
Alla svarta fläckar ni ser är inte skit, han ser sånn ut.

Hjälp mej o lösa denna gåta.

mvh tacksam kubina

http://i213.photobucket.com/albums/cc6/snoris/DSCN0423.jpg
http://i213.photobucket.com/albums/cc6/snoris/DSCN0424.jpg
http://i213.photobucket.com/albums/cc6/snoris/DSCN0425.jpg
http://i213.photobucket.com/albums/cc6/snoris/DSCN0426.jpg
http://i213.photobucket.com/albums/cc6/snoris/DSCN0432.jpg
http://i213.photobucket.com/albums/cc6/snoris/DSCN0437.jpg
http://i213.photobucket.com/albums/cc6/snoris/DSCN0438.jpg

Inget svar på din fråga, men undrar:
Måste inte båda föräldrarna vara flaxfuxar om fölet ska bli det?

Nej, det är ett recessivt anlag. Däremot måste båda föräldrarna bära på det för att fölet ska bli det. Om båda är flaxfux så blir fölet garanterat det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 558
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30