Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Nej, ingen av föräldrarna är skimmel. Då kan inte avkomman bli det heller.

*kl*
Jag har en fråga som jag funderat på sen mitt sto fölade. Mitt föl har vit/ljus mule. Kommer denna försvinna när hon fäller fölpälsen?

2mi2g3k.jpg

Puttar upp min fråga! Ingen som vet? Jättetacksam för svar!

svårt att säja, men jag skulle gissa att det ljusa försvinner.

Ok, tack. Gissade på det, är ju inte så vanligt med halvblod som har "mjölmule" (eller vad det heter :o). Men jag skulle gärna se att det ljusa är kvar!

Vad är det för färg på mitt föl??

Jag fick ett föl för exakt en vecka sedan. Då va jag verkligen stupsäker på att hon va brunblack, men ju längre tiden går blir jag osäker. Hur ser brunblacka hästar ut vid födelsen?? när får dom svarta ben och ska svansen vara svart från början?

Mitt föl har svart man, mörka ögonfransar, tre svarta hovar en är vit??.... Svansen har alla möjliga färger :crazy: hon har ål men inte speciellt starkt färgad.

Någon som har nått förslag??
Jag har några bilder, inte så bra, jag ska försöka ta några bättre idag.

Mamman är brunblack.
Pappan är silversvart.
Länk till hennes föräldrar och färger: http://www.stormhestar.de/german/horse_pedigree.asp?ID=140567

080614Spk5.jpg

080614Spk6.jpg

080614Spk2.jpg

Sv: Vad är det för färg på mitt föl??

Jag tycker fölet ser brunblackt ut. Mina brunblack föl har fötts rätt ljusa och med ljusa ben, började inte mörkna förrän efter nån/några månader. Den ena har vita strumpor med det var jättesvårt att se i början eftersom benen var så ljusa.
Bilder på två brunblacksföl finns på www.123minsida.se/madan under fölbilder.

Jag skulle också säga brunblack. Mitt föl ser precis likadan ut och hon är konstaterat brunblack.

*knapplån*

Har en fråga angående mitt föl. Har redan tidigare i tråden frågat om honom och fått svaret att han troligtvis kommer att bli svart. Men nu har hans mule blivit brun, den har tidgare vart svart. Och jag har fått för mig att de blir endast svarta om de har svart mule osv. Han är även brun runt ögonen (vet inte om det är fölpälsen eller om han tappat den runt ögonen) så till frågan, tror ni fortfarande att han blir svart?

DSCF2486.jpg

DSCF2490.jpg

DSCF2503.jpg

DSCF2496.jpg

Tacksam för svar =)

//Diana

Ja du, brunsvart skulle jag vilja säga fast mer svart då.
Så här ser mitt svarta föl ut, såg ut från start till i våras.

3 dagar gammal

Axjon.jpg

Knappt 2 månader gammal

Kopiaav100_0431.jpg

Ca 6 månader gammal

KopiaavIMG_5164.jpg

Här i fällpäls under april månad.

Kopiaav100_0696.jpg

Okej, alltså kommer han troligtvis bli svartbrun? Eller? Alltså att det står svartbrun i passet.

//Diana

Nej, en svartbrun har MYCKET ljusare mjukpartier som runt mulen, ungefär som fölet högre upp på bild som har ljust, fast tydligt svart/brun. Tänk Rottweiler.

Nej, en svartbrun har MYCKET ljusare mjukpartier som runt mulen, ungefär som fölet högre upp på bild som har ljust, fast tydligt svart/brun. Tänk Rottweiler.

Okej, fick för mig att en svartbrun såg ut så men eftersom Boj skrev brunsvart så kanske jag hade fel. Vad tror du att Tabbe kan få för färg då? =)

//Diana

Svart eller mörkbrun. Troligtvis det senare iom att det är relativt tydligt brunt runt ögonen. Himla svårt att säga innan de fällt fölpälsen.

Hejsan.. Någon som vill hjälpa oss??? jag å min kompis sitter här å väntar på att hennes sto ska föla men NÄÄÄÄ ingen bebbe så långt ögat når =( hade varit kul att veta vad de kan bli för färg på bebben.

Stoet är ljus fux
19790814.jpg

Hingsten är grå skimmel
17405528.jpg

Så snälla hjälp oss.

KL

Här kommer ett till föl jag undrar lite på. Bilderna gör att han ser lite gråare ut än vad han är, han är egentligen lite lite gulare.
Mamma är rödskäck och pappa moldottur
Kan ha vara gulbrunskäck??

080616025.jpg

080616047.jpg

50% för skimmel eller 100% beroende på om hingsten har ett eller två skimmelanlag.

Sen beror det på hingstens födelsefärg och om den har ett fx anlag ..

Så det är jättesvårt att förutspå om man inte vet mer.

Vet ej men om vi säger att han va fux eller svart för något av de var han.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 558
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30