Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Hej!
Vad snällt att du tar dig tid att svara :)
Mitt islandssto väntar nu föl vilken dag som helst, och jag är såklart supernyfiken på vilka färger det kan bli, har dock inte mor och far-föräldrarnas färger :crazy: men det kanske går att säga på ett ungefär endå?
Mor är skimmel och
far är mörk fux

50% för skimmel.
Sen beror det på mammans födelsefärg vad det kan bli i övrigt.
Föddes hon fux - så är det 50% för fux.
Föddes hon brun eller svart så beror det på om hon har ett fuxanlag eller inte.

Vad tror ni om min kille?? han är 12 dagar i dag.. Tror ni han skimmlar av?? Pappa är skimmel å mamma mörk brun.

20445921.jpg

20445923.jpg

Jag har ingen egen erfarenhet av skimmelföl, men det sägs att föl som tänker bli skimlar är mer intensiva i grundfärgen de föds med. Och OM detta stämmer så skulle jag tro att det blir en skimmel av ditt föl.

(själv har jag just nu ett kolsvart föl som enligt detta tänkande skulle bli skimmel, fast det är en genetisk omöjlighet då han har flera generationer bakom sig med enbart svarta förfäder...)

Jag har två skimlar som föddes helt kolsvarta och nu en brun som också kommer bli skimmel. Alla tre har haft samma säkra tecken redan som nyfödda. Om man tittar jättenoga på pälsen precis närmast ögonen (ca 1 cm intill bara), ser man att där finns ett och annat vitt hårstrå bland det mörka.

Hjälp :D

U: Fux (mörkfux, om det har någon betydelse)
UE: Fux (Rambo 910)
UU: Fux

E: Skimmel (Aeline H)
EE: Brun/mörkbrun (Cortez)
EUE: Brun (Nimmerdor)

Hjälp :D

U: Fux (mörkfux, om det har någon betydelse)
UE: Fux (Rambo 910)
UU: Fux

E: Skimmel (Aeline H)
EE: Brun/mörkbrun (Cortez)
EUE: Brun (Nimmerdor)
Jag är inte 100 på ifall Aerline har något fuxanlag, men om han har det så kan grundfärgen säkert bli fux eller brun, möjligen även svart.
Utöver det är det sen 50% chans att det blir en skimmel.

Kanske gör jag dig besviken nu, men det är två skimlar du har där...

Jätterolig tråd då jag är väldigt intresserad av färggenetik :bump:

Håller helt med dig, när jag såg bilderna på fölen så var min åsikt också att båda blir skimlar. Om den bruna skulle behållt sin färg så hade den varit ljusare på insidan av benen. Är de så här jämt färgade så brukar de bli skimlar. Sedan är det ofta svårt att bedöma på bara ett kort och utan att veta ålder på fölen.

Själv väntar jag föl om en vecka och det är andra gången jag gör denna kombination. Pappan Preference är skimmel (född brun) med skimmelpappa/brun mamma
Preference020.jpg

och mitt sto Salaterka är brun med skimmelpappa (född brun)/brun mamma.
salaterka19.jpg

Förra fölet blev ett skimmelsto, så det blir spännande att se vad som kommer ut nu...

Här är Sawaneczka född 2003:
sawaneczka3.jpg

Anette

Bebis har hittat ut nu och är brun (väldigt röd, betydligt rödare än mamma) med svart man och flerfärgad svans (svart, brun, vit) och väldigt ljusa ben o mage. Vågar man tro att han kommer skimla av? Vilket är mest troligt, att han blir brun eller skimmel?

*Kan inte vänta och se, nej* :angel:

*KL*

En fråga om hur stor chans det är att en häst är homozygot för brun med dessa föräldrar:

Fader: Mörkbrun, gissningsvis homozygot då jag endast känner till bruna avkommor, inte en enda fux.
Moder: Mörkbrun, hade 5 föl: nr 1 svartbrun (far heterozygot brun), nr 2 brun/mbr (far heterozygot brun), nr 3 mörkbrun/svart (far troligen homozygot mbr), nr 4 mörkbrun (far fux), nr 5 mörkbrun (far fux).
Farfar: brun/mörkbrun med bruna föräldrar
Farmor: skimmel med skm resp brun som föräldrar
Morfar: mörkbrun, troligtvis homozygot (har kollat alla avkommor, ingen fux), mörkbruna föräldrar
Mormor: mörkbrun, föräldrar mörkbruna. Hennes fem föl är alla bruna eller mörkbruna (kan kolla fädernas färg om så önskas).

Första fuxarna dyker upp i fjärde led - farfarsmorfar, farmors farfar och morfars farmor.

Det är väl ganska stor sannolikhet för att han är homozygot för brunt, eller vad tror ni? Nån som har någon procentmässig gissning? :)

Tack på förhand!

Mvh Cissi

Omöjligt att gissa....

Jag vet en travarmärr som bar på fuxanlag som hade vandrat genom MÅNGA generationer - senaste fuxen i stamtavlan var född på 30-talet... Ägaren trodde att den borde vara homozygot, men så var inte fallet - det blev ett fuxföl...

Omöjligt att gissa....

Jag vet en travarmärr som bar på fuxanlag som hade vandrat genom MÅNGA generationer - senaste fuxen i stamtavlan var född på 30-talet... Ägaren trodde att den borde vara homozygot, men så var inte fallet - det blev ett fuxföl...

Du har så rätt... travmärren var ett bra exempel, 30-talet var nog en bra bit bak ja... fuxar är ju inte så vanliga på varmblodstravare, såvida det inte är franskt inslag förstås...

På ston är det väl helt omöjligt att ha en uppfattning egentligen, dom får ju inte så många föl. Hingstar är ju lättare, om dom får många avkommor... Fast helt 100% kan man väl inte vara (gissar iofs att man kan testa, men utan test menar jag), en hingst kan ju helt plötsligt lämna en fux som föl 1000 eller något... :)

Den här hästens far och morfar har skapligt med avkommor, och jag gissar att de var/är homozygota, men det kan ju inte bli annat än gissningar. Mormorsfar verkar ha varit homozygot också men det är än mer osäkert?

Det är ju och förblir gissningar, men jag gissar att det är en skaplig chans att han är homozygot trots allt... (kikade på mormors mor också, även hon hade endast lämnat bruna/mörkbruna).

Mvh Cissi

Bebis har hittat ut nu och är brun (väldigt röd, betydligt rödare än mamma) med svart man och flerfärgad svans (svart, brun, vit) och väldigt ljusa ben o mage. Vågar man tro att han kommer skimla av? Vilket är mest troligt, att han blir brun eller skimmel?

*Kan inte vänta och se, nej* :angel:

Lägger in en bild, väldigt dålig, men ändå...

Vad tror ni, kommer han skimla av?
Insidan av bakbenen är ju som sagt väldigt ljus...

Lägger in en bild, väldigt dålig, men ändå...

Vad tror ni, kommer han skimla av?
Insidan av bakbenen är ju som sagt väldigt ljus...

Vilken sötnos!

Om man tittar på bilden så skulle jag säga att han blir brun eftersom han är så ljus på insidan av benen. Skicka gärna lite fler bilder när han är ute, så syns det säkert ännu bättre.

Anette

Tyvärr kan jag inte ta några nya bilder då han är i Helsingborg på djursjukhuset, men hoppas att han kommer hem snart... :(

Jag önskade mig egentligen en skimmel, men det är kanske synd med tanke på de vita benen?

Vad tror ni denna killen får för färg?
Svart?

Han är väldigt mörk över ryggen, och runt ögonen och mulen, men benen är som synes mycket ljusa!

P1010016-1.jpg

P1010005-4.jpg

Svart blir han inte, möjligen mörkbrun. Svarta hästar föds alltid grå, utan inslag av brunt såvida det inte är fråga om solblekning. ;)

Vilken nyans av brunt det blir kan i alla fall jag inte säga med någon säkerhet, men jag gissar som sagt på mörkt.

Jag tror att den blir alldeles vanligt brun.

hej vilken färg kan föet få?
mamma: mörkbrun
morfar:mörkbrun
mormors far: svart

pappa:skimmel
farmor:skimmel
farfar:brun

hej vilken färg kan föet få?
mamma: mörkbrun
morfar:mörkbrun
mormors far: svart

pappa:skimmel
farmor:skimmel
farfar:brun
Utan mer information än så, så vet man säkert att fölet kan bli brunt i grundfärgen. Inte alls omöjligt att den även kan födas svart eller fuxfärgad.
Sen är det 50% chans att det blir en skimmel av det hela.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
680
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: MML
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat