Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Men det måste vara lite snopet att det trots 2 generationer enbart skimlar trillar ut en ickeskimmel. Recessiva anlag är spännande!

Tänk på Hamilton 904 som har pappa, morfar och mormorsfar som är skimlar men fux själv!

Men det måste vara lite snopet att det trots 2 generationer enbart skimlar trillar ut en ickeskimmel. Recessiva anlag är spännande!

Är ju inte särskilt snopet om ingen av föräldrarna är homozygota för skimmel så är det ju alltid 25% chans på icke skimmel på två skimmelföräldrar.

Är ju inte särskilt snopet om ingen av föräldrarna är homozygota för skimmel så är det ju alltid 25% chans på icke skimmel på två skimmelföräldrar.

Jag vet, men här har det ändå hoppat över 2 möjligheter till homozygot skimmel.

Tänk på Hamilton 904 som har pappa, morfar och mormorsfar som är skimlar men fux själv!

Men Hamiltons mamma är inte skimmel utan brun enl stamboken, så där är det ju inte alls särskilt konstigt att han blev färgad.

kl

Vilken färg kan avkomman få?

mamma Fux
mormor skimmel (två skimmlar bakom sig)
pappa skimmel (två skimmlar bakom sig)

pappa Svart
farfar svart (två bruna bakom sig)
farmor svart (två svarta bakom sig)
Avkomman kan garanterat bli svart eller eventuellt brun (ifall stoet har agutianlag att nedärva, det syns inte på en fux)

Att pappan har svarta föräldrar med svart/brunt bakom sig kan innebära att han är homozygot för svart, men det finns alltid en liten chans att det finns ett fuxanlag som vandrat dolt några generationer och OM det är så så kan avkomman bli fux också.

Att mammans föräldrar är skimlar spelar ingen roll i sammanhanget, eftersom mamman själv är ickeskimmel och hon har således inget skimmelanlag att nedärva.

Så här blev det

Denna kombon ,,brunskäck+svartskimmel = brunskimmelskäck MEN nu vi 6mån åler tappar han fölpälsen och dom brunskimmel flankfläckarna har nu fallit av ????

Vad pågår?
Fölet var brunskäck när han föddes , förutom flanskfläckarna som var brunskimmel .
När fölet blev några månader blev han allt gråare runt ögonen och man såg grått under dom bruna fläckarna över hela kroppen .
Pappan är enl utsago INTe avblekningsbar ??

Har jag en mutation färgmässigt?

vad har då min bebis för färg månne ?

Sv: Så här blev det

Foton?
Lättare att avgöra från bilder än bara din beskrivning...
Bilder gärna på föräldrarna också, ffa pappan

(det kan ju alltid vara stammen som inte stämmer...)

Ngn som kan tänkas veta ngt om denna kombinationen? Noll koll på denna genetik men antar att den blir brun, mörkbrun?

u:mörkbrun
uu:brun
ue:mörkbrun

e:skimmel
uu:skimmel
ue:mörkbrun

Den kan garanterat födas som mörkbrun eller brun
Sen utan mer info än ovan, så kan bara spekulera. Men det är inte omöjligt att den kan födas som fux eller svart också.

I vilket fall som helst så är det sen 50% chans/risk att den får skimmelanlaget och därmed blir skimmel.

*kl*

Jag flyttar mina fölfärgsproblem hit istället för i bildtråden.

Så här är det:

Stoföl fött 2 april. e: VDL Pessoa (m.brun) u: Barsita (fux) Inga kända skimmlar bakåt.

Fölet är svart med silvriga stickelhår över hela kroppen. Svart runt ögon och mule, svarta ben och ljumskar. Men brun inne i öronen.

Vad blir det av detta?

Om det finns skimlar bakåt eller inte spelar ingen roll alls då skimmelanlag aldrig kan vara dolt, har de anlag så är de skimlar, därav som jag sa till dig i föltråden, är den skimmel som den ser ut att vara då är det fel pappa på den då måste den ha en skimmelpappa.

vad kan det bli för färg på den här avkomman?

pappa svart
farfar Bellini (färg?)
farmors far brun
mamma mörkbrun
morfar mörkbrun och mormors far mörkbrun

svart, brun (inkl mörkbrun) eller möjligen fux

Här får ni något att bita i från mig:

http://www.pixbox.se/alb1049021

Bilderna är i kronologisk ordning från hon föddes tills nu.
Vad har hon för färg?
Även bild på mamma där,hon är svart leopard tigrerad.Hennes pappa är brun med tecken.Fölis är även lite prickig i huden runt näsborrarna och på musen:o
Brunskimmel?brun melerad tigrerad?

Bellinis far har lämnat en massa fuxar, Ganescos mamma var fux, då borde han väl också ha fuxanlag?
Han har även fuxar på mödernet.

Nu hitta jag denna tråd :)

Jag vet att mitt sto är fux stickelhårig. Hon har ljusmas och svans kallas väl flax fux? Men för varje år som går så får hon mer vita hår. När jag borta henne igår då jag inte hade borstat henne på en vecka för jag var inte hemma, och så var det ju mängde med vinterpäls som ramla bort. Och hennes rumpa har blivit mycket vitare :eek: Inte lånt ifrån hel vit, nästan. FÅR dom vara så??? Detta med färg har jag aldrig förståt mej på då det är värre än matte kan jag tycka ibland :p

Bellinis far har lämnat en massa fuxar, Ganescos mamma var fux, då borde han väl också ha fuxanlag?
Han har även fuxar på mödernet.
Jag har sett fux e Bellini så han hade absolut fuxanlag.
I ovan nämnda fall står det dock att pappan är e. Bellini (om jag tolkar det hela rätt), vilket innebär att det inte är lika säkert att det fins fuxanlag.
Vi vet inte heller något om ifall mödernet har några fuxanlag.

Vad tror ni det kan bli för färg på denna snart förestående bebis?
Mamma fux, med mycket fux och litet brunt bakom sig. Fick en son som är fux, men med ganska mkt vitt i svansen.
Pappa är De la Gardie, han är ju själv mörkbrun och har mycket mörkbrunt bakom sig, men vad jag hört så var hans mamma eller mormor isabell och även att det ska finnas skimmelanlag bakåt.
Kan jag få en isabell? Hur stor sannolikhet är det att jag får en mörkbrun?

Jag vill helst få något annat en fux då jag redan fått en (men med annan pappa). Han är förstås jättefin, men det är ju kul med lite olika färger.

Jag förutsätter att hngsten är Black Coffe som har en brun morfar som i sin tur har fuxmorfar och farmorsfar. Mormors morfar var också fux.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 570
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka