Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Din kan inte bli gul eller skimmel eftersom ingen av föräldrarna har det anlaget.

Jag skulle tro brun eller fux.

Jag förutsätter att hngsten är Black Coffe som har en brun morfar som i sin tur har fuxmorfar och farmorsfar. Mormors morfar var också fux.
Och avkomman har fortfarande ett möderne som vi inte vet något om. Finns det fuxanlag DÄR så kan det bli fux, finns det inget fuxanlag så spelar det ingen roll vad Black Coffee har för färganlag, det kan inte bli någon fux ändå.

Ingen som är bra på färger som har lust att hjälpa mig (se tidigare inlägg)Please!

Det stämmer att det är black coffee som är pappan. Mamman är efter Neapel-Maraton. Mitt stos mamma tror jag var mörkbrun också.

Nu har jag fått svar från knabstrupper föreningen:banana:Min häst är melerad tigrerad med grundfärg brun.

Nepaels morfar, farmorsfar och mormorsfar var fuxar liksom Maratons morfar så då finns det fuxanlag på mödernet också.

Här får ni något att bita i från mig:

http://www.pixbox.se/alb1049021

Bilderna är i kronologisk ordning från hon föddes tills nu.
Vad har hon för färg?
Även bild på mamma där,hon är svart leopard tigrerad.Hennes pappa är brun med tecken.Fölis är även lite prickig i huden runt näsborrarna och på musen:o
Brunskimmel?brun melerad tigrerad?

Ingen tvekan hon är brun meleradtigrerad

Tack!:) jag är löjligt glad över att få veta vad för färg hon har:banana: Känns så tråkigt att få fel färg i passet..

Aha! Så då finns det en chans/risk för fux :) Men jag hoppas på mörkbrunt, samma färg som mamman. Väntar med spänning på resultatet!

Då kanske jag kan få ett svar här :bump:! Jag har ett silversvart sto (mamman: silvermusblack, pappan: brun), och har kollat på några hingstar med dessa färger, vad kan det bli tro?

x Silversvart - Skimmel
x Silversvart - Isabell
x Silversvart - Vitblack

Ja det vet jag, men det stog i ett tidigare inlägg att skimmel måste ha skimmel förälder. Det har inte Tap In, där av min fråga hur han blivit skimmel.

Jo, hans mamma är skimmel men felregistrerad. Så där är det inget konstigt. Skimmelanlaget där kommer från Laura Fair tydligen, som var en Morgan.

Senast ändrad:

Nepaels morfar, farmorsfar och mormorsfar var fuxar liksom Maratons morfar så då finns det fuxanlag på mödernet också.
Såvitt jag minns är Maraton en av de hingstar som saknar fuxanlag, vilket innebär att det inte spelar någon roll att det finns fuxar några led bakom honom.

Knapplån

Om jag ska testa Kaela för om hon har gulgen(gulsvart), heter det Cream Dilution?Det är nämligen på engelska.

Ok, tack då förstår jag lite bättre.
Alltså för att få en skimmel måste en av föräldrarna vara skimmel. Det räcker inte att man har en avkomma som har föräldrar som varit skimmel. Har jag förstått rätt då?

Stämmer bra det, om din häst har en brun o en skimmel förälder men själv inte blir skimmel så har anlaget gått förlorat så att säga. Hästen kan då bara få skimmel avkommor med skimmel partner. Samma gäller för skäck o gula.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 570
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V