Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Jag misstänker att de tär frieser det handlar om? Nuförtiden brukar man väl dna-testa avelsdjuren för fuxanlag, så det kanske är gjort på honom eller hans föräldrar och då kan man veta säkert. I annat fall kan det finnas fuxanlag även om det är sällsynt.

(För den som undrar så undviker jag medvetet Dimmans frågeställning, då vi har diskuterat detta på annan plats på webben...)

Ja, och jag är ju själv ganska säker på vad fölet har för färg - även om den ser ut som den gör :D
Jag tycker att fölungen är ett bra exempel på vad färgkunniga Tim Kvick brukade upprepa som ett mantra i dessa färgtrådar tidigare:

"Våra ögon säger oss vilken färg hästen ser ut att ha.
Stamtavlan säger oss vilka färger den kan ha.
Avkommorna säger oss vilken färg den verkligen har".

Kanske går det inte att se om ponnyn har ett gulanlag (dvs är fux eller isabell som grundfärg "under" skimmelfärgen) förrän den nedärver eventuellt gulanlag till en eventuell avkomma i framtiden...
Att den kommer att skimla av är jag däremot ganska övertygad om, även om jag inte tänker vara bergsäker i mina funderingar förrän jag har sett fölungen i verkligheten.

Hlsn Helena

*kl*

Hur länge får de behålla "skunksvansen"? Och vad är det som gör att det blir så här? Både mor och far är svarta
080518-08052817.jpg

Det där är ingen skunksvans utan bara ljusa hår på sidorna av svansen. Ser ut som en normal svart fölunge.
Varför det blir så vet jag inte, men de brukar ofta se ut sådär. Det vita växer bort.

Skunksvans är vita hår vid svansfästet, ofta som "ränder".
Googlade lite och detta är den bästa bilden jag hittade:
http://www.arabianrun.com/images/skunk.jpg

*KL*
Här kommer en kluring till alla färgintresserade :D
- ett tydligt exempel på att en färg kanske inte alltid ser ut som den borde med tanke på vilka färger som finns i härstamningen:

getzy080526e.jpg

Rasen är New forest, varför alla black-varianter går bort, de finns inte i rasen.

Far: gulbrun
Mor skimmel f.mbr

Farfar: isabell
Farmor: mbr
Morfar: fux
Mormor: skimmel f.mbr (?)

Skimmel född fux, eller skimmel född mörk (sotad) isabell är mina egna funderingar...
Fölungen är knappt ett dygn på bilden.

Hlsn Helena

Med risk för att göra bort mig helt skulle jag gissa på skimmel född mörkgulbrun.

Är manen fortfarande ljus? En del gulbruna har ju ljus man först som mörknar sen.

Det där är ingen skunksvans utan bara ljusa hår på sidorna av svansen. Ser ut som en normal svart fölunge.
Varför det blir så vet jag inte, men de brukar ofta se ut sådär. Det vita växer bort.

Skunksvans är vita hår vid svansfästet, ofta som "ränder".
Googlade lite och detta är den bästa bilden jag hittade:
http://www.arabianrun.com/images/skunk.jpg

Aha, tack för ditt svar! Vad tråkigt att det försvinner, det hade säkert sett häftigt ut!:p

jag har sett en sådan svans på en vuxen häst. Hade det hela livet. Den hästen va brun. Men svansen va svart och vit. såg rätt lustigt ut.

*K-L*

Fick detta new forestföl förra året
Nickevaqckraste070608.jpg

Mamma mörk brun(Ev mörkfux) - fadern svettfux ...

Vi diskuterade hans blivande färg förra året, och de allra flesta var "säkra" på att han skulle bli svettfux...

SÅ HÄR ser han ut i dagsläget:angel:
Nickedenstamaj2008liten.jpg

Man och svans är starkt mörkgrå(melerad) .- det syns inte så bra på bilden...annars är väl färgen ganska lik den han hade förra året+???

VAD tror ni som är duktiga på färggenetik nu då?

Med risk för att göra bort mig helt skulle jag gissa på skimmel född mörkgulbrun.

Är manen fortfarande ljus? En del gulbruna har ju ljus man först som mörknar sen.

Jag vet inte om manen fortfarande är ljus, men mörkt gulbrun är inte otänkbar som födelsefärg. Jag är dock tveksam, så här ser min egen fölunge ut som är gulbrun, och som troligtvis blir lika mörk som sin mor som står i bakgrunden:
aurum2v.jpg

Hans mor såg ut så här vid 2 1/2 månaders ålder:
annie1.jpg

Hlsn Helena

Men det kanske är skimmelanlaget som förvillar lite..
För din gulbruna ovan blir inte skimmel eller?

Hur är det med skimmel född gulsvart? Nån som sett nån sån?

Men det kanske är skimmelanlaget som förvillar lite..
För din gulbruna ovan blir inte skimmel eller?

Hur är det med skimmel född gulsvart? Nån som sett nån sån?

Absolut kan skimmelanlaget förvilla och jag är absolut inte säker på mina funderingar, särskilt eftersom jag inte har sett fölungen :D

Min egna fölunge Aurum, blir inte skimmel, far är brun, mor är gulbrun.

Gulsvart är ju en marig färg att bestämma i sig, så det är nog ännu lurigare med en skimmel född gulsvart. Jag är också nyfiken på hur en sådan kan tänkas se ut :)

Hlsn Helena

kl

Det här är ingen genetik-fråga, men vad tror ni denna unge får för färg när hon tappar fölpälsen?

juni2008001.jpg

Hon är jätteljust brun med fin mjölmule :).

Hennes helbror såg ut så här som föl:

Juli2007022.jpg

och så här som ettåring:

maj2008159.jpg

Hejsan!

Jag är själv inte alls bra på att se vilka färger de kommer att få...
Så perfekt om man kan få lite hjälp-tyvärr kommer jag nog inte att kunna hjälp anågon annan...

Så här ser min 1 timmes fölis ut

http://www.pixbox.se/pic_show_id21076216.html

Vad tror ni!

Mamma: lite mörkare fux med mörk man och svans men många vita stikelhår. UE: Svart med något brunt i (mamman har skimmel några generationer bak)

Pappa; skimmel

Knäpp några foton till och gärna då på huvudet, när fölet blivit ngt äldre och lägg ut.
Antingen blir den mörkbrun som den är på bilderna eller också blir det en skimmel - 50% chans.

Min känsla är att den nog blir skimmel.

*kl*
Vad tror ni om min lilla dam? Blir hon skimmel eller får hon förbli brun? Mamman är skimmel men har tidigare lämnat både svart och brunt. Pappan är brun (vet ej vad han gett i färgväg).

1månad på bilden.
09.jpg

Är det lite vita hår som jag ser på benen, eller ser jag i syne? Det är kanske ljuset som spelar ett spratt? :D

Nej vi har inte hittat några vita hår alls än...vi har letat. Skall se om jag kan grejja em närbild också.

bebis.jpg

hjälper den något?

Finns det något säkert tecken? Han hört att de har vita hår runt mule och ögon samt att benen inte är svartare på en som skall bli skimmel än en som skall förbli brun?

Vad söt hon är!

Hos avblekbara skimmlar brukar man väl ana vita hår på ben/i ansikte när de är föl?

Jag tycker att han ser tillräckligt ljus ut, för att kunna fortsätta vara brun. Vad säger ni andra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
928
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka