Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

skulle tro att det är fölhåret som är kvar, det försvinner troligen

Min bästis shettissto väntar föl och det hade vart roligt att se vilka färger som kan komma ut! :d

Stoet är rödskäck och E: fux U: rödskäck

Hingsten är svart och E: svart U: svart

teoretiskt sett kan det bli svart, brun eller fux som grundfärg och 50% chans att den även får skäckanlaget

Inom shetland är det inte så ovanligt med homozygot svarta hingstar och OM hingsten är homozygot så kan du stryka fux resp rödskäck från listan.

Ska säga att Polenta är ett gotlands russ före ni läser :D

Har suttit och kollat igenom Polentas stam och se vad hon har för färganlag. Jag har kollat på sukuposti.net och lyckats klura ut några färger, men vissa "koder" har jag inte lyckats knäcka.

Är lite intresserad av att veta vad Polenta kan få för ev. färgkombinationer med diverse hingstar. Hingstar jag är lite nyfiken på är Micklas, Gumino, Raider, Chip och Rosenhälls Mawerik då (som ej är gdk). Ska tillägga att hon inte ska betäckas nu, utan jag är enbart lite nyfiken på färger och dess anlag.

Kan även säga att Polenta haft ett föl e. Tor 497, resultatet blev en fuxfärgad Zaldi. Hm, Tor bör ju vara mörkbrun om jag inte har helt fel?

Polenta 3702 brun

e. Redde 327 brun
ee. Jidon 252 brun
eee. Dorn 163 ?brun (trn)
eeu. Dina 938 brun
eu. Edda 994 brun
eue. Fröjdis 146 ?brun (vrn)
euu. Rosita 586 brun

Ivan 39 (km) (Finns på Reddes sida)

u. Ulona 2454 isabell? (vkk)
ue. Lurifax 269 brun
uee. Fröjdis 146 ?brun (vrn)
ueu. Stumpan 662 (hkko)
uu. Limona 1673 (rnvkk)
uue. Dorn 163 ?brun (trn)
uuu. Domina 582 (rnvkk)

Fröjd 120 (m) (Ulonas sida)
Nicke 54 (rt) (Ulonas sida)

Iom att jag har kollat på sukuposti.net så står ju förkortningarna på färgerna på finska, jag hade en bra sida förut där jag kunde kolla och översätta, men jag hittar inte igen den. Dessa är färgerna och dess koder;

rn: brun
trn: ?brun (mörk/ljus?)
vrn: ?brun (mörk/ljus?)
km: ?
vkk: isabell?
hkko: ?
rnvkk: ?
m: ?
rt: ?

Någon som har lust att knäcka koderna och spekulera lite i vad hon kan få för kombinationer? :)

Lite länkar med;
länkar raderade av moderatorn

Senast ändrad av en moderator:

Är lite intresserad av att veta vad Polenta kan få för ev. färgkombinationer med diverse hingstar.
Brun och fux, eventuellt svart. Fux om hingsten har ett fuxanlag, svart om varken stot eller hingsten har två bruna anlag. Det gäller även med alla de hingstar du räknade upp.
Kan även säga att Polenta haft ett föl e. Tor 497, resultatet blev en fuxfärgad Zaldi. Hm, Tor bör ju vara mörkbrun om jag inte har helt fel?

Tor är svart enligt hingstlistan, men har uppenbarligen ett fuxanlag.

rn: brun
trn: ?brun (mörk/ljus?)
vrn: ?brun (mörk/ljus?)
km: ?
vkk: isabell?
hkko: ?
rnvkk: ?
m: ?
rt: ?
Alla koderna med översättning finns ju på sukuposti...

rn ruunikko brun
trn tummanruunikko mörkbrun
vrn vaaleanruunikko ljusbrun
km kimo skimmel eller kiiltomusta glansrapp (svart)
vkk voikko isabell
hkko hallakko black
rnvkk ruunivoikko gulbrun
m musta svart
rt rautias fux

Senast ändrad:

Brun och fux, eventuellt svart. Fux om hingsten har ett fuxanlag, svart om varken stot eller hingsten har två bruna anlag. Det gäller även med alla de hingstar du räknade upp.

Tor är svart enligt hingstlistan, men har uppenbarligen ett fuxanlag.

Alla koderna med översättning finns ju på sukuposti...

rn ruunikko brun
trn tummanruunikko mörkbrun
vrn vaaleanruunikko ljusbrun
km kimo skimmel eller kiiltomusta glansrapp (svart)
vkk voikko isabell
hkko hallakko black
rnvkk ruunivoikko gulbrun
m musta svart
rt rautias fux

Okej tack så mkt! :) Spännande det här men jag förstår inte ett skvatt av färggenetik .. :D

Tänkte kolla om det fanns ngt där på sukuposti men jag gjorde de aldrig

Okej! Jag är nästan helt säker på att det är fux bakom stoets mamma och pappa och att det är svart efter hingstens mamma och pappa.

Alltså:

Stoet: Rödskäck E:fux U:Rödskäck EE:Fux UU: Fux
Hingsten: Svart E:svart U:svart EE:svart UU:svart

Om vi chansar på detta, vad är troligast att det blir då?

Tack! :bow:

svart/svartskäck eller brun/brunskäck eller fux/rödskäck

eftersom de uppgifter du lämnar här inte talar om ifall
1. hingsten har något fuxanlag
2. stoet har något agutianlag (gör att svart blir brunt, väldigt enkelt beskrivet)

Okej tack så mkt! :) Spännande det här men jag förstår inte ett skvatt av färggenetik .. :D

Tänkte kolla om det fanns ngt där på sukuposti men jag gjorde de aldrig

Sen kan du ju förstås få exempelvis black om hingsten är det, men det är bara grundfärgen (svart, fux, brun) som påverkas av stoet eftersom hon inte själv har några sådana "extra" anlag.

Lyhenteet/sanasto heter rubriken, eller Vokabulär om du ändrat till svenska.

vilka färger kan fölet få?

mamman :(röd)brun
MammansFar: mbrun
Mammans mor : brun
mammans farfar: fux
i femte led finns skimmel och fux igen.

Pappan: palomino
pappans far : palomino
pappans mor : cemello
pappans farfar: brun
femte led finns fux

Vad tror ni??

Mamman brun?
Då kan det bli brun, svart och fux som grundfärg och 50% chans att gulanlaget nedärvs så att det blir gulbrun, gulsvart eller isabell

Stt det finns skimmel några led bakåt spelar ingen roll, anlaget syns om det finns = är hästen inte skimmel har den inte heller ngt sådant anlag att nedärva till en avkomma.

sen - det heter isabell på svenska :idea:

knapplån

min fölunge föddes brun den 21 mars. Man kan väl säga att han är "mellanbrun" i färgen. Inte mörk! nu börjar han bli svart runt ögonen...och det blir bara större o större på huvudet. Idag såg jag att han fått svarta prickar på rumpan! Men resten av kroppen är han ju ganska ljusbrun på...

att han håller på o blir mörk förstår jag ju...men inte tusan kan en såpass vanlig brun päls bli svart väl?

(svartbrun kanske...men dom partier jag ser är verkligen svarta...)

svart.jpg

han är ännu svartare under ögonen nu och partiet har blivit mycket mer än när bilden togs..

Senast ändrad av en moderator:

De kan ändra sig mycket i färgnyans medan de fäller och byter päls.
Fast svart kommer den aldrig att bli, det har du helt rätt i.

Jag har haft en ponnyunge som föddes rödbrun, när hon fällde av såg hon svartbrun ut och sen blev hon vanligt mörkbrun.
hiahia1a.jpg

hiahia260805.jpg

PICT1729.jpg

Hur ser möjligheterna ut för en homozygot svart hingst och ett isabellfärgat sto med isabell + fux bakom sig?

Hallå Stilett! Har redan tidigare tyckt att han påminner i färg om min Cacharel. Hon var också verkligen kolsvart under fölpälsen till en början så jag trodde hon skulle bli svartbrun. Men hon blev bara vanligt mörkbrun.

Nykläckt:
Cacharel.jpg

3 månader:
Cacharel15.jpg

Fölpälsen fälld sensommar -08:
Cacharel2copy.jpg

Tidig vår -09:
DSC_0149.jpg

Senast ändrad:

Hur ser möjligheterna ut för en homozygot svart hingst och ett isabellfärgat sto med isabell + fux bakom sig?

Du kan få en svart eller en gulsvart.
Du borde kunna få brunt eller gulbrunt också men jag är lite osäker på det, det beror väl på ett Agouti anlagen som jag inte har super bra koll på.

Isabell och fux kan du i varje fall inte få eftersom hingsten inte har någon rödgen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 571
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 790
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)