Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!
Hur blir det med min Glaesir, blir han flaxfux?
I natt blir han 3 veckor och här är nya bilder!!
Han har fällt fölpälsen på mulen och där fuxfärgen börjar är han ljusare, manen blir bara mer och mer vit precis som svansen, men svansen var ju vir stora delar redan från början.
Man skulle nog kunna misstänka att det blir ljus man och svans på den där.
(undvik gärna benämningen flaxfux på svenska, det ska helt enkelt benämnas fux m ljus man o svans här...)
Men det är inte alltid så lätt att se på dem. Vad hade du trott om dessa två (facit intill bilderna)
facit
facit
Hej, jag tänkte lägga in den här tråden. För det kanske finns fler fölägare som inte riktigt vet vad ens föl har för färg och kanske kan få reda på det här ( Som jag själv )
Mitt föl tror jag är fuxblack med stjärn. Men det som gör mig lite förvirrad är att hennes färg har lite silvergrå nyans över hela kroppen och hon har ljusa ögonfransar och runt ögonen är hon också ljus.
Black anlagen är ju väldigt dominanta, både mamman och pappan har det starkt bakom sig i deras stam. Samt att halv storasyster Vaena blev brunblack. Vi får se, det är mycket spännande med fölens färger. Mvh/ Jeanette
Först - anlag är antingen dominant eller recessivt. Det finns inget som är "väldigt dominant". Om en förälder har blackanlag i enkel uppsättning så är det 50% chans att avkomman blir black.
Och, som någon skrivit, det spelar ingen roll om alla förfäder är blackar, ifall föräldern inte är det. Anlaget syns om det finns, om ena föräldern är ickeblack så har den inte heller något blackanlag.
sen: Är det en riktig distinkt ål eller är det en "fuskål" hon har? En bild bakifrån på rumpan, ryggen o svansen hade varit trevligt
Färgen på hårremmen kan variera ganska mycket så den behöver du inte fästa så stor vikt vid.
Tycker att hon ser mer ut som fux än rödblack.
Silverfärger är jag dock urusel på att se i föl.
Silveranlaget påverkar endast svart färg, så även om fölet i detta fallet skulle vara bärare av anlaget så syns det inte på "röd" bas.
Jag tycker den ser brun ut på kroppen, men håller med om att det är skumt. Möjligen silverbrun - var inte det uppe på tapeten redan i vintras?
Mitt förslag är DNA-test för en femhundring eller nåt, för att få svart på vitt...