Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Tack för dina svar Ameo! Du är en guru! :bow::bow: Vad skönt det är för alla oss som inte orkat sätta oss in i den här färgvetenkapen att ha dig!!

Förresten... en fråga till: Jag har två ston som föddes svarta men sen blivit skimmel (ena föräldern var skimmel). Hur ser "prognosen" ut för dom om dom betäcks med svart hingst?

50% chans för skimmelavkomma med "ickeskimmel"-pappa.
I övrigt samma som för svart.

Hej.Kan någon snäll person som är bra på färger hjälpa mig.
Jag undrar om mina föl är skimmlar båda två eller är det någonting annat?:D
Det är mina första föl och jag har verkligen ingen aning hur man ser detta.
skimmel pappa på båda två.Savannah`s mamma är brun och Rumble bee`s mamma är skimmel

Savannah

Rumble bee

Svårt att se än så länge, men av det jag kan se på dessa bilder ser de inte ut som skimlar. De brukar börja bli stickelhåriga runt ögonen när de fäller fölpälsen där, om de ska bli skimlar.

Är det möjligt att få fux om mamma och pappa är skimmlar?

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det är det.

Är båda föräldrarna skimlar (med bara ett skimmelanlag vardera) så är det 25% chans att få en "ickeskimmel".
OM båda föräldrarna dessutom har (minst) varsitt fuxanlag - antingen födda fux eller har dolt fuaanlag bakom brunt eller svart - så kan avkomman bli fux.

Tack AMEO:bow:,nu är det bara att vänta och se då och hoppas att det blir som jag vill:D

Med risk för att uppta lite för mycket av din tid Ameo (förlåt). Men ett skimmelsto efter två skimmelföräldrar + svart hingst kan inte få några svarta avkommor eller?

Jo det kan den OM bara den ena föräldern nedärvt skimmelanlaget till stoet OCH både hon och pappan inte nedärver aguti anlaget till ungen OCH att de inte råkar nedärva varsitt fuxanlag (om de har!)

Jag tror att fuxen är skimmel (men det hade varit lättare att se om den var helt nykläckt - för en som skall skimla är svart runt ögon och nos, medan en som blir fux är rosa-brun).

Den bruna är jag mer osäker på...

Vad tror ni det blir för färg på detta fölet:

u. brun
uu. skimmel
ue. skimmel
uee. skimmel
ueu. brun
uue. kastanj
uuu. skimmel

e. skimmel
ee. skimmel
eu. skimmel
eee. vet ej
eeu. skimmel
eue. skimmel
euu. skimmel

Hoppas det blev rätt nu :angel:
Enligt hingstägaren blir många av pappans föl skimmlar så jag tar det som att inte alla har blivit det (han är alltså inte homogen? kanske har fullständigt fel när det gäller om det heter homogen :rofl:)

Värstans många om där!:D Hingsten är en frieser utan fuxanlag och vad det gäller stoet så vet jag ju inte vad hon har fått med sig från förfäderna. Hittills har dom tillsammans fått två skimmelföl. Det ena föddes svart och det andra brunt. Har aldrig räknat med att det ska bli annat än skimmelföl där men det är alltid roligt att veta.

Vad tror ni det blir för färg på detta fölet:

u. brun
uu. skimmel
ue. skimmel
uee. skimmel
ueu. brun
uue. kastanj
uuu. skimmel

e. skimmel
ee. skimmel
eu. skimmel
eee. vet ej
eeu. skimmel
eue. skimmel
euu. skimmel

Hoppas det blev rätt nu :angel:
Enligt hingstägaren blir många av pappans föl skimmlar så jag tar det som att inte alla har blivit det (han är alltså inte homogen? kanske har fullständigt fel när det gäller om det heter homogen :rofl:)

Den kan bli brun, svart eller fux, beroende på vilka färganlag som stoet och hingsten bär på. Om skimmeln är homozygot blir samtliga avkommor skimlar, och om han är heterozygot blir 50% det. Att den bruna hästens föräldrar är skimlar är inte intressant i sammanhanget, däremot deras födelsefärg. Liksom skimmelns. Med hjälp av födelsefärg och avkommors färg, kan man för det mesta lista ut vilka anlag som finns under skimmeltäcket.

Läste i Ridsports Avelsextra (tror jag) om ett shettissto som fått typ 7 diplomston efter sig.

I alla fall var det en bild på en mörk fux (tyckte jag) medan bildtexten lät ungefär 'Man har i generationer korstat svarta med fuxar vilket genererat i den ovanliga färgen silverbrun'.

Så kan det väl inte gå till? Eller? Silver kan väl inte bara uppstå?

Läste i Ridsports Avelsextra (tror jag) om ett shettissto som fått typ 7 diplomston efter sig.

I alla fall var det en bild på en mörk fux (tyckte jag) medan bildtexten lät ungefär 'Man har i generationer korstat svarta med fuxar vilket genererat i den ovanliga färgen silverbrun'.

Nej, silver kan inte bara uppstå, men anlaget har ingen som helst effekt på rött pigment. Därför kan fuxen bära på anlaget utan att det syns, och därmed föra det vidare till avkomman. Det enda som då krävs är att partnern är brun eller svart. Om hingsten tex är brun och har ett non-agoutianlag, och stoet ser likadant ut på A-lokus kan avkomman bli silverbrun eller silversvart (eller fux om hingsten har ett fuxanlag). Om båda är homozygota för non-agouti blir avkomman silversvart (eller fux).

När det gäller raser där silveranlagt bevisligen existerar är det inget konstigt. Min kompis hade ett fuxfärgat Islandssto som fick en silverbrun avkomma med svart hingst. Lite detektivarbete bakåt i stammen ledde till ett silversto via en rad med fuxar. Hos ardenner händer det också att fuxar föder silverfärgade föl, men hur det är med Shetland och silver ska jag låta vara osagt. Det enda jag vet är att det finns Shetlandsponnyer som *ser ut* som silver, men som vid gentest visat sig vara fuxar...

Alltså... :grin:
Nej, det stoet är inte silverbrunt.
De lärde tvistar om huruvida silveranlaget finns hos shetland eller inte. Helt klart är att det finns ett ganska stort antal fuxar som rent visuellt skulle kunna antas vara silverbruna eller silversvarta. Fast av dem som DNAtestats hittills har samtliga varit fuxar...

Man (vem som börjat vet jag inte...) kallar den märkliga fuxnyansen för "mushroom" och det intressanta i kråksången är att nära nog samtliga som har färgen kan härledas till ett fåtal hingstar (typ två eller nåt) på ett eller annat sätt.
Frågan är om det är en variant av silver eller ifall det är ett nytt spädningsanlag man hittat.
Läs mer här: http://www.kellas-stud.co.uk - scrolla ner på sidan och välj: "Mushroom" - a New Dilution or Silver Variant? *

Det finns dock ett antal uppfödare som envist fortsätter hävda att de har silverbruna/silversvarta ponnyer och ser tilla tt få dem reggade med denna färg. Jag själv är dock mkt tveksam till om de verkligen ÄR silverfärgade och kommer kategoriskt neka till det tills motsatsen är bevisad.
Det är ju tråkigt för de ponnyköpare som betalar extra pengar för att få en ponny med den ovanliga färgen silverbrun, när det visar sig att det inte är något annat än en vanlig fux....

Senast ändrad:

För att bli fux skall den ha anlag från båda föräldrarna. Eftersom fux inte är dominant så kan både Ludwig och mamman bära på ett anlag och själva vara bruna. Så dyker de små anlagen fram i din fölunge.
Funderar på att betäcka med Ludwig. Är du nöjd med fölungen?

E de så?:o;)
Det gör ingenting om dom är skimmlar,jag tycker om dom lika mycket ändå!!!
Det hade varit kul att få en liten fux bara,jag har alltid velat ha det.
TACK FÖR HJÄLPEN:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
678
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025