Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Kollade just upp, fölet kommer att ha fux fyra generationer bak på mammans sida. Gissa om jag håller tummarna:d

Okej, jag trodde så var fallet tills jag kom till island i somras, och det påstods att svart inte fanns bland islandshästens färger. Tycker faktiskt det låter konstigt, så jag tror på dig ameo;):laugh:

Okej, jag trodde så var fallet tills jag kom till island i somras, och det påstods att svart inte fanns bland islandshästens färger. Tycker faktiskt det låter konstigt, så jag tror på dig ameo;):laugh:

Här har du tre svarta islandshästar som jag personligen har fotat:

25865285.jpg

25865297.jpg

25865339.jpg

Jag har ju själv en "svart", det är inte så att jag aldrig sett någon :angel:
Det är bara det att färgerna ändras på mycket beroende på årstid. Är det så att islandshästar lättare skiftar färgerna än ex. halvblod?

( mitt sto, sommar och vinter)

Senast ändrad:

En fråga?

Arabsto flugskimmel föddes brun med bläs och två vita ben.
mamma flugskimmel¨
pappa flugskimmel¨

Betäckt med skimmel
pappan skimmel (pre)
mamman ?

Det kan väl inte bli annat än ett skimmel föl?
Men frågan är om det blir en flugskimmel eller skimmel?
mvh
Carina

Eftersom skimmel är dominant räcker det med ett anlag för att avkomman ska bli skimmel. Det gäller för föräldrarna också, de kan vara heterozygota (ha bara ett skimmelanlag) och om så är fallet är det 25% risk/chans att fölet inte blir skimmel.

Jag har ju själv en "svart", det är inte så att jag aldrig sett någon :angel:
Det är bara det att färgerna ändras på mycket beroende på årstid. Är det så att islandshästar lättare skiftar färgerna än ex. halvblod?
Nej, det varierar väldigt mellan individer, inte rasbundet

Någon idé om vad en isabellblack och en flax-fux kan få för färg på föl?

isabellblack är en fux med ett gult anlag och ett blackanlag
en "flaxfux" är en fux med ljus man och svans

grundfärgen kommer garanterat bli fux
sen är det 50% chans att avkomman ärver det gula anlaget så att den blir isabell
det är också 50% chans att avkomman ärver blackanlaget så att den blir rödblack
jag är kass på procentsatser, men jag tror 25% chans att avkomman ärver båda anlagen och blir isabellblack
OM avkomman inte ärver varken black- eller gulanlag så blir det en fux och huruvida det blir ljus man och svans eller inte beror på om isabellblacken har något flaxanlag också - det krävs ett sådant från vardera föräldern för att ge den ljusa manen och svansen. Teoretiskt sett kan det alltså bli fux med eller utan ljus man och svans.

Det första visste jag men tack för resterande:)

Det blev såhär när jag kollade genom WF.

25% Chestnut= Fux
50% Palomino= Isabell
25% Red dun = Rödblack

Borde gå att få en black med gulanlag också. Vet inte vad dom kallas dock, isabellblack?

Det kan det nog bli. Eftersom den ena föräldern är isabellblack.

Suck, du hade ju skrivit med isabellblack, då borde jag ju fattat att det heter så. Sovedags för sånna som mig kanske :p :D

Stället en fråga för skojs skull ang. färg på kommande föl. Mamma är mörk brun, utan stam. Betäcktes 07 med hingsten Dirco (mörkbrun). Fölet blev fux. Stoet är dräktigt igen, denn gång med Dee jost van Dyke (mr,brun/svart). Hur stor är chansen att fölet blir fux? Stoet måste ju antaglien har fux mamma eller pappas sida. Är fux dominant?

Tacksam för svar, själv har jag endas filosoferat om att det är 50 % chans att fölet blir fux. Rätt eller inte? :p

Stället en fråga för skojs skull ang. färg på kommande föl. Mamma är mörk brun, utan stam. Betäcktes 07 med hingsten Dirco (mörkbrun). Fölet blev fux. Stoet är dräktigt igen, denn gång med Dee jost van Dyke (mr,brun/svart). Hur stor är chansen att fölet blir fux? Stoet måste ju antaglien har fux mamma eller pappas sida. Är fux dominant?

Tacksam för svar, själv har jag endas filosoferat om att det är 50 % chans att fölet blir fux. Rätt eller inte? :p

Om Dee jost van Dyke har fuxanlag så är det 25% chans att fölet blir fux. Brunt är dominant. För att fölet ska bli fux måste den få fuxanlag från båda sina föräldrar.

Om Dee jost van Dyke har fuxanlag så är det 25% chans att fölet blir fux. Brunt är dominant. För att fölet ska bli fux måste den få fuxanlag från båda sina föräldrar.
vidareutvecklar...

Fuxanlaget är alltså recessivt och det innebär att de bruna/svarta hästar som har fuxanlaget har det "dolt". Och fuxanlaget kan nedärvas dolt i hur många generationer som helst.
Jag vet en travhäst vars uppfödare var övertygad om att där inte fanns några fuxanlag på mödernet, men han blev fux ändå - vid noggrann kontroll av hans härstamning visade det sig att den senaste fuxen på mödernets sida var född på 1930-talet nån gång....

Okej det där med färger har jag aldrig varit en höjdare på. Men jag betäckte mitt sto som är brunt med en hingst som var brun. Mitt sto mor o far och morfar mm. är också bruna. Hingstens mor och far var också bruna. Men ut kom det en liten fux. Klart jag blev paff :confused: Men jag forska och hitta att hingstens farföräldrar var fux. Lite kul tycker jag. Hade väntat mej en brun.

Okej, Tack så mkt för era svar. Då får vi se om det än en gång kommer ut en fuxbebis eller inte :laugh:

Och jag flikar in med att Dee Jost Van Dyke har ett fuxanlag eftersom pappa heter Couleur Rubin och är en fux!

förlåt att jag kapar tråden lite..
men är denna fölunge en skäck.. el en sabino? :)

26258489.jpg

26258499.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 570
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka