Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Hej jag har en fundering på en hästs färg!
Den är nästan svättfux med mycket svarta partier i huvud bog litr på ben i jumskarna haserna. Och så har han en silvrig man,
Vad tror ni att färgen kallas. Vet ej hur man sätter in bilder

Det är förmodligen en mörkfux med ljus man och svans. Det heter inte konstigare än så...

(hur man sätter in bilder kan du läsa om på datorforumet)

Har en Nords.Brukssto som är gulbrun och hon är dräktig med Nordsvenska Brukshingsten Moklompen 1966 (kolsvart) Hur många kombinationer har vi och välja på i färgskalan??????MVH c.

Eftersom vi inte vet vad det finns för övriga färger bakom dem, så tar vi med samtliga tänkbara färger.
Avkomman kan teoretiskt sett bli fux, brun eller svart och med 50% chans att stoets gulanlag nedärvs så att det blir isabell, gulbrun eller gulsvart.

Hej denna fråga finns säkert men hittar inte den

Mitt sto är brun med svarta ben man och svans. Nästan kopparfärgad på sommaren och ja har tänkt att betäcka henne med en hingst som är gul eller isabell? med svart man och svans.
Mitt sto har lite stickelhår här och där om det har nån betydelse inte sånt man ser men om man tittar noga.
Hoppas att du kan ge mig nått svar på det lilla jag kan ge.

Hingstens färg är nog "gulbrun".
Du kan teoretiskt få samma utfall som den jag svarade på ovan.

Eftersom vi inte vet vad det finns för övriga färger bakom dem, så tar vi med samtliga tänkbara färger.
Avkomman kan teoretiskt sett bli fux, brun eller svart och med 50% chans att stoets gulanlag nedärvs så att det blir isabell, gulbrun eller gulsvart.

Tack för svaren .. Synd att ja inte vet färgerna bakom .. Dom är från Portugal. Så det är lite svårt att ta reda på. :).MVH jessica

Jisses vilken intressant tråd! Bästa jag hittat hittils :P

En fråga: Skimmelsto (troligen född svart eller iaf mörkbrun)
Korsat med BrunskimmelHingst

Vad tittar ut? Vad har man för procentandel för det olika alternativen?

Nu har jag ett föl med denna korsning redan, hon blev brun, men undrar vad det kunnat bli annars?

Vad kan detta bli för färg på bebben???

stoet Mörk fux
u: mörk brun - e: skimmel född fux

Hingsten vet jag ej hur hans föräldrar ser ut. men han e 9 år gammal.

Stoet
21958480.jpg

Hingsten
17405528.jpg

Skimmel kan det bli. Om hingsten är homozygot skimmel (då måste båda hans föräldrar vara skimlar) så kan det inte bli annat än skimmel.

Jisses vilken intressant tråd! Bästa jag hittat hittils :P

En fråga: Skimmelsto (troligen född svart eller iaf mörkbrun)
Korsat med BrunskimmelHingst

Vad tittar ut? Vad har man för procentandel för det olika alternativen?

Nu har jag ett föl med denna korsning redan, hon blev brun, men undrar vad det kunnat bli annars?
Jag är för lat för att orka räkna ut procentsatser, men grundfärgen kan teoretiskt bli svart, brun eller fux (se mer nedan) och 50% chans på vardera skimmelanlag. Avkomman kan även få båda skimmelanlagen (konstant resp avblekbar), då kommer den fina konstantskimmelfärgen blekas bort med tiden.

Vad gäller grundfärgen så finns en liten chans att det enbart kan bli en brun avkomma, om båda föräldrarna skulle vara homozygot bruna - sannolikheten är ganska liten. Det vanligaste är också att det finns ett "dolt" fuxanlag och OM båda föräldrarna har varsitt dolt fuxanlag så kan det även bli fux.

Vad kan detta bli för färg på bebben???

stoet Mörk fux
u: mörk brun - e: skimmel född fux

Hingsten vet jag ej hur hans föräldrar ser ut. men han e 9 år gammal.
Teoretiskt sett - grundfärg svart, fux eller brun + 50% chans att avkomman blir skimmel.

Skimmel kan det bli. Om hingsten är homozygot skimmel (då måste båda hans föräldrar vara skimlar) så kan det inte bli annat än skimmel.
OM båda hingstens föräldrar är skimlar så är det ändå bara 25% chans att han är homozygot. Har han fått en enda icke-skimmelavkomma tidigare så vet du säkert att han inte är homozygot och Då gäller min procentsats ovan, dvs 50% chans att avkomman blir skimmel

Vad gäller grundfärgen så finns en liten chans att det enbart kan bli en brun avkomma, om båda föräldrarna skulle vara homozygot bruna - sannolikheten är ganska liten. Det vanligaste är också att det finns ett "dolt" fuxanlag och OM båda föräldrarna har varsitt dolt fuxanlag så kan det även bli fux.

Så du menar att jag lyckades få ett brunt föl med låga "odds" ?

Mitt sto kan väl inte vara homozygot brun om hon är skimmel??

Ju mer jag läser dessto virrigare blir jag haha. Men tack för att du svarar!

Jo, ditt sto kan vara homozygot för brun som grundfärg.
Skimmelfärgen är som ett "mönster" som ligger uppepå grundfärgen.

Jag orkar inte gå in djupare på det just nu, orkar du så läs gärna igenom hela denna tråden för det finns förmodligen bättre förklarat någonstans. :)

aha okej. då fattar jag (I)

så skimmlar kan då ha två olika, eller du fattar hur jag menar.
så då skulle hon isf ha två bruna föräldrar, tex den ena brun och den andra skimmel född brun, eller båda skimmlar födda bruna? för att kunna vara homozygot brun som grundfärg?

Teoretiskt sett - grundfärg svart, fux eller brun + 50% chans att avkomman blir skimmel.

OM båda hingstens föräldrar är skimlar så är det ändå bara 25% chans att han är homozygot. Har han fått en enda icke-skimmelavkomma tidigare så vet du säkert att han inte är homozygot och Då gäller min procentsats ovan, dvs 50% chans att avkomman blir skimmel

Ok. hingsten har 5 avkommor hittills. varav 3 är fuxar, 1 brun å en röd skimmel

aha okej. då fattar jag (I)

så skimmlar kan då ha två olika, eller du fattar hur jag menar.
så då skulle hon isf ha två bruna föräldrar, tex den ena brun och den andra skimmel född brun, eller båda skimmlar födda bruna? för att kunna vara homozygot brun som grundfärg?
Ja, exakt.
Och om båda föräldrarna är bruna så är det 25% chans att avkomman blir homozygot för brunt, dvs ärver det bruna anlaget (som eg. består av två anlag) från båda föräldrarna.

Ok. hingsten har 5 avkommor hittills. varav 3 är fuxar, 1 brun å en röd skimmel
DÅ vet vi säkert att hingsten inte är homozygot, för i så fall hade samtliga avkommor varit skimlar.

OM båda hingstens föräldrar är skimlar så är det ändå bara 25% chans att han är homozygot.

Nej, 33%, han kan ha fått skimmelanlag från (1)pappan eller (2)mamman eller (3)båda. 1/3=0,33

Vi vet nu att avkomman kan bli skimmel eller fux.

Ja, exakt.
Och om båda föräldrarna är bruna så är det 25% chans att avkomman blir homozygot för brunt, dvs ärver det bruna anlaget (som eg. består av två anlag) från båda föräldrarna.

jaha då får man vänta några år å se vad som pluppar ur henne :P tack för hjälpen

du får bara se å vänta vad som tittar ur vanna helt enkelt :P men visst vill du ha en liten skimmel till? haha

Nej, 33%, han kan ha fått skimmelanlag från (1)pappan eller (2)mamman eller (3)båda. 1/3=0,33

Vi vet nu att avkomman kan bli skimmel eller fux.
Nu vet jag inte hur du räknar...

OM båda föräldrarna är skimlar (förutsatt heterozygota) så är det 25% chans att avkomman ärver båda föräldrarnas skimmelanlag. Det är 25% chans att avkomman inte alls blir skimmel, 25% chans vardera att mammans eller pappans skimmelanlag följer med till avkomman och 25% att båda lämnar skimmelanlaget.

Jo, jag antar att du ser det som 1/3 eftersom vi redan vet att han är skimmel, men om man blandar in såna detaljer så krånglar man till de genetiska uträkningarna för dem som inte riktigt greppat läget fullt ut ännu...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 570
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30