Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Du kan få en svart eller en gulsvart.
Du borde kunna få brunt eller gulbrunt också men jag är lite osäker på det, det beror väl på ett Agouti anlagen som jag inte har super bra koll på.

Isabell och fux kan du i varje fall inte få eftersom hingsten inte har någon rödgen.

Precis, fux och isabell blir det inte. Lite utredning om agouti:

Agouti är dominant över icke-agouti (samma förhållande som svart - rött), så för att avkomman skall kunna bli svart eller gulsvart krävs att stoet inte är homozygot för agouti. Eftersom hon själv är isabell syns inte agouti och hennes föräldrars färger ger ju inte heller någon ledning.

Således finns fyra möjliga färger: svart, gulsvart, brun och gulbrun. Men det är möjligt att det bara kan bli svart eller gulsvart och likaså att det bara kan bli brunt eller gulbrunt.

Hingstens genotyp är enligt uppgift EEaa. Stoet kan vara antingen eeaa (då blir det enbart svart eller gulsvart), eeAa (svart, gulsvart, brunt, gulbrunt) eller eeAA (brunt, gulbrunt).

TS, vet man något mer om vad stoet och hennes föräldrar har lämnat för färger tidigare?

Frågan var egentligen mest hypotetisk. Jag avlar på arab/frieser och var mest nyfiken på hur det skulle kunna bli med ett palominoarabsto. Har inget sådant själv men dom jag har sett har varit efter isabell - fux om jag inte minns fel. Mer info om bakgrunden kan jag inte ge eftersom det inte är en enskild individ jag frågar om i det här fallet.

Men det är intressant att veta, tack för informationen! :laugh:

Vad jag vet existerar inte isabell (eller någon annan gul färg) på arab. Har för mig att det har varit uppe på diskussion innan.

Vad jag vet existerar inte isabell (eller någon annan gul färg) på arab. Har för mig att det har varit uppe på diskussion innan.

Nej, jag är också av uppfattningen att gulanlaget inte förekommer hos fullblodsaraber. I de fall man ser det är det fråga om antingen a) inte ren fullblodsarab utan det finns något annat (som kan ligga långt bak) eller b) en fux med ljus man som felaktigt benämns isabell.

Nej det är sant - palominoaraberna är inte 100% fullblodsaraber utan har fått sitt gulanlag från någon annan inkorsad ras (i varierande procent). :p

Har gått och köpt mig ett dräktigt sto, så nu är jag lite nyfiken på färgutfallet!

Hon är brun med stjärnämne.
e.Silversvart, ee.Isabell med stjärn, eu.Silverbrun med bläs

u.Brun m stjärn, ue.Isabell, uu.Brun m stjärn

Hingsten hon är betäckt med är Svart utan tecken
e.Svart, ee.Svart, eu.Svart
u.Brun, ue.Svart, uu.Fux med flax

vad kan jag få för färger?Hur stor % chans?

Har gått och köpt mig ett dräktigt sto, så nu är jag lite nyfiken på färgutfallet!

Hon är brun med stjärnämne.
e.Silversvart, ee.Isabell med stjärn, eu.Silverbrun med bläs

u.Brun m stjärn, ue.Isabell, uu.Brun m stjärn

Hingsten hon är betäckt med är Svart utan tecken
e.Svart, ee.Svart, eu.Svart
u.Brun, ue.Svart, uu.Fux med flax

vad kan jag få för färger?Hur stor % chans?

%:en kan jag inte, men brun och svart, samt eventuellt fux.

Nej, jag är också av uppfattningen att gulanlaget inte förekommer hos fullblodsaraber. I de fall man ser det är det fråga om antingen a) inte ren fullblodsarab utan det finns något annat (som kan ligga långt bak) eller b) en fux med ljus man som felaktigt benämns isabell.
Min far hade affärer med gamla sovjetunionen på 60-70 talet, och då var mina föräldrar på rundresa i sovjet och fick se en Palominofärgad arabunghingst på Terskstuteriet. Dom la då ett för den tiden väldigt högt bud i dollar för denna hingst, men fick inte köpa den. Året efter när dom återigen var på Tersk fanns inte den hingsten, eller hans moder/fader där, och stuterichefen förnekade all kännedom att det skulle funnits en sån hingst där.
(mina föräldrar hade tagit flera foton av hingsten) Så teorin är att Tersk upptäckte att hingsten ej var ren arab och raderades ur alla rullor.

(Kan tillägga att min mor har avlat palominos länge, och ser skillnad på en ljus fux och en palomino)

knapplån*

Jag har en 2åring efter Corlensky G (skimmel). 2 åringens mamma är i princip svart men reggad som mbr. 2åringen själv är reggad som svart vilket hon också är. Hon har en skjuten stjärn och vita kotor, men inga andra vita hår i pälsen. Inte en tendens till vita hår runt ögon eller öron heller. Så jag har sagt att hon blir svart till folk som frågat.

Min fråga är nu om jag kan vara helt säker? Förekommer det att hästar som vid två års ålder inte har en enda tendens till vita hår i pälsen sedan skimlar av ändå? Eller kan jag vara rätt säker på att hon förblir svart?

Mvh Maria

Detta med skimlar är svårt. Jag skulle tro att du kan vara ganska säker på att det inte blir någon skimmel. Men samtidigt vet man att det finns vissa som blir skimlar sent i livet, bland connemarorna finns en linje som börjar blekas väldigt sent, vissa först efter 10 års ålder...

(jag har för övrigt något märkligt här hemma just nu, så här ser mitt 9-åriga sto ut efter att ha varit svart hittills. Båda föräldrarna är svarta - sannolikt homozygota - deras föräldrar i sin tur också. Jag har ingen aning om varför det blivit så här...)
PICT1734.jpg

Cool färg :)

Jag körde iväg dotterns russ på betäckning förra helgen, stoet är gulbruntigrerad och hingsten är bruntigrerad. Vad kan det bli för roligt av det?

Cool färg :)

Jag körde iväg dotterns russ på betäckning förra helgen, stoet är gulbruntigrerad och hingsten är bruntigrerad. Vad kan det bli för roligt av det?
grundfärgen kan garanterat bli brun och eventuellt svart eller fux
sen är det 50% chans på gult, vilket då blir gulbrun, isabell eller gulsvart
sen har du 75% chans att det blir tigrerat upppepå det, varav 25% chans att du får en homozygot tigrerad.

%:en kan jag inte, men brun och svart, samt eventuellt fux.

Grejen är att hon har massa vita hår i det svarta i manen och hon är stickelhårig på hela kroppen samt ljuggul i hela ansiktet och ljumskarna..
Ska nog skicka iväg DNA på det för veterinären var ute idag och han trodde på kanske gulgen eller silver, för så ser inte en brun ut sa han iaf,.

Grejen är att hon har massa vita hår i det svarta i manen och hon är stickelhårig på hela kroppen samt ljuggul i hela ansiktet och ljumskarna..
Ska nog skicka iväg DNA på det för veterinären var ute idag och han trodde på kanske gulgen eller silver, för så ser inte en brun ut sa han iaf,.

I så fall tillkommer 50% för gult eller 50% för silver.

(jag har för övrigt något märkligt här hemma just nu, så här ser mitt 9-åriga sto ut efter att ha varit svart hittills. Båda föräldrarna är svarta - sannolikt homozygota - deras föräldrar i sin tur också. Jag har ingen aning om varför det blivit så här...)
PICT1734.jpg

Detta ser väldigt märkligt ut, stickelhår brukar ju vara ganska jämt fördelade på berörda kroppsdelar. Denna shettisdam ser ju "apelkastad" ut, tycker även det verkar som huvudet eller åtminstone nosen är grå. Är hon blod eller DNA typad?
Har hon haft någon hudsjukdom, ringorm, exem eller något som kan ha gett vita hår. Jag tror inte på det senare men söker desperat en hypotes. Denna färg borde inte vara möjlig om du är bombsäker på härstamningen.

Detta ser väldigt märkligt ut, stickelhår brukar ju vara ganska jämt fördelade på berörda kroppsdelar. Denna shettisdam ser ju "apelkastad" ut, tycker även det verkar som huvudet eller åtminstone nosen är grå. Är hon blod eller DNA typad?
Har hon haft någon hudsjukdom, ringorm, exem eller något som kan ha gett vita hår. Jag tror inte på det senare men söker desperat en hypotes. Denna färg borde inte vara möjlig om du är bombsäker på härstamningen.
Detta är något som dykt upp plötsligt när hon släppte vinterpälsen nu i vår.
Jag har inte sett någon hudsjukdom på henne, men jag har å andra sidan inte ryktat sådär våldsamt mycket på henne nu i vinter. Hon har dock varit blank och fin i pälsen hela tiden.
Hon är DNA-typad, härstamningskontrollerad mot sina föräldrar. (och bombsäker var jag ändå, eftersom hon är tillverkad hemma hos mig, då jag hade pappan på station - han var enda hingsten på mils avstånd...)
Nej, nosen är inte grå på henne, men så här ser hon ut under manen.
PICT1741.jpg

Och ja, jag är mkt väl medveten om att detta är skumt, hon borde inte kunna se ut så här med den stam hon har.
mamma
pappa
och så här såg hon själv ut i augusti förra året...

Senast ändrad:

Hmm... ser det inte ut som att hon har början till vita fläckar i ljumsken även på den gamla bilden?

Intressant! En mutation?? Liknar nästan lite snöflingetigerering...

Följdfråga: mitt mountainsto är gulsvart (tydligen ganska ovanligt) och betäckt med Leuns Veld Elegant (fux med palomino bakom) vad kan det bli för färg i den kombinationen?

Om modern har ett fuxanlag kan du får alla 3 gula varianterna samt svart, brun eller fux. Har hon ingen rödgen så kan du få gulbrunt, gulsvart, brunt eller svart avkomma.
Men för att göra det mer kompliserat så hänger det även på om fadern har en agouti gen eller ej, har han inte det kan du inte få en brun eller en gulbrun.
Om jag inte missförstått så kan du inte få varken en svart eller en gulsvart avkomma om fadern är homozygot för agouti genen.

att fadern har isabell bakom sig är inte relevant, är inte han gul kan han inte nedärva gult (som med skimmel)

Så om du vet att fadern lämnat svart eller brunt eller båda delarna innan kan det hjälpa till samt om du vet om modern har en fuxförälder eller lämnat fux/isabell.
Så kan vi isf utesluta några ?. :)

Mkt intressant, jag ska ta fram stoets stamtavla, och kolla upp hingstens föräldrars färger så återkommer jag :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 571
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 790
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025