Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

den blir svart, ja

med två svarta föräldrar är det genetiskt möjligt med svart eller fux.
och att han inte är fux ser vem som helst... :D

(svart häst har inget agutianlag, som gör att det blir brunt. två svarta hästar har noll aguti = det kan inte bli brunt)

Det som gjorde mig osäker var att mamman typats om till mörkbrun (vilket jag själv tror är helt felaktigt) vilket skulle kunna tyda på agoutianlag.

har du ngn större bild på henne? Jag tror iofs som du, att hon ÄR svart....

hade han varit mbr så hade han inte fötts grå...
han BLIR svart, trust me! :D

Det kanske går lättare att urskilja hennes färg på de här bilderna.

th_080426lrdagmagehage9.jpg

th_080405-0804127.jpg

Vad är de egentliga skiljetecknen mellan en svart häst kontra svartbrun och mörkbrun (bra med ammunition för en ev. färgdiskussion med id-kontrollant;))?

Det kanske går lättare att urskilja hennes färg på de här bilderna.

th_080426lrdagmagehage9.jpg

th_080405-0804127.jpg

Vad är de egentliga skiljetecknen mellan en svart häst kontra svartbrun och mörkbrun (bra med ammunition för en ev. färgdiskussion med id-kontrollant;))?
Lite små bilder, men av det jag ser tror jag nog att hon är svart.
Ämnet har diskuterats många gånger, du kan hitta en del matnyttigt i den här tråden t.ex: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=756776

Tack för ditt svar och länken på tråden. Jag lägger in en lite större bild. Hälsn./Sar

080405-0804127.jpg

**KL**
Jag har funderat på detta, det finns visst mörkbruna som inte kan lämna svarta och så finns det de som kan. Någon som har lust att hjälpa mig att gissa om min kan?
http://www.allbreedpedigree.com/ifigenia3

Lika bra att säga det direkt, bilderna är stulna, nästan, bilden på min häst tog sambon igår(den ene av hennes bilder har jag tagit själv), pappans har jag stulit från nätet eftersom han dog innan jag fick traffa honom och mammans har jag stulit från ägarens hemsida eftersom jag inte hinnit träffa henne än. Hoppas ni har överseende med detta kära fotografer.

stoet(den största, den andra är en valack)
10maj1.jpg

13april021.jpg

pappa:
http://i141.photobucket.com/albums/r64/pastejja/Hubertus4.jpg

mamma:
http://i141.photobucket.com/albums/r64/pastejja/daniella.jpg

Nu tycker jag om bruna hästar men det är lite roligt att veta om det finns chans på fler färger. Hoppas någon kan svara
U

omöjligt att säja utifrån stammen ifall hon har ett eller två agutianlag.
Du får helt enkelt se vad som kikar ut... ;)

Misstänkte att det kunde vara så.. har funderat o funderat.

Det finns också möjlighet att hon är homozygot för brunt. Vad jag vet så har mamman bara lämnat brunt, inte omöjligt att hon är homozygot för brunt (har inte koll på mormors färg), men vem vet det kanske ploppar fram en fux tillslut.

Än så länge har pållan bara en avkomma, med en svartskäck, och denna blev Fiffi-brun. Väntar med spänning och tackar för svar
U

Hej! Vilka färger kan avkomman tänkas få om mor är svartskäck och far brunskäck? Farfar är brun, och även på moderns sida borde något "brunanlag" finnas då hon lämnat ett brunt föl tidigare. Tacksam för hjälp! /Sofie

detta med brunt och svart överlämnar jag.. Det finns flera olika sorters skäck, vilka är det i hästarna du nämner? Tobiano, Overo, Tovero eller Sabino (tror jag fick med alla nu)
U

Oj.. Så enkelt var det alltså inte:grin: Kikade lite på bilder av de färger du nämner, och såvitt jag kan bedömma är båda individerna Tobiano. De är mörka i huvudet och har en mörk grundfärg med ganska stora vita fält. Vad är det som kännetecknar de olika skäcktyperna?

Jag skulle behöva lite hjälp. Ska betäcka mitt mörka fux sto med en hingst som är musblack.
Vad kan det bli för färger?

båda har 2 vita strumpor å stoet har bläs.. vore jätte snällt med lite hjälp

Hej! Vilka färger kan avkomman tänkas få om mor är svartskäck och far brunskäck? Farfar är brun, och även på moderns sida borde något "brunanlag" finnas då hon lämnat ett brunt föl tidigare. Tacksam för hjälp! /Sofie
Brun, svart eller fux med 75% chans att det dessutom blir fläckigt med någon av de nämnda grundfärgerna.
Oj.. Så enkelt var det alltså inte:grin: Kikade lite på bilder av de färger du nämner, och såvitt jag kan bedömma är båda individerna Tobiano. De är mörka i huvudet och har en mörk grundfärg med ganska stora vita fält. Vad är det som kännetecknar de olika skäcktyperna?
Jag ställer en motfråga - vad är det för ras? "tobiano" är den vanligaste skäckvarianten, typ "shetlandsponnyskäck". På svenska heter den ryggskäck eller möjligen dorsalskäck, eftersom de vita fälten utgår ifrån rygglinjen.
(overo = bukskäck = de vita fälten utgår ifrån hästens undersida)
Jag skulle behöva lite hjälp. Ska betäcka mitt mörka fux sto med en hingst som är musblack.
Vad kan det bli för färger?

båda har 2 vita strumpor å stoet har bläs.. vore jätte snällt med lite hjälp
Tecken vet man inte hur det nedärvs, så där får du hålla tummarna.
Annars är det en fux och en svart med blackanlag (musblacken) som ska paras. Grundfärg kan bli fux, svart eller brun, merf 50% chans att det dessutom blir black - rödblack, musblack eller brunblack.

Så det är alltså 75% chans att det blir en skäck? Stoet är en okänd korsning. Har ingen aning om vad som finns i henne tyvärr. Den tänkta hingsten är ett hbl. Som det låter är iaf stoet troligen tobiano, "ryggskäck", då hon inte är vit öht under magen, snarare ser den vita färgen ut att ha runnit ner längs hals och rygg på henne. Hon är ruskigt vackert tecknad faktiskt!:love:
Tack för hjälpen!

Jag har nu fått ett föl efter frieserhingst och arabsto. Stoet är mörkbrunt men har svartanlag från båda sidor. Mamman till stoet är svart och pappa svart-brunt. Båda har gett helt svarta avkommor. Jag hade hoppats på att mitt sto kombinerat med frieser skulle ge svarta avkommor men det här fölet blev mörkbrunt som sin mor. Kan man veta utan att ta dna eller något ungefär hur stora chanserna är att få svarta avkommor?

Nu ska vi se här. Ditt sto är mbr med svart mamma. Det innebär att hon har aguti i enkel uppsättning.
Tillsammans med en svart hingst (som saknar fuxanlag) innebär det 50% chans på svart resp brunt i någon nyans.

(har båda föräldrarna fuxanlag liggande dolda så får man andra procentsatser....)

Om mitt sto hade varit svart men med samma anlag, hade det gjort någon skillnad?

om ditt sto hade varit svart så hade hon inte kunnat ha samma anlag... :idea: Svart häst = har ingen agutigen.
Svart + Svart kan inte ge brunt.

(FotNot eftersom jag fått ett PM som rättat mig ifrågan... Nu lägger jag "dominantsvart" åt sidan, för det är något annat - som jag själv inte sett någon gång, men det finns att läsa om i Furugrens färgbok. jag tror det är rätt ovanligt...)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
678
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden