Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Hon var nästan grå-brun och ljusa ögonfransar och ljus i öronen. Hennes mor är brunblack, hennes mormor är silverskimmel och morfar är skäck. Sedan är henne far svart.
De färganlag som spelar roll är brunblack och svart.
Mormoderns färg - vad den nu innebär - spelar ingen roll i sammanhanget.
Utifrån bilden så säjer jag fortfarande fux, med tillägget möjligen rödblack - OM den har ål.

Aha,

Jag säger som ameo.

Den är fux eller möjligt rödblack.
Silveranlag kan den inte ha eftersom inte mamman har det.

Är hon alltså Silverbrunblack ?

Fast fölet är fortfarande inte med svart bas-färg så även om den har silveranlaget så syns det inte. Så den är fux eller rödblack

Okej, men kan hon inte bli silverbrun då? Jag googlade på det och fick se endel som har samma färg som henne som var silverbruna.

ÄR mamman brunblack eller silverbrunblack?
OM brunblack, som du skrev från början, så har mamman inget silveranlag att nedärva till sin avkomma och därmed kan ditt föl inte heller bli silverbrun.

I övrigt är jag för okunnig om just silverfärgernas utseende så jag ska inte uttala mig. Kan bara genetiken...

Hon står reggad som brunblack men hon är silverbrunblack.

Kan du ordna fler foton på fölet?
Skulle bland annat vilja se en bild på bakdelen och svansen bakifrån, så man kan se en eventuell ål.

Jag tror ändå inte att det är något silverbrunt, för den är för "röd" i man och svans. Taglet hos en brun häst är ju svart och silveranlaget bleker bort en del av det svarta - men då blir det liksom grått och inte rött....

Jag har sett flera bilder på föl som är silverbruna som är lite bruna i manen. Färgen i bilden är missvisande. Men men jag får se vad hon blir. Hon är min prinsessa endå :D

Jag har sett flera bilder på föl som är silverbruna som är lite bruna i manen. Färgen i bilden är missvisande. Men men jag får se vad hon blir. Hon är min prinsessa endå :D

Titta på hennes hovar. Då får du svaret. Silverföl har randiga hovar. De ser inte alls ut som de ränder som kan följa med små vita tecken, utan man ser på en gång att det är "silverränder". De här ränderna bleknar såsmångom, men just under föltiden är det skarpa. Om de finns där kan du inte missa dem.

Men randga hovar kan väl fuxar ha med?Min fuxkille har fyra randiga hovar.

Men randga hovar kan väl fuxar ha med?Min fuxkille har fyra randiga hovar.

Ja, det var precis det jag skrev, och att de ser annorlunda ut. Silverränderna är skarpare och påminner lite om hajtänder (fast svarta)..

Senast ändrad av en moderator:

okej, en fråga!

Mor: skimmel
Far: Fux
Barnen; 1 skimmel född fux + en brun

Detta måste ju innebära att skimmelstoet är född brunt med fuxgen? (+ skimmel så klart) Eller?

Det jag är ute efter är om stoet i fråga har en creme gen, dvs är född isabell eller gulbrun.
Kan en isabell eller en gulbrun lämna en brun häst ihop med en fux?
För kan dom inte det så måste det ju innebära att hon är född brun och sen skimlat av.

Nej, men hon måste ha E. Hon kan vara född gulbrun men inte isabell, en isabell är fux (ee) + creme.
A kan komma från hingsten.

Okej! Så har hon någon creme-gen så är hon alltså född gulbrun.

Tack!

Hon står reggad som brunblack men hon är silverbrunblack.

hur vet du säkert att hon är silverbrunblack? Är hon silver-testad eller är det "som du tycker att det ser ut"? :)

*kl*

Om stoet är brun(med mycket rött) med några fläckar av stickelhår hur stor är risken/chansen att fölet blir stickelhårig? Är det större chans för ett skimmelföl om pappan är skimmel?

Stoets pappa är stickelhårig.

skimmel och stickelhår är inte samma anlag
det är alltså ingen skillnad på chansen/risken att få skimmel för att ickeskimmelföräldern är stickelhårig.

i övrigt vet jag inte hur stickelhår nedärvs, så jag kan inte svara på hur stor chans det är att avkomman också blir stickelhårig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 568
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka