Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Fux plus fux blir alltid fux, oavsett vad som finns bakom.

Fux plus fux blir alltid fux, oavsett vad som finns bakom.

Okej, tack så mycket! :)
Visste inte om det kunde slå igenom någon annan färg endå, fast att båda var fuxar. Men nu vet jag, så tack! :idea:

hej har funderat på att bet mitt ena sto i sommar med en isabell hingst, hans mamma är isabell och hans pappa brun. mitt sto är brun och har bara brunt bakom sig har dock lämnat fux föl för 3 år sedan. vilka färger kan avkomman tänkas få ?

Brun, fux, gulbrun och isabell. Dock måste hon ha fux bakom sig för att kunna lämna fux, även om det ligger långt bak.

Huruvida det kan bli svart får nån anna svara på.

teoretiskt sett skulle det kunna bli svart eller gulsvart också

Vet du något mer om färgerna längre bak på hingsten?

Det är svårt att räkna när man inte vet allt, men enligt mina uträkningar borde c:a 3/8 bli isabellfärgade, 1/8 gulbruna och resten fuxar, bruna eller t.o.m. svarta, beroende på vad som ligger i generna på hingst och sto, sådant man inte kan utlösa genom att bara veta fenotyperna (det vi ser). Hoppas detta hjälper dig lite iaf. =)

nyansen på färgen avgörs inte av huruvuda det finns svart eller fuxanlag bakom, men i övrigt tror jag inte man vet hur nyanser nedärvs
Det kan lika gärna bli en vanligt brun avkomma, behöver inte alls bli mörkbrunt. (jag har själv fått en brun avkomma med svartbrun resp mörkbrun förälder)

)

Har suttit och funderat på just detta vanligt brun, mörkbrun resp svartbrun, finns det ingen som hellst forskning på dessa bitar, vad är det egentligen som skiljer ? Något måste det ju vara. Jag har snöat in lite på om det kan ha att göra med vad för svartanlag kontra enkelt eller dubbelt augoti anlag (tex i ditt fall ovan som blev vanlig brun så är det ju faktiskt möjligt att båda dessa föräldrar lämnat ett aguti var till avkomman så att den då har dubbla och av den anledningen blivit ljusare än föräldrarna som kanske bara har ett var, men samtidigt borde väl en så enkel förklaring vara upptäckt för länge sedan så mkt hästar som det testas).

En annan sak jag klurat en del på är, min ena småtting föddes ju riktigt blåsvart den andra var svartbrun (pappa född svartbrun). När den svartbrunas man/svans blev solblekt då fick hon den där vanliga fesbleka brunaktiga tonen man brukar se på blekta svarta man/svansar. Men när den svarta fick solblekt man/svans så blev den riktigt röd, inte en tendens till brunt i den. Kan man av det gissa att hon har både svart och fux anlag (fux kan finnas bakom båda ganska troligt bakom mamman då morfar gett många fuxar också).

Jag tror inte det finns forskning på det ännu, det är ju faktiskt inte så himla många år sedan hästarnas DNA kartlades.
jag tror säkert att det kommer svar på detta också, men tills dett kan man bara gissa.
Och jag gissar att sanningen inte är riktigt så enkel som du beskriver den...

*kl*

Mitt väldigt bruna sto som kommer ur en helt brun linje (Quite Easy-Tabac-Lambert) kommer att betäckas med en fux som kommer ur en helt fuxfärgad linje (Don Romantic-Amiral-Stanford). Jag vet att mitt stos mormor har lämnat fux med Stanford och hingsten har bruna syskon efter bruna hingstar.

Kan avkomman bli antingen brun eller fux, eller vilket anlag "vinner"?

Det är inte alls otroligt att hon har fuxanlag, även Tabac har lämnat fuxar.
I så fall kan avkomman bli brun, fux och möjligen även svart.

Tabacs morfars far Gaspari var fux liksom Lamberts far Emir (som även han var en son till Gaspari).

Hmm, känns som en överhängande risk att det blir en fux. Mutter.

Har hon fuxanlag så är det 50% chans/risk på fuxavkomma.
Sen teoretiskt sett 25% vardera på svart och brun (inkl mörkbrun)

*kl*

Jag väntar 3 föl i år, den ena vet jag att den kommer att bli brun ;) brun mamma + brun pappa :)

Dom jag undrar över är.

Mamma svart
mormor mörkbrun
morfar svart

Pappa brun
farmor brun
farfar svart

Nästa

Mamma fux

Pappa brun
farfar brun
farmor brun
farfarsfar skimmel

*kl*

Jag väntar 3 föl i år, den ena vet jag att den kommer att bli brun ;) brun mamma + brun pappa :)
Nja, riktigt så enkelt är det faktiskt inte, det skulle teoretiskt sett kunna bli både svart och fux också - beroende på vilka övriga färganlag föräldrarna har...
Dom jag undrar över är.

Mamma svart
mormor mörkbrun
morfar svart

Pappa brun
farmor brun
farfar svart
Brun, svart eller fux är svaret även här.

Nästa

Mamma fux

Pappa brun
farfar brun
farmor brun
farfarsfar skimmel
Brun, svart eller fux även här.
Att det finns en skimmel bakom spelar ingen roll, eftersom pappan själv inte är skimmel - en häst som har skimmelanlag ÄR skimmel. Och för att nedärva skimmelanlag måste hästen vara skimmel.

Nja, riktigt så enkelt är det faktiskt inte, det skulle teoretiskt sett kunna bli både svart och fux också - beroende på vilka övriga färganlag föräldrarna har...

Hela mamman stamtavla är det bara bruna hästar :)

far brun
farfar är brun
farfarsfar fux
farfarsfarfar fux
farmor skimmel
farmorsfar skimmel

Så jag tror det blir ett brunt föl :)

chansen är stor, men du kan inte vara säker...
fuxanlag kan vandra dolt i hur många generationer som helst - en bekant till mig fick ett fuxföl som hon trodde var omöjligt, hans yngst fux-släkting var född på 1930-talet...

chansen är stor, men du kan inte vara säker...
fuxanlag kan vandra dolt i hur många generationer som helst - en bekant till mig fick ett fuxföl som hon trodde var omöjligt, hans yngst fux-släkting var född på 1930-talet...

Oj tja fux hade varit snyggt :D

kl

Vilken färg kan avkomman få?

mamma Fux
mormor skimmel (två skimmlar bakom sig)
pappa skimmel (två skimmlar bakom sig)

pappa Svart
farfar svart (två bruna bakom sig)
farmor svart (två svarta bakom sig)

kl

Vilken färg kan avkomman få?

mamma Fux
mormor skimmel (två skimmlar bakom sig)
pappa skimmel (två skimmlar bakom sig)

pappa Svart
farfar svart (två bruna bakom sig)
farmor svart (två svarta bakom sig)

Skimmel är ju inte en färg i sig utan ett anlag som lägger sig över det andra. Så man behöver veta vad som ligger under skimmelfärgen (dvs vad den har för färg vid födseln) för att veta. Det kan inte bli skimmel i alla fall.

Resten får nån annan ta :p

Men det måste vara lite snopet att det trots 2 generationer enbart skimlar trillar ut en ickeskimmel. Recessiva anlag är spännande!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 570
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka