Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Hej alla smartisar :p

Någon som kan hjälpa mig lite om ett ev. föls färg?

Mor: Skimmel vars pappa är skimmel och mor fux.
Far: Quite easy dvs brun, med brun far och skimmelmamma.

Enligt mina antagande är det så att QE endast bär på brunt, annars hade han blivit skimmel själv. Mitt sto borde ju bära ett för fux och ett för skimmel, och vad jag vet är båda dessa dominanta. Är då skimmel "mer" dominant än fux? Men båda anlag är väl dominanta över brun, så mitt ev. föl borde bli fux eller skimmel, och inte brun?
Fungerar det så?

Nu ska vi se här...

Fux är recessivt, brunt (och svart) är dominant
Skimmelanlaget är ett "mönster" som läggs uppepå den grundfärg (=födelsefärg) hästen har.

En snabbkik i blupregistret där jag kollade upp ett tjugotal slumpmässigt utvalda avkommor visade på noll fuxar (och inte heller ngn svart), så det är inte omöjligt att QE är homozygot för brunt.
Det innebär att fölet i så fall kommer födas brunt.
Sen är det 50% chans att den får skimmelanlaget och blir skimmel.

OM jag nu har fel i mitt antagande angående QE, så att han inte är homozygot, så innebär det att fölet kan födas brunt, svart eller fux och fortfarande 50% chans att det sedan blir skimmel.

hoppsan:o jag som fått för mig att fux var dominant.. Eller är det att man endast kan få fux om en föräder är fux. så var det kanske? Så hur stor chans är det att det blir brunt resp. skimmel? min kan ju isåfall inte vara homozygot skimmel eftersm hennes mamma är fux, så då bllir det alltså 50% av brun eller skimmel, den kan alltså inte bli fux om inte det är så at QE inte är homozygot för brun?
Men det måste han väl nästan vara iom att hans mamma är skimmel? Annas hade han väl själv varit skimmel, är det inte så det funkar?

Senast ändrad av en moderator:

nej, fux är recessivt. fux + fux blir alltid fux, det är den enda 100-procentiga regeln i färggenetiken om man utgår endast ifrån det man kan SE på hästarna.

du har ingen homozygot skimmel.

Jag skulle råda dig att försöka ögna igenom någon av de gamla färgtrådarna (länk finns i inlendande inlägget i denna tråd) för att få mer förståelse för hur färgeriet fungerar. För på det du skriver förstår jag att du inte har greppat det helt och hållet.
Det finns bra beskrivande inlägg om grundläggande färggenetik - jag orkar inte skriva ett nytt just nu...

Fux är en svår färg att avla bort.. (vad jag har hört)
.. och oftast står pappan för färgen ( ej alltid)

Jag är inte så säker med detta lilla är de lilla jag hört.. kan vara fel.. vem vet =D

För att det ska bli fux måste BÅDE mamma och pappa har fuxanlag.

Undrar om någon skulle kunna hjälpa mig och "gissa" vad vårt blivande föl får för färg.

Stoet är e: Bernstein ue: Prince Fair
Hingsten är Nobel

Bernstein är väl mörk isabell, tror att Prince Fair var mörkbrun men är inte säker.

Nobel är mörkbrun.

Stoet är mörkbrun med en vit kota och stjärn.

Finns det någon chans att det skulle kunna bli en isabell.

Ha det gott så väntar jag på olika resonemang gällande färg.

Nej fölet kan aldrig bli isabell om båda föräldrarna är bruna.

För att "fölet ska kunna bli "gult"(t.ex isabell eller gulbrun) så måste minns en av föräldrarna vara gul.

Resten överlåter jag till någon som är mer insatt

*KL*
Här kommer en kluring till alla färgintresserade :D
- ett tydligt exempel på att en färg kanske inte alltid ser ut som den borde med tanke på vilka färger som finns i härstamningen:

getzy080526e.jpg

Rasen är New forest, varför alla black-varianter går bort, de finns inte i rasen.

Far: gulbrun
Mor skimmel f.mbr

Farfar: isabell
Farmor: mbr
Morfar: fux
Mormor: skimmel f.mbr (?)

Skimmel född fux, eller skimmel född mörk (sotad) isabell är mina egna funderingar...
Fölungen är knappt ett dygn på bilden.

Hlsn Helena

Nej fölet kan aldrig bli isabell om båda föräldrarna är bruna.

För att "fölet ska kunna bli "gult"(t.ex isabell eller gulbrun) så måste minns en av föräldrarna vara gul.

Resten överlåter jag till någon som är mer insatt

Tack för svaret...........kanske någon annan kan gissa om det kan bli något annat än mörkbrun..........verkar kanske svårt......

Nobel är mörkbrun.

Stoet är mörkbrun med en vit kota och stjärn.
Denna fråga är klassisk, du hade med lätthet hittat svaret tidigare i tråden eller den förra (förlåt om jag verkar sur :angel:), men vi tar det igen:

Rent principiellt kan avkomman av brun + brun bli fux, brun eller svart.

Det som krånglar till det lite är att någon av/båda föräldrarna kan vara

A. s k homozygot för genen för svart, vilket leder till att avkomman garanterat ärver den svarta färgen
och/eller
B. homozygot för den s k agutigenen som bleker svart täckhår, men inte skyddshår, till brunt.

I fall A blir avkommor svarta eller bruna.
I fall B blir avkommor bruna eller fuxar (agutigenen verkar enbart på svart grundfärg men kan vara dold hos en fux - som har röd grundfärg).
I fall A+B blir alla avkommor bruna.

Läs gärna på i Tim Kvicks eminenta beskrivningar av genetiken bakom hästens färger på: silverkedjan.se (i det här fallet under "Basfärger").

Tack snälla Itchie..........

Är ny både här och när det gäller avel, mitt första föl, även om vi haft hästar i mer än 15 år.....ska direkt gå in o läsa vidare......tack än en gång

Jag undrar också...bara för att jag är nyfiken.

Planerat Föl

e. svart
ee. svart
eu. svart
eee. svart
eue. svart
eeu. svart
euu. svart

u. skimmel (född svart men är nu vit)
ue. Brun
uu. Skimmel
uee. Brun
ueu. Brun
uue. Skimmel
uuu. Fux

Vad kan fölet bli måntro?

Håller med om dina funderingar!
:D
Ja, det skall bli spännande att se vad den visar sig ha för färg "egentligen"... Jag har inte sett fölungen "live", utan bara på bild - förhoppningsvis är den lättare att färgbestämma i verkligheten! Men visst ser den rolig ut med den mörka "masken" på huvudet o de mörka benen...:D

Hlsn Helena

Jag undrar också...bara för att jag är nyfiken.

Planerat Föl

e. svart
ee. svart
eu. svart
eee. svart
eue. svart
eeu. svart
euu. svart

u. skimmel (född svart men är nu vit)
ue. Brun
uu. Skimmel
uee. Brun
ueu. Brun
uue. Skimmel
uuu. Fux

Vad kan fölet bli måntro?
Fölet kommer födas som svart eller eventuellt fux - om det finns fuxanlag bakom pappan (kan vandra dolt i mååååånga generationer)
Eftersom båda föräldrarna är födda svarta så kan fölet inte bli brunt.

Sen är det 50% chans att fölet ärver mammas skimmelanlag och därmed blir skimmel.

(För den som undrar så undviker jag medvetet Dimmans frågeställning, då vi har diskuterat detta på annan plats på webben...)

tack för svaret. ska bli intressant o se vad det blir för färg.

tveksam till att det är fuxanlag på pappans sida.
men vi får väl se sen vad det månne bliva :laugh:

tack för svaret. ska bli intressant o se vad det blir för färg.

tveksam till att det är fuxanlag på pappans sida.
men vi får väl se sen vad det månne bliva :laugh:
Jag vet inte vilken ras det handlar om, men det finns rätt många exempel på hästar där man trott att de skulle sakna fuxanlag och det sedan visat sig att det pluppat ut en fuxavkomma många generationer senare.
Jag har en bekant som var övertygad om att hennes travarsto skulle sakna fuxanlag - men ut kom en fuxunge. Studerar man stammen så ser man att det fuxanlaget vandrat dolt ända sen 1930-talet....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
680
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: MML
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka