Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Japp, hon ser mycket konstig ut nu vid fällning. Så jag frågade vet på semin stationen och hon sa att hon säkert har ett gulanlag. Mörkbrun på vintern och det kommer tydligt fram nu vid fällning. Jag har lånat henne så jag vet ej hur hon ser ut på sommaren...
Titta på hennes ögon.
Hästar med gulanlag brukar oftast ha ganska ljusa ögon.

Tror du att min lille blir svart?

Lyckas inte länka till en bild nu men det finns en i föltråden. Han ser grå ut, och farfar, farfarsfar och morfarsmor var svarta.
Utifrån vad man kan se på den bilden så tror jag att han blir svart.

Det spelar egentligen ingen roll om det är svarta bakom eller inte, det som spelar roll är ifall hans föräldrar har ett eller två agutianlag. Att pappan har ett är givet eftersom farfar var svart. Men farfar hade lika gärna kunnat vara fux eller brun.

Den svarting jag fick ("guldklimpen") har inga svarta alls på mödernet så långt jag kunnat kolla upp och första på fädernet ligger flera led bakåt. Det var ändå inte konstigt att han blev svart. 25% chans med den genuppsättning föräldrarna hade,

Aha! Tack:)

Du märker hur bristande mina färgkunskaper är;)

**KL**

Rödblackskäck betäckt med musblackskäck...vad blir det?

**KL**

Rödblackskäck betäckt med musblackskäck...vad blir det?

Om vi förutsätter att båda föräldrarna är heterozygota för både blackanlaget och skäckanlaget, så har du 75% chans på skäck, och 25% chans på enfärgat. Du har vidare 75% chans på black, och 25% chans på icke-black.

Rödblackskäckens grundfärg är fux, och musblackskäckens grundfärg är svart, så beroende på om musblackskäcken är homo- eller heterozygot för svart, så har du 100% respektive 50% chans för svart grundfärg, och resten, dvs 0% respektive 50% chans för fux som grundfärg.

Sedan vet vi inte om rödblackskäcken har något Aguti-anlag (anlag för brun färg) eller ej. Har den det, så kan det även bli brun som grundfärg.

Med den information vi har nu är möjliga färger:

Svart
Fux
Brun
Musblack
Rödblack
Brunblack
Svartskäck
Rödskäck
Brunskäck
Musblackskäck
Rödblackskäck
Brunblackskäck

Tack för svar!

Vad jag vet så ser det ut så här på pappans sida.
Pappan: musblacksäck
F: svart M: rödblackskäck
FF: fux MF: isabell
FM: svart MM: rödblackskäck

Ska se om jag kan få fram mer om mammans sida.

Tack för svar!

Vad jag vet så ser det ut så här på pappans sida.
Pappan: musblacksäck
F: svart M: rödblackskäck
FF: fux MF: isabell
FM: svart MM: rödblackskäck

Ska se om jag kan få fram mer om mammans sida.

Då vet vi att pappan är heterozygot för svart, skäck och black, dvs han kan föra vidare både svart och icke-svart, skäck och icke-skäck och black och icke-black. Med 50-50 chans på vardera.
Så fortfarande är alla de färger jag radade upp ovan möjliga....

Hej!

Vad skulle det tänkas bli för färg på fölet om mamman är musblack, eventuellt ljust musblack och pappan är stickelhårig fux med ljus man & svans

Det är shettisar

Detta får jag fram, men då jag är lite dåligt på engelska namn så vet jag inte

Sire Color: Chestnut/Sorrel
Dam Color : Smoky Grullo

Offspring Color Probability

16.67% - Smoky Grullo
16.67% - Smoky Black
16.67% - Grullo
16.67% - Black
8.33% - Red Dun
8.33% - Palomino
8.33% - Dunalino
8.33% - Chestnut

Ee/aa/nCr/Dd = 16.6675%
Ee/aa/nCr = 16.6675%
Ee/aa/Dd = 16.6675%
Ee/aa = 16.6675%
ee/aa/nCr/Dd = 8.3325%
ee/aa/nCr = 8.3325%
ee/aa/Dd = 8.3325%
ee/aa = 8.3325%

Kram Sara

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Det ska betäckas nu när hon brunstar, vi bestämde idag att det
ska bli ett litet föl nästa sommar.

Vi äger hingsten och kompisarna stot.

Jag tror du har skrivit in fel färg på mamman, musblack heter så vitt jag förstår bara grullo, för smoky grullo är med gulanlag.

Du kan inte få isabell eller gulsvart om inte någon av föräldrarna är det.

Så ska det vara:

16.67% - Zebra Dun (Brunblack)
16.67% - Grullo (Musblack)
16.67% - Black
16.67% - Bay (Brun)
16.67% - Red Dun (Rödblack)
16.67% - Chestnut

Isabell sto...
u isabell
ue brun
uu isabell
e mbr
eu brun
ee svart/brun minns ej... Gard hette han...

Har tittat på genkalendern, valet står mellan en svart eller mbr hingst. Men i praktiken, vad har fått för färger på era fölisar?
Hennes 1:a blev ett perlino då pappa är cremello. Fölet är alltså homozygot för det gula. Kul att använda i avel om man vill ha lite speciella färger...
Om jag betäcker henne igen så har färgen ingen större betydelse men samtidigt måste jag erkänna att det är lite roligt...
Att ebtäcka en isabell med en skimmel ger ju grått. Men frågan är, vilken typ av grå/skimmel?
Gammalt ordspråk är att man ska kunna avgöra vad det är för färg på hästen annars är det inget att ha...

Så nån med isabell/skimmel gener? Kul o kolla bilder om inte annat!

Isabell sto...
u isabell
ue brun
uu isabell
e mbr
eu brun
ee svart/brun minns ej... Gard hette han...

Har tittat på genkalendern, valet står mellan en svart eller mbr hingst. Men i praktiken, vad har fått för färger på era fölisar?
Hennes 1:a blev ett perlino då pappa är cremello. Fölet är alltså homozygot för det gula. Kul att använda i avel om man vill ha lite speciella färger...
Om jag betäcker henne igen så har färgen ingen större betydelse men samtidigt måste jag erkänna att det är lite roligt...
Att ebtäcka en isabell med en skimmel ger ju grått. Men frågan är, vilken typ av grå/skimmel?
Gammalt ordspråk är att man ska kunna avgöra vad det är för färg på hästen annars är det inget att ha...

Så nån med isabell/skimmel gener? Kul o kolla bilder om inte annat!

Om mamman är isabell och pappan är cremello kan fölet inte vara perlino! Fuxregeln gäller även här. Fux + fux = 100% fux. Cremellon är en fux med dubbla gulanlag, isabellen är en fux med ett gulanlag. Resultatet av den parningen kan endast bli isabell eller cremello...

Isabell x skimmel ger 50% skimmel och 50% icke-skimmel om hingsten är heterozygot, och 100% skimmel om han är homozygot för skimmelanlaget. Färgen på icke-skimlarna och födelsefärgen styrs av de andra färganlagen. Om hingsten tex är född fux, blir samtliga avkommor fuxar eller isabeller, eller skimlar födda fuxar eller isabeller. Om hingsten är född brun och har fuxanlag, kan fölen bli bruna, gulbruna, fuxar och isabeller eller skimlar födda i dessa färger. Om hingsten saknar fuxanlag kan alla rödbaserade färger uteslutas. Om både hingst och sto har ett non-agoutianlag kan avkommorna även bli svarta, gulsvarta eller skimlar födda svara och gulsvarta...

Jag är med på fux anlagen... pappan måste varit perlino och inte cremello...
Letar efter bilder på hingsten men hittar inga som vanligt...
Tack för den korta och intressanta lektionen ang skimmel. :)

Men är dte inga som har foton på sina isabellavkommor?

*kl*

Den här lille killen antar jag ska bli svart, vad tror ni?
Far är reg. svart men är heterozygot. Modern (förstföderska) var även hon registrerad som svart men hon reggades dock om till mörkbrun (helt oförståeligt enligt mig-vid 12 års ålder).

th_080508vlvxt37.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
678
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 784
Senast: Ninnurur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka