Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

IMG_2023.jpg
Skrev nog denna fråga i fel tråd innan. Här i en bild på mitt föl när hon var sju veckor. Hennes pappa är mörkbrunskäck och mamman är som ni ser svart. Hon har nu när hon är drygt 2 månader börjat få vita hårstrån bak på öronen. Kan hon förutom att vara en konstig skäck också vara skimmel? Har ju ingen annan kroppsdel att kolla efter vita hår då hon är helvit förutom i ansiktet och på svanstippen. Vad tror ni? Kan man se det på något annat sätt?

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att han ser tillräckligt ljus ut, för att kunna fortsätta vara brun. Vad säger ni andra?

Ja det tycker jag också men det kan vara önsketänkande. Fick för ett par dagar sen en hingtstunge också med mor och far som är mörkbruna. Hans färg är väldigt lik hennes och chansen att han bleknar är nog obefintlig...hoppas...jag har redan så många skimmlar.

Hon kan inte vara skimmel utan en skimmelförälder. Förresten tycker jag hon har en väldigt intressant teckning :)

Den med två bruna föräldrar kan ju inte bli skimmel.

Som sagt, ditt föl kan inte bli skimmel, eftersom ingen av dess föräldrar är skimmel. Fin teckning!

IMG_2023.jpg
Skrev nog denna fråga i fel tråd innan. Här i en bild på mitt föl när hon var sju veckor. Hennes pappa är mörkbrunskäck och mamman är som ni ser svart. Hon har nu när hon är drygt 2 månader börjat få vita hårstrån bak på öronen. Kan hon förutom att vara en konstig skäck också vara skimmel? Har ju ingen annan kroppsdel att kolla efter vita hår då hon är helvit förutom i ansiktet och på svanstippen. Vad tror ni? Kan man se det på något annat sätt?
Ditt föl har bara fått ovanligt mycket vitt utbrett på kroppen.
Den kan omöjligt vara skimmel, som fler också svarat.
Det lilla färgade tagel man ser gör att det går att färgbestämma den till rödskäck.

Vad kallar man då de vita hårstrån som kommer mer och mer på öronen? Stickelhårig? Mamman som är åtta år, har vita hårstrån runt virveln i där bak men jag tror inte hon är skimmel. Tack för era svar. Var rädd att hon skulle bli helvit. Det är ju rätt bra med färg på de känsliga delarna som mule och öron och sånt så hon inte bränner sig.

Min erfarenhet är a skimlar inte är särskilt känsliga för sol. Det är de vita tecknen som är känsliga för huden är rosa där.

I vilket fall så tror jag att din fölunge helt enkelt har lite vita hårstrån som kommer att försvinna. Min shetlandsponny har också lite mer vita strån ibland speciellt i ansiktet. Han är dock helsvart utan tecken, stråna som är vita kommer i regel i fällningstider.

Så din har vita strån bara under fällningstider? Mamman har som jag skrev börjat få lite vita hår på bakkroppen men hon har ju sommarpäls nu.. Är det ett tecken på att hon håller på att bli gammal? Man har ju sett massa shettisar som är gråspräckliga på ålderns höst....

*knapplån*

Jag har ett brunt sto (pappa är skimmel född fux och mamma är brun) som eventuellt ska betäckas med en homozygot svart hingst nästa år. Hur stor chans är det att det blir en svart avkomma? 50%?

Tacksam för svar! /AFF

*knapplån*

Jag har ett brunt sto (pappa är skimmel född fux och mamma är brun) som eventuellt ska betäckas med en homozygot svart hingst nästa år. Hur stor chans är det att det blir en svart avkomma? 50%?

Tacksam för svar! /AFF
Det är 50 eller 0 % chans att du får ett svart föl.
Det hela beror på ifall stoet har agutianlaget i enkel eller dubbel uppsättning. Agutianlaget är det anlag som gör att den svarta färgen koncentreras till tagel och ben, så att hästen blir brun.
Att ditt sto har agutianlag vet vi eftersom hon själv är brun. För att veta om hon har ett eller två finns några tumregler - det är bara ett agutianlag ifall *ena föräldern är svart eller *stoet har lämnat svart avkomma. Sen kan man ju DNA-testa för att få veta säkert.

Tack för snabbt svar Ameo! Det är alltid intressant att läsa om färggenetik! /AFF

*kl*
Jag har en fråga som jag funderat på sen mitt sto fölade. Mitt föl har vit/ljus mule. Kommer denna försvinna när hon fäller fölpälsen?

2mi2g3k.jpg

Sålde mitt ena sto nyss, hon är brunskäck och är nu betäckt med en pre hingst som är skimmel. Hennes mamma är brun och pappan svartskäck, hingstens stam vet jag tyvärr inget om. Vad kan det bli?

Nej, tyvärr vet jag inte hr han såg ut när han föddes. Nu är han väldigt vit iallafall. Många jag pratat med säger att han blir skimmel men jag har fått andra bud också...:confused:

Hej!
Jag hoppas någon kunnig har tid att hjälpa mig med färgfrågor!

Holly, fux med skimmelpappa (rubinrot) och mbr mamma är dräktig med Don Primero (mörkbrun)
Det borde väl inte bli skimmel??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
928
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka